20 C
Athens
Τετάρτη, 23 Απριλίου, 2025

Συμβάσεις έργων 6,5 δισ. ευρώ – Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την Αλεξανδρούπολη

Κομβικής σημασίας η ένταξη του λιμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών

Στη σημασία της έγκρισης ένταξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο εκτεταμένο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, κατά τις εργασίες του Συμβουλίου των Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε, σήμερα Δευτέρα 5.12.2022, στις Βρυξέλλες.

Ο Υπουργός, στην παρέμβασή του τόνισε ότι το ΔΕΔ-Μ αποτελεί «τη βάση της πολιτικής μεταφορών και των επενδυτικών προτεραιοτήτων της ΕΕ, και, ταυτόχρονα, ένα εργαλείο αειφορίας, συνοχής και περιφερειακής ανάπτυξης», επισημαίνοντας πως τα κράτη – μέλη, σε αντίθεση με το παρελθόν, κινήθηκαν με ευελιξία και προσαρμοστικότητα στη νέα τάξη πραγμάτων που διαμορφώθηκε από τη Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Ενεργειακός, μεταφορικός και στρατιωτικός κόμβος

Όπως σημείωσε: «Η Αλεξανδρούπολη, μέσω των πολλαπλών και σταθεροποιητικών για την περιοχή ρόλων της ως ενεργειακός, μεταφορικός και στρατιωτικός κόμβος, αποτελεί πλέον λιμάνι του εκτεταμένου ΔΕΔ-Μ».

 Επιπλέον, τόνισε ότι, με την ένταξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο ΔΕΔ-Μ, «ξεκλειδώνουν χρηματοδοτήσεις από τα ευρωπαϊκά ταμεία, προσελκύοντας, ταυτόχρονα, το ενδιαφέρον και για ιδιωτικά κεφάλαια, για τη βελτίωση των υποδομών του».

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε, επίσης, ότι  η Αλεξανδρούπολη, ως ενεργειακός, μεταφορικός και στρατιωτικός κόμβος, διαδραματίζει, πλέον, σημαντικό σταθεροποιητικό ρόλο στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. «Αυτό το αποτέλεσμα ήρθε μετά από συντονισμένες προσπάθειες των τελευταίων τριών ετών και αποδίδει στο συγκεκριμένο λιμάνι τη γεωστρατηγική σημασία που του ανήκει μέσα στο ΔΕΔ-Μ», είπε ο υπουργός.

Σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης

Ο κ. Καραμανλής, έκανε επίσης, ιδιαίτερη αναφορά στο διακρατικό έργο κοινού ενδιαφέροντος “Sea2Sea”, που αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης στο Αιγαίο με αυτούς του Μπουργκάς και της Βάρνας στη Μαύρη Θάλασσα και Ρούσε στο Δούναβη.

Ο Υπουργός υπογράμμισε ότι Ελλάδα και Βουλγαρία, προχωρούν πλέον συντονισμένα αναγνωρίζοντας τους υψηλούς στόχους  της Πρότασης Κανονισμού για τη διαμόρφωση ενός Ευρωπαϊκού Δικτύου υψηλών προδιαγραφών, χωρίς αποκλεισμούς, με δυνατότητες για προσέλκυση κεφαλαίων.

«Ήδη, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου προκηρύξαμε τα σιδηροδρομικά έργα, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ, με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 4,5 δισ. ευρώ και που όταν θα ολοκληρωθεί θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών», υπογραμμίζοντας ότι «τα σιδηροδρομικά έργα σημαίνουν πρόοδο, ενίσχυση της διεθνούς θέσης της χώρας μας, τοπική ανάπτυξη, καλύτερη καθημερινότητα και ποιότητα ζωής».

Η  σύνδεση των πέντε θαλάσσιων και ενός ποτάμιου λιμένα

Μάλιστα, τόνισε ότι «εντός 2023 αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίησή τους και αυτή η  σύνδεση των πέντε θαλάσσιων και ενός ποτάμιου λιμένα, αναμένεται να προσελκύσει σημαντικά φορτία και ροές μεταξύ χωρών της Μέσης και Άπω Ανατολής και χωρών της Μαύρης Θάλασσας και της Ανατολικής Ευρώπης, καθώς παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου».

Στο περιθώριο του Συμβουλίου, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής μαζί με τον ομόλογό του από την Βουλγαρία κ. Alexiev, ενημέρωσαν την Επίτροπο Μεταφορών κα Α. Valean σχετικά με το έργο “Sea2Sea” και υπογράμμισαν την ανάγκη για στενή συνεργασία και στήριξη από πλευράς ΕΕ.

«Έως 8,1% του ΑΕΠ το ποσοστό επενδύσεων σε κατασκευαστικά έργα το 2025 από 4% το 2020»

Στα έργα που αναμένεται να προκηρυχθούν το προσεχές διάστημα καθώς και στα έργα ύψους 6,5 δισ. ευρώ που πρόκειται να συμβασιοποιηθούν έως το α’ εξάμηνο του 2023, αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική».

Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «σε 3,5 χρόνια στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καταφέραμε, με πολλή δουλειά, να δημοπρατήσουμε έργα 10 δισ. ευρώ και έχουμε συμβασιοποιήσει έργα σχεδόν 4 δισ. ευρώ», προαναγγέλλοντας αυξημένες ταχύτητες για τους επόμενους μήνες.

Αναφερόμενος στα μεγάλα έργα που πρόκειται να προκηρυχθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, ο Υφυπουργός Υποδομών σημείωσε ότι:

«Ήδη τις προηγούμενες ημέρες ξεκίνησε η Β Φάση του έργου Παραχώρησης του ΒΟΑΚ  με προϋπολογισμό 1,7 δισ. ευρώ, με στόχο να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές το Μάρτιο του 2023. 

Προκηρύσσεται η Γραμμή 2 προς Ίλιον

Ακόμα, έως το τέλος του έτους ξεκινάμε τον διαγωνισμό για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον, Αγ. Νικόλαο. Εκτιμούμε ότι το κόστος του έργου θα ανέλθει σε περίπου 550 εκατ. ευρώ.

Νωρίτερα, θα προκηρύξουμε τον διαγωνισμό για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής, με προϋπολογισμό περίπου 130 εκατ. ευρώ».

Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, «μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα βγει στον “αέρα” ένα εξίσου σημαντικό για τη Δυτική Αττική έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό που περιλαμβάνει και την τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και το Σκαραμαγκά, καθώς και τη δημιουργία νέου κόμβου στα Ναυπηγεία. Ένα έργο που παραμένει σε εκκρεμότητα για χρόνια και θα έχει προϋπολογισμό 63 εκατ. ευρώ».

«Στο ίδιο χρονικό διάστημα θα δημοπρατηθεί ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, με προϋπολογισμό περίπου 310 εκατ. ευρώ» πρόσθεσε ο κ. Καραγιάννης.

«Συνολικά, έως τους πρώτους μήνες του 2023 θα δημοπρατηθούν έργα σχεδόν 3,7 δισ. ευρώ, δημόσια και ΣΔΙΤ, ενώ έχουν ξεκινήσει ή ξεκινούν και οι διαγωνισμοί για έργα ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενα εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης» τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών.

Έως τέλος του έτους η συμβασιοποίηση οδικών έργων 900 εκατ. ευρώ

Ο κ. Καραγιάννης προανήγγελλε υπογραφές σε έργα ύψους 6,5 δις. ευρώ μέχρι το α’ εξάμηνο του 2023 επισημαίνοντας ότι η χρονιά «θα ξεκινήσει ακόμα πιο δυναμικά και αυτό γιατί ολοκληρώνουμε τους διαγωνισμούς του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και συμβασιοποιούμε τα έξι σιδηροδρομικά έργα των 4,5 δισ. ευρώ».

«Πρόκειται για τα έργα που ενώνουν τα κεντρικά λιμάνια μας με τον σιδηρόδρομο, προσδίδοντας στη χώρα μας πέρα από οικονομικά οφέλη και κρίσιμο γεωπολιτικό πλεονέκτημα σε ένα περιβάλλον όπου οι παγκόσμιες προκλήσεις γίνονται η νέα καθημερινότητα. Με απλά λόγια, πετυχαίνουμε τη νίκη του αυτονόητου» σχολίασε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών «έως τέλος του έτους θα συμβασιοποιηθούν οδικά έργα εξαιρετικής σημασίας ύψους περίπου 900 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το Thessaloniki FlyOver, ένα από τα πρώτα οδικά έργα που υλοποιήθηκε μέσω ΣΔΙΤ, ύψους 373 εκατ. ευρώ».

Το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών

Ακολούθως, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε «το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, ύψους 210 εκατ. ευρώ που κλείνει μία σημαντική εκκρεμότητα ετών και μία δέσμευσή μας για την Εύβοια, καθώς και το Μπράλος – Άμφισσα, ύψους 265 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που θα μειώσουν τους χρόνους μετακίνησης, θα αυξήσουν την οδική ασφάλεια και τη συνδεσιμότητα ενισχύοντας την τοπική οικονομία».

Το ίδιο χρονικό διάστημα, όπως υπογράμμισε ο κ. Καραγιάννης «θα έχουν συμβασιοποιηθεί, επίσης, τα άλλα δύο οδικά έργα που «έτρεξαν» μέσω ΣΔΙΤ και αποτέλεσαν τον «πιλότο» για τη συνέχεια. Το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 251,8 εκατ. ευρώ και το τμήμα του ΒΟΑΚ “Χερσόνησος – Νεάπολη”, ύψους 290 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ που μπαίνει σε φάση κατασκευής».

Στα οδικά έργα που θα συμβασιοποιηθούν είναι και η επέκταση της Λ. Κύμης και σύνδεση με ΠΑΘΕ ύψους 352 εκατ. ευρώ, ενώ μέσα στο α’ εξάμηνο του 2023 θα πέσουν οι υπογραφές και για τις 17 Σχολικές Μονάδες Κεντρικής Μακεδονίας, 128,4 εκατ. ευρώ.

«Συνολικά λοιπόν, τα έργα που θα έχουν υπογραφές μέχρι το α’ εξάμηνο του 2023 θα είναι περίπου 6,5 δισ. ευρώ. Όπως αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για μια “κοσμογονία” στο χώρο των έργων» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.

«Προέχει να εκτελεστούν τα έργα, να ολοκληρωθούν οι υποδομές έτσι ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξη και να ενισχυθεί η απασχόληση»

Ο Υφυπουργός Υποδομών υπογράμμισε την συμβολή του κατασκευαστικού τομέα στην οικονομία της χώρας χαρακτηρίζοντάς τον «ατμομηχανή της ανάπτυξης» και πρόσθεσε ότι «η προσπάθεια αυτής της κυβέρνησης στο να προχωρήσει έργα, αντικατοπτρίζεται σε απλά στοιχεία, όπως το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών του χώρου το οποίο διπλασιάστηκε από το 2020 στο 2021».

Ακόμα, ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε «στις προβλέψεις για το ποσοστό επενδύσεων σε κατασκευαστικά έργα, το οποίο εκτιμάται  ότι θα φτάσει μέχρι το 8,1% του ΑΕΠ το 2025 από 4% το 2020» και πρόσθεσε ότι «και η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα θα ενισχυθεί σημαντικά και συγκριτικά με το (χαμηλό) επίπεδο που καταγράφηκε το 2020».

Υπογράμμισε ότι «προέχει να εκτελεστούν τα έργα, να ολοκληρωθούν οι υποδομές έτσι ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξη και να ενισχυθεί η απασχόληση. Αυτός είναι ο στόχος μας και γι’ αυτό εργαζόμαστε καθημερινά».

Στα 2,5 δισ. ευρώ τα έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο Ταμείο Ανάκαμψης

Συνεχίζοντας, ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε την «προσήλωση στα χρονοδιαγράμματα των έργων» εξηγώντας ότι αυτό είναι πρωτίστως «προϊόν πολιτικής βούλησης και ουσίας σε ό,τι αφορά τις σχέσεις εμπιστοσύνης Πολιτείας και πολιτών».

