- της Νατάσας Φραγκούλη
Ασύμμετρη παραμένει η ψηφιακή ανάπτυξη των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, με τις μικρές και πολύ μικρές εταιρείες να ασθμαίνουν προκειμένου να παρακολουθήσουν τη ραγδαία ψηφιοποίηση της αγοράς. Σε μια χρονική συγκυρία που η online παρουσία αποτελεί διαβατήριο επιβίωσης, μόλις το 15% των μικρών και πολύ μικρών ελληνικών εταιρειών διαθέτει κάποιο σύστημα ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Στις εμπορικές επιχειρήσεις η εικόνα είναι ελαφρώς καλύτερη, αφού μια στις τέσσερις (το 26,2%) έχει κάποιο σύστημα online πωλήσεων ή συμμετέχει σε κάποια online πλατφόρμα (τύπου Skroutz, efood κλπ). Στις επιχειρήσεις του τομέα της μεταποίησης και των υπηρεσιών το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 11%.
Ψηφιακές τεχνολογίες και ηλικία πάνε μαζί…
Για την υιοθέτηση συστημάτων ηλεκτρονικών πωλήσεων ή για συμμετοχή σε κάποια διαδικτυακή πλατφόρμα η ηλικία του επιχειρηματία φαίνεται ότι παίζει ρόλο, όπως άλλωστε και το εκπαιδευτικό του επίπεδο. Ειδικότερα, το 22,8% και 18,2% των επιχειρηματιών που ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 18-34 και 35-49 αντίστοιχα, έχει ενσωματώσει σχετικά συστήματα στην επιχείρησή έναντι μόλις του 10,3% των επιχειρηματιών που είναι από 50 ετών και άνω.
Την ίδια στιγμή, χαμηλό ποσοστό ενσωμάτωσης τέτοιων τεχνολογιών παρουσιάζουν επίσης οι απόφοιτοι πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (10,4%), όπως και οι επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών έως 50.000€ (11%).
«Από τα παραπάνω ευρήματα φαίνεται ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο μέρος μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που δεν έχουν ενσωματώσει στη δραστηριότητά τους ακόμα και ψηφιακά συστήματα χαμηλής τεχνολογικής έντασης», διαπιστώνει η ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ με θέμα «Ο αντίκτυπος της πανδημίας στις επιχειρήσεις».
Ανακαλύπτοντας τα social media
Πάντως, οι μικρές και πολύ μικρές εταιρείες στην Ελλάδα έχουν πλήρως αντιληφθεί τη σημασία της ψηφιοποίησης και κάνουν αγώνα δρόμου, ώστε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Στο ερώτημα εάν έχουν υιοθετήσει εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μία στις δύο εταιρείες (το 50,1%) απαντά θετικά.
Υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης ψηφιακών εργαλείων και social media έχουν οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι μεταποιητικές- βιοτεχνικές με 59,7% και 58,6% αντίστοιχα να απαντούν θετικά, έναντι του 46% στον τομέα των υπηρεσιών. Όπως και στην περίπτωση των μέσων ηλεκτρονικού εμπορίου έτσι και στο ψηφιακό μάρκετινγκ οι νεότερες επιχειρήσεις φαίνεται να είναι πιο δραστήριες από τις παλαιότερες.
Ειδικότερα, το 54,9% και 53,9% των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν στην τελευταία πενταετία και εκείνων που έχουν ηλικία 5-10 έτη αντίστοιχα απάντησαν θετικά. Το ποσοστό αυτό πέφτει στο 45,5% για επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν μεταξύ 10 και 15 ετών πριν και στο 49,1% για επιχειρήσεις που έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 15 ετών.
Η επίδραση της πανδημίας
Παρόλο που είναι κοινός τόπος ότι η πανδημική κρίση έχει επιταχύνει τις διαδικασίες ψηφιακού μετασχηματισμού, μόλις το 11% των επιχειρήσεων που έχουν ενσωματώσει συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων ή/και διαδικασίες ψηφιακού μάρκετινγκ, ανέπτυξαν τη λειτουργία αυτή κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η συντριπτική πλειονότητα (89%) απάντησε ότι την είχε αναπτύξει πριν την περίοδο της πανδημίας.
«Φαίνεται, δηλαδή, ότι η πανδημική κρίση δεν είχε σημαντική επίδραση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου, η ισχυρή πρόκληση προσαρμογής για το μεγαλύτερο μέρος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων στο ψηφιακό οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώνεται παραμένει» αναφέρει η μελέτη.