24.5 C
Athens
Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Ο Covid-19 γεννά νέα επαγγέλματα με καταλύτη την τεχνολογία

Νέα επαγγέλματα δημιουργεί η παγκόσμια υγειονομική κρίση: οι ιχνηλάτες προσωπικών επαφών, ελεγκτές συσκευών παρακολούθησης απόστασης και ελεγκτές θερμοκρασίας.

Το τέλος του κόσμου της εργασίας, όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα, φέρνει η πανδημία του νέου κορωνοϊου. Η παγκόσμια κρίση, που ξεκίνησε ως υγειονομική και εξελίσσεται σε οικονομική και βαθιά κοινωνική, προκαλεί καταιγιστικές αλλαγές στην εργασία.

Νέα επαγγέλματα αναδύονται μέσα σε ελάχιστους μήνες, εδραιωμένα επαγγέλματα απειλούνται με αφανισμό, η τηλε-εργασία δημιουργεί νέες συνθήκες, ενώ οι εργαζόμενοι αποχαιρετούν το οκτάωρο, όπως το γνώριζαν. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τους ερευνητές, συντελείται η μεγαλύτερη αλλαγή και ανακατανομή δεξιοτήτων, που συνέβη από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά.

Δεξιότητες που φαίνονταν “εντυπωσιακές” το 2019, μπορεί τώρα να είναι ήδη “εκτός μόδας”, ενώ ακόμη και αυτές οι δεξιότητες, που ήταν σε μεγαλύτερη ζήτηση στην αρχή της κρίσης, είναι διαφορετικές από αυτές που αναδύονται τώρα και από αυτές που αναμένονται στο μέλλον.

Ταυτόχρονα δημιουργείται αυξημένη ζήτηση για μια σειρά από επαγγέλματα, που σχετίζονται με τις ψηφιακές τεχνολογίες, όπως για ειδικούς της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, αναλυτές δεδομένων και προγραμματιστές λογισμικού και εφαρμογών. Παράλληλα, δημιουργούνται νέα επαγγέλματα, άγνωστα μέχρι τώρα: ιχνηλάτες προσωπικών επαφών, ελεγκτές συσκευών παρακολούθησης απόστασης και ελεγκτές θερμοκρασίας. 

Αυτή την πραγματική “επανάσταση των δεξιοτήτων” διαπιστώνει η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έρευνα της ManpowerGroup “Το Μέλλον των Εργαζομένων, από τους Εργαζόμενους: Κάνοντας τη Νέα Πραγματικότητα Καλύτερη για Όλους”. Η έρευνα, την οποία φιλοξενεί ο ΣΕΠΕ στην ιστοσελίδα του, αποτυπώνει τις επιπτώσεις της πανδημίας στην αγορά εργασίας, καθώς και το τι θέλουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, και διενεργήθηκε σε 8.000 άτομα σε 8 χώρες, διαπιστώνει επιτάχυνση της

 

Επανάσταση δεξιοτήτων

Σύμφωνα με την έρευνα, η διακράτηση της εργασίας αποτελεί πλέον κορυφαία προτεραιότητα για τους εργαζόμενους σε όλες τις χώρες και κλάδους (91%). Εξαίρεση αποτελούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο της Πληροφορικής, που εκτιμούν περισσότερο την ευελιξία.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι εργαζόμενοι στον τομέα της Πληροφορικής και των Χρηματοοικονομικών υπηρεσιών είναι πιο πιθανό να αναμένουν καλύτερη εργασιακή ζωή μετά την κρίση, σε σύγκριση με εκείνους της Παραγωγής ή του Λιανικού Εμπορίου. Επίσης, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι εργαζόμενοι στον τομέα της Πληροφορικής είναι οι μοναδικοί που δεν βάζουν ως προτεραιότητα τη διακράτηση της εργασίας τους.

