Με μειωμένο έργο και ίσως προσωρινό κλείσιμο σταθμών αναμένεται η έναρξη των δρομολογίων στον ελληνικό σιδηρόδρομο στο τέλος του Μαρτίου με την τοποθέτηση δύο σταθμαρχών στους σταθμούς που θα λειτουργούν. Παράλληλα θα γίνει επίσπευση των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης ώστε στο τέλος του χρόνου να έχε τεθεί σε πλήρη λειτουργία σε όλο το δίκτυο.
Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος έχει αναλάβει και υπουργός Μεταφορών σε θέματα ασφάλειας, τόνισε ότι η επαναφορά των δρομολογίων θα γίνει με αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας που θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες στους σταθμούς.
«Αυτό μπορεί να σημαίνει τη μείωση σε ό,τι αφορά το μεταφορικό έργο έτσι ώστε να μπορεί να υπάρξει αυτή η δυνατότητα. Μόνο με μείωση μεταφορικού έργου μπορούμε να εξασφαλίσουμε ικανό αριθμό σταθμαρχών παντού», είπε ο υπουργός.
Το δεύτερο βήμα είναι ένας μεγαλύτερος συντονισμός σε ό,τι αφορά τις δράσεις έστω στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατότητων που διαθέτουμε σήμερα.
«Ο συντονισμός αυτός θα διασφαλιστεί από τους αρμόδιους φορείς σε συνεργασία με την εταιρεία που λειτουργεί το σιδηρόδρομο, δηλαδή την Hellenic Train. Έχω ήδη συναντηθεί με εκπροσώπους της Hellenic Train και έχουν συμφωνήσει στο βασικό πλαίσιο που αφορά την επανεκκίνηση με ασφάλεια του σιδηροδρόμου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ολοκλήρωση αναβάθμισης
Τόνισε πως θα γίνουν τα πάντα για να προχωρήσει ταχύτατα η ολοκλήρωση της σύμβασης αναβάθμισης. Για αυτό, όπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας). Έδωσε, δε, σαφή εντολή για την αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν. Αίτημα στο οποίο η γαλλική εταιρεία επέδειξε πλήρη κατανόηση.
Επίσης γνωστοποίησε πως ο πρωθυπουργός επικοινώνησε και με τον Γερμανό καγκελάριο και συμφωνήθηκε να έρθει στην Ελλάδα κλιμάκιο Γερμανών ειδικών που λόγω της μεγάλης εμπειρίας τους θα καταθέσουν προτάσεις για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου.
«Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρι εσχάτως. Η οδύνη πρέπει να βρει κάθαρση», διαβεβαίωσε ο υπουργός Επικρατείας.
Ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβασης αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών, ανέφερε πως δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση ενώ σημείωσε πως ο ίδιος θα ασχοληθεί αποκλειστικά με ό,τι έχει να κάνει με το ζήτημα του δυστυχήματος και το αύριο των σιδηροδρόμων.
Η απόδοση ευθυνών, όπως είπε, είναι ευθύνη της Δικαιοσύνης. Ανεξάρτητη επιτροπή έχει αναλάβει τη διοικητική διερεύνηση που θα εντοπίσει τα λάθη, τις παραλείψεις που κατέληξαν στο τραγικό δυστύχημα. Ανέφερε πως θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο και πως θα προκαλέσει μια συζήτηση στη Βουλή για να συζητηθούν τα ζητήματα παθογένειας στους σιδηροδρόμους και να βρεθεί ένας κοινός τόπος.
Συνεργασία με φορείς
«Η επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο, όμως να έχουμε εξασφαλίσει πριν τις αναγκαίες προϋποθέσεις. Όταν λέω αναγκαίο χρόνο, θα το δούμε προφανώς με όλους τους φορείς. Η επιθυμία μας είναι τον συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα», πρόσθεσε ο κ. Γεραπετρίτης.
Ανακοίνωσε επίσης πως θα υπάρξει τις επόμενες ημέρες αντικατάσταση της διοίκησης ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ καθώς οι παραιτήσεις έχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού. Θα προχωρήσουμε με τις νέες διοικήσεις σε ταχεία επανέναρξη των δρομολογίων, είπε.
Ανέφερε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Όπως σημείωσε, πριν το δυστύχημα στα Τέμπη είχε εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ποσό 185 εκατ. για την αναβάθμιση των δομών ενώ γνωστοποίησε πως θα δρομολογηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα και η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.
