8.5 C
Athens
Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου, 2021

Podcast: H σύγχρονη εναλλακτική στο ραδιόφωνο

Έχοντας κερδίσει σημαντική δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια, τα podcast παραμένουν σχετικά καινούρια. Ταυτόχρονα, τα podcast είναι παλιά επειδή υπάρχουν εδώ και πολύ καιρό, τουλάχιστον όταν λαμβάνεται υπόψη η ηλικία του Internet.

Στις 30 Σεπτεμβρίου γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Podcast, μια μέρα αφιερωμένη σε ένα από τα πιο σύγχρονα μέσα επικοινωνίας. Στο Moved.gr ακούτε κάθε Παρασκευή* το «Απλά Ψηφιακά» με το Δημήτρη Μαλλά και τη Νίκη Παπάζογλου, το podcast μας για όλες τις εξελίξεις στην ψηφιακή τεχνολογία.

Είστε σίγουροι όμως, ότι γνωρίζετε τι είναι τα podcast και τι τα κάνει τόσο αρεστά στο κοινό;

Η ιστορία του podcast

Η ιδέα του podcast ξεκίνησε από τα πρώτα ραδιοφωνικά προγράμματα στο Internet, μας εξηγεί η devolo. Από τον Αύγουστο του 2000, για παράδειγμα, οι New England Patriots (αμερικανική ομάδα ποδοσφαίρου) μετέδωσαν το πρόγραμμα “PFW in Progress”, το οποίο, μετά τη ζωντανή μετάδοση, διατέθηκε για download από το site της ομάδας. Την ίδια χρονιά, η μορφή αρχείου RSS (Rich Site Summary) υπέστη βασικές εξελίξεις. Τα RSS feeds πήραν θέση ως εργαλείο για την παροχή νέων πληροφοριών σε ιστοσελίδες.

Αρχικά, αυτά χρησιμοποιήθηκαν κυρίως για λογισμικό ανάγνωσης ειδήσεων, το οποίο ενημερώνει τους χρήστες για τα τελευταία πρωτοσέλιδα των ειδησεογραφικών πυλών, χωρίς οι χρήστες να χρειάζεται να επισκέπτονται απευθείας τις ιστοσελίδες. Το RSS απέκτησε επίσης τη δυνατότητα μετάδοσης για ήχο και βίντεο το 2000. Έτσι γεννήθηκε το podcast: Εγγραφόμενα προγράμματα και εκπομπές που διατίθενται αυτόματα στις τελικές συσκευές των χρηστών κατά τη δημοσίευση και μπορούν να αναπαραχθούν (και να τεθούν σε παύση) ανά πάσα στιγμή.

Από niche σε mainstream

Κατά τα πρώτα του χρόνια, το podcast ήταν γνωστό σε λίγους. Τα περισσότερα μεταδίδονταν “από τεχνολογικούς geek για τεχνολογικούς geek”. Αυτό έχει αλλάξει πλέον, καθώς μάλιστα σύμφωνα με μελέτες η πανδημία έχει βοηθήσει πολύ στο να αυξηθεί η δημοτικότητά τους.

Στο top 5 των προτιμήσεων των ακροατών είναι οι ειδήσεις, η κωμωδία, άθληση και ξεκούραση και ακολουθεί η υγεία και ευεξία.

Το δυνατό σημείο των podcast, όμως, είναι το πόσο εξαιρετικά απλό είναι τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους ακροατές, να αρχίσουν να τα δημοσιεύουν και να τα ακούν. Για τους παραγωγούς, απαιτείται σχετικά μικρή τεχνική προσπάθεια για την ηχογράφηση και τη δημοσίευση ενός podcast. Για τους ακροατές, υπάρχει μεγάλος αριθμός εφαρμογών για εγγραφή και ακρόαση. Το αποτέλεσμα είναι μια μεγάλη γκάμα θεμάτων που μπορούν εύκολα να εντοπιστούν από οποιονδήποτε. Από κριτικές βιβλίων και ταινιών έως συμβουλές για νέους γονείς και από επιστημονικές συζητήσεις έως διασκεδαστικές εκπομπές, θεατρικά έργα και συναρπαστικές σειρές, υπάρχει ένα podcast που ταιριάζει σε κάθε γούστο και κάθε θέμα.

