8.5 C
Athens
Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου, 2021

Οι τράπεζες συμβουλεύουν: 6 βήματα για προστατευτείτε από διαδικτυακές απάτες

Όλοι – ή σχεδόν όλοι – με τον έναν ή τον άλλο τρόπο χρησιμοποιούμε τα ψηφιακά κανάλια. Για τον λόγο αυτόν προτεραιότητά μας πρέπει είναι η ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθώς οι τρέχουσες συνθήκες έχουν δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για τους απατεώνες του διαδικτύου.

Οι κυβερνοεγκληματίες εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν, να διαδίδουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέπτουν ευαίσθητα στοιχεία ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα και άλλα τεχνάσματα phishing.

Η Eurobank σε ενημερωτικό newsletter που απέστειλε σε πελάτες της, καταγράφει τις συνήθειες πρακτικές των κυβερνοεγκληματιών και τις διαδικτυακές απάτες και δίνει συμβουλές κυβερνοασφάλειας για να μην πέσετε στην παγίδα τους.

Ποιες είναι οι τακτικές των απατεώνων του διαδικτύου

  • Απατηλά μηνύματα με email και SMS (phishing ή ηλεκτρονικό ψάρεμα)

Οι απατεώνες στέλνουν απατηλά email ή SMS προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι η τράπεζα των παραληπτών. Σε αυτά τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.

Τα μηνύματα δίνουν κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.

Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας των παραληπτών. Οι παραλήπτες δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά κι έτσι συμπληρώνουν κωδικούς e-Banking, Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) και άλλα στοιχεία τους.

  • Εξαπάτηση μέσω αγγελιών για αγορά ή πώληση προϊόντων

Οι απατεώνες τηλεφωνούν προφασιζόμενοι ότι ενδιαφέρονται να αγοράσουν το προϊόν για το οποίο κάποιος έχει αναρτήσει αγγελία (συνήθως διαδικτυακά). Ζητούν από τον πωλητή να τους δώσει στοιχεία κάρτας ή κωδικούς e-Banking και Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή στο κινητό του ώστε δήθεν να καταθέσουν τα χρήματα.

  • Εξαπάτηση για διαμεσολάβηση στη μεταφορά παράνομου χρήματος (money muling)

Οι απατεώνες ζητούν από κάποιο άτομο να μεσολαβήσει στη μεταφορά χρημάτων και προσφέρουν αμοιβή για να γίνει κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό του. Στη συνέχεια, ζητούν από το θύμα είτε να τους δώσει τα χρήματα κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα είτε να τα μεταφέρει σε λογαριασμό άλλου ατόμου.

  • Εξαπάτηση με πρόφαση επιδιόρθωση υπολογιστή

Οι απατεώνες τηλεφωνούν, συνήθως από το εξωτερικό, και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής. Αρκετές φορές η συνομιλία γίνεται στα Αγγλικά. Ισχυρίζονται στον αποδέκτη ότι ο υπολογιστής ή η φορητή συσκευή του έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης για να επιδιορθώσουν το πρόβλημα.

  • Επενδυτικές απάτες

Οι απατεώνες επικοινωνούν κυρίως μέσω τηλεφώνου με ανυποψίαστους πολίτες, υποδυόμενοι εργαζομένους από μεγάλες επενδυτικές εταιρείες του εξωτερικού και μιλώντας σε άπταιστα Ελληνικά. Υπόσχονται υψηλές αποδόσεις με το άνοιγμα λογαριασμού σε διαδικτυακές επενδυτικές πλατφόρμες. Ωστόσο, αυτές οι πλατφόρμες είναι εικονικές.

Οι περισσότεροι από όσους έχουν εξαπατηθεί αναφέρουν ότι όταν ζητούσαν να τους αποδοθούν τα κέρδη τους, διαπίστωναν ότι είχαν πέσει θύματα απάτης.

  • Απατηλές εντολές πληρωμής με email

Οι απατεώνες αποκτούν μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην ηλεκτρονική αλληλογραφία ανάμεσα σε επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες.

Παρεμβαίνουν σε αυτήν την αλληλογραφία και προτρέπουν τους συναλλασσόμενους να καταθέσουν χρήματα σε απατηλούς τραπεζικούς λογαριασμούς, διαφορετικούς από αυτούς που είχαν συμφωνηθεί αρχικά.