Η αυτοψία
Μιλώντας για το δυστύχημα και την αυτοψία που έκανε τις προηγούμενες ημέρες σε Λάρισα, ο υπουργός είπε «βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας και είχα την δυστυχία να έχω μια προσωπική άποψη για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί το σύστημα διοίκησης στη Θεσσαλονίκη και την Λάρισα».
«Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά».
Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022». Επίσης «δεν συντελέστηκε η χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού σε δεύτερο επίπεδο και σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να υπάρχει παρακολούθηση στον πίνακα και για μια απόσταση 5,5 χλμ. Αν είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε διαπιστωθεί η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή».
«Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση ωστόσο αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα κατά πάσα βεβαιότητα, δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα», τόνισε και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
Πλαίσιο μέτρων για τις οικογένειες θυμάτων
Προανήγγειλε μάλιστα πως στο άμεσο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση θα ανακοινώσει πλαίσιο για τις οικογένειες των θυμάτων συνολικά για όλα τα ζητήματα και όχι μόνο τα θέματα των αποζημιώσεων και πως θα παρακολουθεί και τις δεσμεύσεις της Hellenic Train σε σχέση με τις αποζημιώσεις.
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό και τις ελλείψεις, ο υπουργός Επικρατείας, είπε πως πάντα απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό, έγινε προσπάθεια ενίσχυσης, την τελευταία 15ετία υπήρξε σημαντική μείωση και λόγω μνημονίων αλλά και μαζικό κύμα συνταξιοδοτήσεων.
Αναφερόμενος στις προσπάθειες ενίσχυσης του προσωπικού είπε: προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, 69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες, 60 τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων. Σύμφωνα με τον ίδιο, επί ΣΥΡΙΖΑ είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και είχαν προσληφθεί 24 άτομα.
Διαχρονική απαξίωση
Ο υπουργός παραδέχτηκε διαχρονική απαξίωση και υποβάθμιση του σιδηροδρόμου. «Ο σιδηρόδρομος υφίστατο διαχρονική υποβάθμιση που είχε να κάνει και με τη συντήρηση και με την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών. Επί 50 χρόνια λειτουργούσε με χειροκίνητα συστήματα ασφαλείας. Το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση αναβάθμισης και για την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης.
Η σύμβαση που ξεκίνησε στο τέλος του 2014 αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017, παραδόθηκε περίπου το 32% του παραδοτέου της σύμβασης, αλλά με σημαντικότατα σφάλματα, μόνο το 18% ήταν λειτουργικό. Το 2017 σταματά η εφαρμογή της σύμβασης καθώς προέκυψαν σοβαρότατα λάθη, η αρμόδια αρχή δημοσιονομικού ελέγχου διαπιστώνει τα σφάλματα και διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης.
Από το 2017 έως το 2019 δεν υπάρχει καμία παράδοση. Το 2019, τον Νοέμβριο, αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ ο οποίος είναι ο φορέας για την υλοποίηση του έργου και από το Νοέμβριο του 2019 γίνεται μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης» ανέφερε και προσέθεσε:
Σοβαρά προβλήματα γραφειοκρατικής φύσης
«Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα γραφειοκρατικής φύσης, εν τέλει έχουμε την υπογραφή τής συμπληρωματικής σύμβασης το 2021 με αποτέλεσμα να επανεκκινήσει η σύμβαση αυτή, έχει παραδοθεί περίπου το 70%. Μέχρι τέλος του έτους θα έχουμε και την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος το οποίο έχει να κάνει με τη φωτοσήμανση, με την τηλεειδοποίηση και με τα αναγκαία συστήματα αλληλεπίδρασης της αμαξοστοιχίας με το συντονιστικό κέντρο, δηλαδή συστήματα ελέγχου ταχύτητας και αυτόματου φρένου, αυτόματης πέδησης στα τρένα».
Τέλος, όπως ανακοίνωσε ο κ. Γεραπετρίτης, στο αμέσως προσεχές διάστημα η κυβέρνηση θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο. «Είναι κάτι που συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια, με κλοπές κυρίως στον χαλκό και άλλα υλικά. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει αδυναμία υποστήριξης και διακόπτονται τα δρομολόγια αλλά και ζητήματα ασφάλειας. Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου».