της Νατάσας Φραγκούλη
Όλα τα κοντέρ έσπασε το 2020 η χρήση των social media. Οι πολίτες σε όλο τον κόσμο, κλεισμένοι στα σπίτια τους ελέω COVID-19, επιδόθηκαν σε μία άνευ προηγουμένου ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στην προσπάθειά τους να διασκεδάσουν τον χρόνο του εγκλεισμού.
Τα νέα ήθη και έθιμα έφεραν και σοβαρές ανατροπές στη δημοτικότητα social media, με την εφαρμογή κοινής χρήσης βίντεο TikTok να καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, κατατροπώνοντας το άλλοτε πανίσχυρο Facebook.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εφαρμογής App Annie, ο χρόνος που αφιέρωσε κατά μέσο όρο κάθε χρήστης στον πλανήτη σε εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης εκτοξεύθηκε το 2020 έως και 325% σε ετήσια βάση. Όπως διαπιστώνει η έκθεση State of Mobile 2021 της εταιρείας ανάλυσης, αυτή η εκρηκτική ανάπτυξη κάθε άλλο παρά ανεξήγητη είναι, δεδομένης της αλλαγής στον τρόπο ζωής των περισσότερων ανθρώπων λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας.
Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι το άλλοτε κυρίαρχο Facebook αρκέστηκε στη διάρκεια της πανδημίας να παίξει το «δεύτερο βιολί», αφού το TikTok το ξεπέρασε σε δημοτικότητα στις πιο βασικές αγορές του πλανήτη. Η ετήσια αύξηση της χρήσης του TikTok, με βάση τον μέσο μηνιαίο χρόνο που αφιερώνεται ανά χρήστη, έφτασε το 80% στη Μεγάλη Βρετανία και στο 70% στις ΗΠΑ. Αυτές οι επιδόσεις έφεραν την εφαρμογή του Tik Tok μπροστά από την πλατφόρμα του Mark Zuckerberg, καθώς και από πολλές άλλες εφαρμογές.
TikTok uber ales
Οι χρήστες του TikTok επιδόθηκαν σε μαραθωνίους χρήσης στη διάρκεια του 2020. Οι Βρετανοί αφιέρωσαν στην εφαρμογή, κατά μέσο όρο, 19,9 ώρες τον μήνα πέρυσι από μόλις 11 ώρες το 2019. Στις ΗΠΑ ο μέσος όρος χρήσης αυξήθηκε στις 21,5 ώρες από 12,8 ώρες έναν χρόνο νωρίτερα.
«Το TikTok βρίσκεται σε καλό δρόμο για να φτάσει 1,2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες το 2021 καθώς οι καταναλωτές θέλουν να παραμείνουν συνδεδεμένοι και ταυτόχρονα θέλουν να περνούν τον χρόνο τους απολαυστικά» προέβλεπε η έκθεση App Annie.
Πάντως, το Facebook παραμένει η κορυφαία εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης όσον αφορά τον συνολικό χρόνο που του αφιερώνουν οι χρήστες σε βασικές αγορές όπως η Μεγάλη Βρετανία και οι ΗΠΑ. Συνολικά, το TikTok, το WhatsApp Messenger, το Facebook Messenger και το Instagram είναι οι κορυφαίες πέντε εφαρμογές σε δημοτικότητα για το 2020 σε πέντε μεγάλες αγορές του κόσμου: Μεγάλη Βρετανία, ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδάς και Γερμανία.
Το Twitter κατατάσσει στις πέντε πρώτες σε ορισμένες χώρες, όπως η Αργεντινή, η Βραζιλία και η Ινδονησία, ενώ η πέμπτη δημοφιλέστερη πλατφόρμα στη Γαλλία είναι το Snapchat.
Τα μοτίβα είναι τελείως διαφορετικά στην Κίνα, όπου η εφαρμογή HomeCown WeChat συνεχίζει να κυριαρχεί. Ωστόσο, το TikTok αναδείχθηκε το 2020 στον πλησιέστερο ανταγωνιστή της και έκλεισε σημαντικά το χάσμα σε σχέση με το 2019. Οι χρήστες στην Κίνα αφιέρωσαν κατά μέσο όρο 23,1 ώρες τον μήνα στο TikTok έναντι 29,2 ώρες στο WeChat.