Πώς να προστατευθείτε

  1. Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με μηνύματα που σας ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking σας.
  2. Μην αποκαλύπτετε σε κανέναν και για κανέναν λόγο κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, Kωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνετε με μήνυμα στο κινητό σας (SMS, Viber), στοιχεία καρτών σας, καθώς και προσωπικά και οικονομικά στοιχεία σας, ακόμη και με πρόφαση ότι έτσι θα σας καταθέσουν χρήματα. Για κατάθεση χρημάτων, αρκεί να δώσετε τον IBAN του λογαριασμού σας.
  3. Μη δέχεστε να μεσολαβήσετε ως ενδιάμεσοι σε διακίνηση χρημάτων από άλλα άτομα, συνήθως άγνωστα σε εσάς. Μπορεί να υποστείτε σημαντικές επιπτώσεις, καθώς με αυτόν τον τρόπο εμπλέκεστε σε παράνομες ενέργειες, είτε το γνωρίζετε είτε όχι.
  4. Διακόψτε την κλήση εάν κάποιος σας καλεί από άγνωστο αριθμό, ειδικά από το εξωτερικό, και ισχυρίζεται ότι είναι από οποιαδήποτε εταιρεία πληροφορικής, χωρίς εσείς να έχετε δηλώσει βλάβη σε συσκευή σας.
  5. Ελέγξτε εάν μια διαδικτυακή επενδυτική πλατφόρμα είναι αδειοδοτημένη από κάποια υπαρκτή και αρμόδια εποπτική αρχή πριν ανοίξετε λογαριασμό σε αυτή.
  6. Διασταυρώστε τον αριθμό λογαριασμού με τον προμηθευτή ή τον πελάτη σας με τον οποίο συναλλάσσεστε πριν κάνετε οποιαδήποτε πληρωμή.

Τι κάνουν και τι δεν κάνουν οι τράπεζες

  • Δεν σας ζητούν να αποκαλύψετε προσωπικά στοιχεία σας

Η τράπεζα σας δεν θα σας στείλει ποτέ μήνυμα (π.χ. email, SMS) για να σας ζητήσει να αποκαλύψετε προσωπικά στοιχεία σας, όπως στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Eurobank Mobile App ή EuroPhone Banking.

  • Πιστοποιούν την ασφάλεια των email που σας στέλνουν

Στα περισσότερα email από τράπεζες, στην αρχή του μηνύματος θα δείτε την περιοχή πιστοποίησης ασφάλειας με τα στοιχεία του λογαριασμού σας, ώστε να σας προστατεύσει από κακόβουλες ενέργειες (phishing).

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

H PMM και η Viva.gr συνεργάζονται για το Public Tickets

H Public-MediaMarkt συνεργάζεται αποκλειστικά με τη Viva.gr και εμπλουτίζει την υπηρεσία ticketing, δίνοντας στους λάτρεις του πολιτισμού αλλά και του αθλητισμού τη δυνατότητα ν’...

Το Κέντρο Ψηφιακής Καινοτομίας της Pfizer βασικός χορηγός της εκστρατείας για την πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού «Sail for Pink»

To Κέντρο Ψηφιακής Καινοτομίας της Pfizer (CDI) υποστήριξε φέτος το Άλμα Ζωής Νομού Θεσσαλονίκης και την ενέργεια “Sail for Pink” ως βασικός χορηγός (Pink...

Microsoft και ReGeneration ενώνουν δυνάμεις ξανά για το upskilling νέων σε ψηφιακές δεξιότητες

Το “The ReGeneration Initiative: Upskilling Greek Youth for the Digital Era powered by Microsoft” αποτελεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα ψηφιακού αλφαβητισμού και υλοποιείται υπό την...

Nissan Ambition 2030: ένα όραμα πέρα από την κινητικότητα

Με την ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται στο επίκεντρο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της, η Nissan θα προσφέρει συναρπαστικά οχήματα και τεχνολογίες που ενδυναμώνουν την κινητικότητα των...

Η BEWISE υλοποιεί έργο digital transformation για την ΠΑΕ Παναθηναϊκός

Με το βλέμμα στη διαρκή βελτίωση των υποδομών της, η ΠΑΕ Παναθηναϊκός ανέθεσε στη Bewise S.A. το έργο της αναβάθμισης των πληροφοριακών υποδομών της...