«Τα χρονοδιαγράμματα που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης είναι πράγματι ασφυκτικά και στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε καταφέρει να εντάξουμε σειρά έργων νέας γενιάς, «πράσινων» και με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο, προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ. Τα περισσότερα από αυτά τα έργα ξεκινούν να υλοποιούνται εντός του 2023» σημείωσε.

«Είμαστε μία κυβέρνηση που έχει παραδώσει έργα νωρίτερα από το αναμενόμενο, όπως για παράδειγμα την παράκαμψη Αμφιλοχίας και “τρέχουμε” μεγάλα έργα, όπως το Πάτρα – Πύργος, ταχύτερα από τη συμβατική υποχρέωση. Αυτές οι επιδόσεις αποτελούν, αν μη τι άλλο, εχέγγυο για την τήρηση όσων ορίζει το Ταμείο Ανάκαμψης» τόνισε ο κ. Καραγιάννης.

«Τα μεγάλα έργα υποδομών δεν γίνονται για τις επόμενες εκλογές αλλά για τις επόμενες γενιές»

Σε ερώτηση για το κατά πόσο οι εκλογές θα επηρεάσουν την πορεία των έργων και του σχεδιασμού ο κ. Καραγιάννης ήταν κατηγορηματικός:

«Από την πρώτη στιγμή στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θελήσαμε να φέρουμε στο τραπέζι μία νέα φιλοσοφία. Θελήσαμε να βγάλουμε τα έργα υποδομών από τη σφαίρα της μικροκομματικής αντιπαράθεσης, αφού θεωρούμε πως είναι πεδίο συγκλίσεων και όχι διαφορών. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο και θα πρέπει να σταματήσει να συμβαίνει και στη χώρα μας. Τα μεγάλα έργα υποδομών δεν γίνονται για τις επόμενες εκλογές, αλλά για τις επόμενες γενιές. Το έχουμε δηλώσει επανειλημμένα και το εννοούμε».

«Με αυτό τον γνώμονα θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε απερίσπαστοι και να προχωράμε μπροστά για να υλοποιούμε έργα ουσίας για να κάνουμε καλύτερη τη ζωή των Ελλήνων πολιτών» κατέληξε ο Υφυπουργός Υποδομών.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Ransomware: Πως να… γυρίσετε το χρόνο πίσω σε περίπτωση επίθεσης

Το ransomware έχει την ικανότητά του να κρυπτογραφεί δεδομένα και να αποκλείει την πρόσβαση των χρηστών σε εταιρικούς υπολογιστές, διακόπτοντας κρίσιμες εταιρικές διαδικασίες Σύμφωνα με...

Spotify: Μην επιτρέψετε στους κυβερνοεγκληματίες να παραβιάσουν τον λογαριασμό σας

Το Spotify έχει σχεδόν 700 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, με 265 εκατομμύρια από αυτούς να είναι συνδρομητές Premium. «Πρόκειται για την κορυφαία υπηρεσία ροής μουσικής...

Skroutz Βοηθός AI: Το επόμενο βήμα στο online shopping

Το Skroutz, το δημοφιλέστερο  marketplace στην Ελλάδα, συνεχίζει να επενδύει στην καινοτομία, παρουσιάζοντας τον νέο Βοηθό ΑΙ, έναν ψηφιακό σύμβουλο αγορών που προσφέρει μια...

Η HP προειδοποιεί: Τα CAPTCHA «I Am Not a Robot» χρησιμοποιούνται για την εξάπλωση κακόβουλου λογισμικού

Στο πλαίσιο του ετήσιου Amplify Conference, η HP παρουσίασε την τελευταία HP Threat Insights Report, η οποία αναδεικνύει την αυξανόμενη χρήση ψεύτικων τεστ CAPTCHA...

Η Pylones Hellas ανακοινώνει την έκτη ετήσια έρευνα «The State of Cybersecurity»

Η Pylones Hellas, κορυφαίος πάροχος ψηφιακών τεχνολογιών και λύσεων κυβερνοασφάλειας, ανακοινώνει την επίσημη έναρξη της ετήσιας έρευνας «The State of Cybersecurity 2025», που πραγματοποιείται...