Μεγάλες πολυεθνικές και εκατοντάδες μικρότερες εταιρείες κλείνουν τις διαφημιστικές στρόφιγγες στα social media ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τη ρητορική μίσους
Διαστάσεις παίρνει η καμπάνια «#StopHateforProfit», με δεκάδες επιχειρηματικούς κολοσσούς να αποσύρουν τις διαφημίσεις τους από τα social media, διαμαρτυρόμενοι για τη ρητορική μίσους. Το κίνημα «#StopHateforProfit» πλήττει κατά κύριο λόγο το Facebook, στο οποίο οργανώσεις και επιχειρήσεις χρεώνουν ότι δε κάνει αρκετά για να περιορίσει το ρατσιστικό περιεχόμενο από τις σελίδες του.
Η Starbucks είναι μία από τις τελευταίες εταιρείες, που δήλωσαν ότι θα αποσύρουν τις διαφημιστικές τους καμπάνιες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στηρίζοντας τις προσπάθειες για περιορισμό της ρητορικής μίσους. Βέβαια, η Starbucks σημείωσε ότι η απόσυρση των διαφημίσεων δεν εντάσσεται στην καμπάνια «#StopHateforProfit», αλλά ότι παύει τις διαφημίσεις της στα social media και βρίσκεται συνεννόηση με οργανώσεις πολιτικών δικαιωμάτων για το πώς μπορεί να σταματήσει τη διαδικτυακή ρητορική μίσους.
Η αλυσίδα Starbucks ήρθε να προστεθεί σε μια ήδη μακρά λίστα εταιρειών, που σταματώντας τις διαφημιστικές καμπάνιες στα social media, θέλουν να ενισχύσουν το «#StopHateforProfit». Coca-Cola, Unilever, Honda, Ben & Jerry’s, Dove, Verizon, Levi’s συγκαταλέγονται ήδη μεταξύ αυτών, ενώ πολλές άλλες όπως η Pepsico φαίνεται να βαδίζουν προς τον ίδιο δρόμο.
Διαφημιστικά έσοδα
Το διαφημιστικό μποϋκοτάζ αποτελεί βαρύ πλήγμα για το Facebook, το οποίο είχε το 2019 συνολικά διαφημιστικά έσοδα της τάξης των 70 δισ.δολ., εκ των οποίων τα 20 δισ. προήλθαν από το Instagram. Τα έσοδα του Twitter από διαφημίσεις ανήλθαν σε 3 δισ.δολ., ενώ την υπόλοιπη διαφημιστική πίτα των social media μοιράζονται το Snapchat με 1,7 δισ.δολ. και το Pinterest με 1,1 δισ.δολ.
Αντιδράσεις
Από την πλευρά του, το Facebook, δια στελεχών του, επανέλαβε ότι έχει δεσμευτεί να αποβάλει το περιεχόμενο μίσους από τις σελίδες της πλατφόρμας του. «Οι συζητήσεις μας με τους εμπόρους και τις οργανώσεις πολιτικών δικαιωμάτων αφορούν τον τρόπο με τον οποίο όλοι μαζί μπορούμε να αποτελέσουμε μια δύναμη για το καλό», δήλωσε εκπρόσωπος του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
«Έχω δεσμευτεί να διασφαλίσω ότι το Facebook θα παραμείνει ένα μέρος όπου οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη φωνή τους για να συζητήσουν σημαντικά θέματα», σημείωσε ο ιδρυτής του δημοφιλούς μέσου Μαρκ Ζούκερμπεργκ.
Θέση πήρε και το κοινωνικό μέσο Twitter, σχολιάζοντας ότι η πλατφόρμα είναι ένας χώρος, «όπου οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν, να αναζητήσουν και να λάβουν γνήσια και έγκυρη πληροφόρηση, και να εκφραστούν ελεύθερα και με ασφάλεια».
Να σημειωθεί ότι επί ευρωπαϊκού εδάφους το Facebook, όπως και οι Google+, Instagram, Snapchat, Dailymotion, αλλά και άλλες πλατφόρμες έχουν δεσμευτεί, με βάση τον Κώδικα Δεοντολογίας, να παρέχουν ταχεία ανταπόκριση στο περιεχόμενο ρατσιστικής και ξενοφοβικής ρητορικής μίσους που τους κοινοποιείται. Στο πλαίσιο των δεσμεύσεών τους οφείλουν να βελτιώσουν την ανατροφοδότηση προς τους χρήστες, που κοινοποιούν σχετικό περιεχόμενο, και να παρέχουν μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τις κοινοποιήσεις και την αφαίρεση περιεχομένου.