Ακούς πάντα και παντού

Ένα μεγάλο μέρος της αυξανόμενης δημοτικότητας των podcast οφείλεται στο iPod της Apple, το όνομα του οποίου, καθόλου τυχαία, συνέβαλε στη λέξη “podcast”. Η Apple αναγνώρισε την τάση από νωρίς και μετέτρεψε το iTunes στο πρώτο κομβικό σημείο πρόσβασης για podcasts, με μια ιδιαίτερα προσβάσιμη λειτουργία μεταφοράς αρχείων μεταξύ υπολογιστή και iPod. Και ενώ το iTunes παραμένει ακόμα μια σημαντική πλατφόρμα για podcast, τα περισσότερα από αυτά είναι πλέον διαθέσιμα εντελώς δωρεάν. Ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών και λογισμικού podcast για όλα τα κοινά λειτουργικά συστήματα δίνει στους ακροατές την ελευθερία να επιλέξουν πού και πώς θέλουν να ακούσουν τις αγαπημένες τους εκπομπές. Εξαίρεση σε αυτό είναι οι εκπομπές που παρέχονται αποκλειστικά από υπηρεσίες streaming, όπως το Spotify, και συμπεριλαμβάνονται στην πληρωμένη συνδρομή τους.

Με την τεράστια ποικιλία θεμάτων, την ευελιξία και τη διαθεσιμότητα όλο το 24ωρο, δεν αποτελεί έκπληξη ότι η δημοτικότητα των podcast αυξάνεται. Σε αντίθεση με τα old school ραδιοφωνικά προγράμματα, το περιεχόμενο των podcast περιμένει τον ακροατή του και όχι το αντίστροφο. Τα επεισόδια μπορούν να βρεθούν και να αναπαραχθούν εβδομάδες και μήνες μετά την αρχική δημοσίευση. Η αναπαραγωγή μπορεί να διακοπεί, να επαναληφθεί, να προωθηθεί γρήγορα και να συνεχιστεί ανά πάσα στιγμή. Αυτά τα πλεονεκτήματα καθιστούν τα podcast εξαιρετικά κατάλληλα, μεταξύ άλλων, για να γεμίσουν τον χρόνο σας, όπως όταν ταξιδεύετε, στο δρόμο προς τη δουλειά, στην αναμονή μιας υπηρεσίας ή όταν καθαρίζετε.

Ισχυρό WiFi για άριστη ακρόαση

Πριν φτάσει ένα podcast στα αυτιά του ακροατή, πρέπει πρώτα να βρει το δρόμο του σε μια συσκευή αναπαραγωγής, η οποία, είναι συνήθως ένα smartphone. Κατ ‘αρχήν, τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας αρκούν για τη μετάδοση ενός podcast, αλλά οι συχνοί ακροατές μπορεί να χρησιμοποιήσουν όλα τα διαθέσιμα δεδομένα τους κατά τη διάρκεια ενός μήνα. Έτσι, αυτό που προτείνει η devolo, είναι να κατεβάζετε τα podcast που θέλετε να ακούσετε, ώστε να είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή. Εδώ παίζει μεγάλο ρόλο το WiFi, για να μπορέσετε να απολαμβάνετε τα podcast σας. Άλλωστε, κανείς δεν θα ήθελε η λήψη ενός επεισοδίου podcast να διαρκέσει περισσότερο από τον χρόνο αναπαραγωγής του.

Όταν υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στο WiFi του σπιτιού, μπορεί τα podcast να καθυστερήσουν και τότε υπάρχει πρόβλημα.

* Τα επεισόδια του «Απλά Ψηφιακά» μπορείτε να τα βρείτε στο YouTube κανάλι του MoveD.gr όπως και σε audio μορφή στο Spotify και στο Google Podcasts.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

H PMM και η Viva.gr συνεργάζονται για το Public Tickets

H Public-MediaMarkt συνεργάζεται αποκλειστικά με τη Viva.gr και εμπλουτίζει την υπηρεσία ticketing, δίνοντας στους λάτρεις του πολιτισμού αλλά και του αθλητισμού τη δυνατότητα ν’...

Το Κέντρο Ψηφιακής Καινοτομίας της Pfizer βασικός χορηγός της εκστρατείας για την πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού «Sail for Pink»

To Κέντρο Ψηφιακής Καινοτομίας της Pfizer (CDI) υποστήριξε φέτος το Άλμα Ζωής Νομού Θεσσαλονίκης και την ενέργεια “Sail for Pink” ως βασικός χορηγός (Pink...

Microsoft και ReGeneration ενώνουν δυνάμεις ξανά για το upskilling νέων σε ψηφιακές δεξιότητες

Το “The ReGeneration Initiative: Upskilling Greek Youth for the Digital Era powered by Microsoft” αποτελεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα ψηφιακού αλφαβητισμού και υλοποιείται υπό την...

Nissan Ambition 2030: ένα όραμα πέρα από την κινητικότητα

Με την ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται στο επίκεντρο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της, η Nissan θα προσφέρει συναρπαστικά οχήματα και τεχνολογίες που ενδυναμώνουν την κινητικότητα των...

Η BEWISE υλοποιεί έργο digital transformation για την ΠΑΕ Παναθηναϊκός

Με το βλέμμα στη διαρκή βελτίωση των υποδομών της, η ΠΑΕ Παναθηναϊκός ανέθεσε στη Bewise S.A. το έργο της αναβάθμισης των πληροφοριακών υποδομών της...