- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Χάσμα γενεών και… χάσμα ψηφιακών ικανοτήτων στην “Ελλάδα 2.0”. Με δεδομένο ότι πλέον μιλάμε και για ψηφιακή αναλφαβητισμό, η εκπαίδευση των παιδιών, αλλά και της τρίτης ηλικίας για να μπορούν να ανταποκριθούν και να είναι λειτουργικοί στην ψηφιακή εποχή είναι πρωταρχικό ζητούμενο.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο υπουργός Επικρατείας, Κ. Πιερρακάκης, απηύθυνε πρόσκληση προς τους φορείς για την υποβολή προτάσεων έργων, προκειμένου να ενταχθούν και χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του έργου «Δράσεις ενίσχυσης των ψηφιακών ικανοτήτων ηλικιωμένων και παιδιών».
Αντικείμενο του έργου είναι:
- η παροχή υπηρεσιών ψηφιακής εκπαίδευσης και ψηφιακού εγγραμματισμού, καθώς και υποστήριξης σε θέματα πρόσβασης σε ψηφιακές υπηρεσίες, σε ηλικιωμένους δημότες (κυρίως 65+) σε 3 επιλεγμένους δήμους της χώρας
- με αρωγό τον γονέα, η ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να αποτελούν αυτόνομα, ενεργά και υπεύθυνα μέλη του ψηφιακού οικοσυστήματος εστιάζοντας στα παρακάτω:
- Στην ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης όσον αφορά στη χρήση των ψηφιακών μέσων
- Στην κατανόηση των κινδύνων και στην εκμάθηση πρακτικών που τους διασφαλίζουν την Ασφάλειά τους στον ψηφιακό κόσμο
- Στην ανάπτυξη Υπευθυνότητας όσον αφορά στα «δικαιώματα» και στις «υποχρεώσεις» τους που απορρέουν από τη χρήση των ψηφιακών μέσων
Η δημόσια δαπάνη (ΕΠΑ) που διατίθεται με την παρούσα πρόσκληση/ανακοίνωση πρόθεσης χρηματοδότησης ανέρχεται σε 330.000 ευρώ.
Ψηφιακές γωνιές, ψηφιακοί πολίτες
Στο πλαίσιο της εν λόγω δράσης:
- θα λειτουργήσουν 30 ψηφιακές γωνιές σε περιφερειακές δομές τριών συνεργαζόμενων δήμων, όπως λέσχες φιλίας ΚΑΠΗ κλπ. Οι 30 ψηφιακές γωνιές θα διαμορφωθούν από τους συνεργαζόμενους δήμους και θα εξοπλιστούν με κατάλληλο ηλεκτρονικό εξοπλισμό από την ΕΔΥΤΕ.
Για την υποστήριξη του επιμορφωτικού προγράμματος θα αναπτυχθεί ψηφιακό υλικό 30 διδακτικών ωρών. Οι 30 ψηφιακές γωνιές θα λειτουργούν 6 ώρες την εβδομάδα και θα παρέχουν θεωρητική παρουσίαση, επίδειξη και πρακτική εξάσκηση των συμμετεχόντων σε θέματα ψηφιακών ικανοτήτων.
Οι ψηφιακές γωνιές θα στελεχωθούν από ψηφιακούς βοηθούς εκπαιδευτές οι οποίοι θα προσληφθούν από την ΕΔΥΤΕ. Για την υποστήριξη των δράσεων θα προσληφθεί από την ΕΔΥΤΕ ένας επιστημονικός υπεύθυνος.
- Η ανάπτυξη της ψηφιακής πολιτειότητας των παιδιών μέσω της ανάπτυξης εξωσχολικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων animated videos, interactive videos, video games, τα οποία θα απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 5 έως 9 ετών – Νηπιαγωγείο, Α, Β και Γ Δημοτικού – και στους γονείς τους σε έξι θεματικές ενότητες σχετικές με τη χρήση των ψηφιακών μέσων από τα παιδιά. Το υλικό θα είναι διαθέσιμο διαδικτυακά μέσα από την εθνική Ακαδημία ψηφιακών ικανοτήτων
Η υλοποίηση της πράξης δεν προϋποθέτει κάποια νομοθετική ή θεσμική αλλαγή. Η ΕΔΥΤΕ θα αναλάβει το συντονισμό και την παρακολούθηση των επιμέρους εμπλεκομένων φορέων την παραγωγή του συνόλου του πρωτογενούς υλικού τη διενέργεια των εκπαιδευτικών δράσεων και τη διαχείριση τις πράξεις καθώς και τις δράσεις δημοσιότητας του έργου.
Ψηφιακός εγγραμματισμός
Η πράξη στοχεύει πρώτον να αποτελέσει ένα σημαντικό και φιλόδοξο έργο κοινωνικού χαρακτήρα για την παροχή υπηρεσιών ψηφιακής εκπαίδευσης και ψηφιακού εγγραμματισμού. Δεύτερον, να παρέχει υποστήριξη σε θέματα πρόσβασης σε ψηφιακές υπηρεσίες σε ηλικιωμένους δημότες κυρίως 65 συν σε επιλεγμένους δήμους της χώρας.
Επίσης, να αναπτύξει στα παιδιά την δυνατότητα να αποτελέσουν αυτόνομα ενεργά και υπεύθυνα μέλη του ψηφιακού οικοσυστήματος αρωγό τον γονέα για τον οποίο λειτουργεί ως οδηγός για τον τρόπο προσέγγισης των ευαίσθητων και σημαντικών θεμάτων που αφορούν στην ενασχόληση με τα ψηφιακά μέσα και τις ψηφιακές τεχνολογίες
Ενίσχυση των ψηφιακών ικανοτήτων και υποστήριξη σε θέματα πρόσβασης σε ψηφιακές υπηρεσίες σε ηλικιωμένα άτομα, κυρίως 65 ετών+ και ανάπτυξη της ψηφιακής πολιτειότητας των παιδιών ηλικίας 5 έως 9 ετών με ταυτόχρονη ευαισθητοποίηση και υποστήριξη των γονέων τους.