Η έρευνα κάνει την πραγματικά συγκλονιστική πρόβλεψη περί άμβλυνση της ανισότητας μεταξύ όσων διαθέτουν τις δεξιότητες υψηλής ζήτησης και όσους δεν τις διαθέτουν. “Ένας διαχωρισμός στο ανθρώπινο δυναμικό φαίνεται πιθανός: Εκείνοι με τις δεξιότητες υψηλής ζήτησης που θα ανταποκριθούν στις αμοιβές, θα εργάζονται απομακρυσμένα, για να αποφύγουν τις μετακινήσεις και να παραμείνουν ασφαλείς στο σπίτι και εκείνοι με τις φθίνουσες σε ζήτηση δεξιότητες, που η εργασία τους απαιτεί τη μετακίνηση τους στον χώρο εργασίας και υπόκεινται σε ακόμη μεγαλύτερη έκθεση”.

Παράλληλα, η έρευνα αποκαλύπτει πως ένας στους δύο εργαζόμενους θεωρεί ότι ο COVID-19 σηματοδοτεί το τέλος του ωραρίου εργασίας.

What Workers Want

Σχεδόν όλοι οι εργαζόμενοι (94%), που συμμετείχαν στην έρευνα, ανησυχούν σχετικά με την επιστροφή τους στον χώρο εργασίας. Στο μεταξύ, οι περισσότεροι εργαζόμενοι πιστεύουν ότι η κρίση του COVID-19 σηματοδοτεί το τέλος της πλήρους απασχόλησης στο γραφείο και αναζητούν ένα “υβριδικό” μοντέλο, που συνδυάζει την εργασία και το σπίτι.

Ωστόσο, το πώς αισθάνονται οι εργαζόμενοι για την επιστροφή στο χώρο εργασίας ποικίλλει ανάλογα με το φύλο και το στάδιο της επαγγελματικής καριέρας. Για παράδειγμα, οι Gen Z είναι πιο πρόθυμοι να επιστρέψουν στον χώρο εργασίας για να αναπτύξουν την καριέρα τους και να κοινωνικοποιηθούν περισσότερο (51%), ενώ οι Millennials είναι λιγότερο θετικοί (38%).

Οι Gen X εκτιμούν ιδιαίτερα την παρουσία τους στον χώρο εργασίας για την καλύτερη συγκέντρωση τους και αποτελεσματική συνεργασία, μακριά από τις ευθύνες του νοικοκυριού. Οι Boomers (34%) επιλέγουν ως κύριους λόγους επιστροφής στον χώρο εργασίας την κοινωνικοποίηση και την συνεργασία.

Σχεδόν οι μισοί άνδρες συμμετέχοντες (46%) αισθάνονται θετικά για την επιστροφή στον χώρο εργασίας, συγκριτικά με το ένα τρίτο των γυναικών (35%) να αισθάνεται το ίδιο. Οι γυναίκες αναφέρουν ότι αισθάνονται πιο ανήσυχες ή νευρικές για την επιστροφή τους.

Τόσο οι άνδρες, όσο και οι γυναίκες, κατατάσσουν στα κορυφαία οφέλη της εργασίας από το σπίτι, το να μην χρειάζεται να μετακινούνται και να έχουν ευελιξία, ώστε να εργάζονται όποτε τους είναι πιο βολικό.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

HPE: Η επόμενη γενιά διαχείρισης δεδομένων με software-defined storage και automation που στηρίζεται στο ΑΙ

Η Hewlett Packard Enterprise ανακοίνωσε νέες λύσεις, διαθέσιμες στην πλατφόρμα HPE GreenLake cloud, που έχουν ως στόχο να απλοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο...

ΤΑΙΠΕΔ: Εκκίνηση διαγωνισμού για την ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου στον Δήμο Φυλής

Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, ανακοινώνει την έναρξη του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού...

Aναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων μέσω του Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός»

Στην αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων σε σύγχρονους τεχνολογικούς τομείς στοχεύει η νέα πρόσκληση του Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός 2021-2027» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με...

Πάνω από 1 δισ. ευρώ έσοδα για τη Vodafone Ελλάδας σε ετήσια βάση

Ιδιαίτερα θετικά ήταν τα αποτελέσματα της Vodafone Ελλάδας κατά το οικονομικό έτος 2023-2024 που ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου 2024), με τα έσοδα να σημειώνουν...

Όμιλος SOFTONE και Euronet: Στρατηγική συμφωνία για την αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών

Ο Όμιλος SOFTONE, ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους cloud-based λύσεων επιχειρηματικού λογισμικού στην Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη, ανακοινώνει τη σύναψη στρατηγικής συνεργασίας με...