- Της Μαρίας Μόσχου
Χρειάστηκαν επτά ολόκληρα χρόνια από την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην χώρα μας για να τροχοδρομήσει πάνω στις ράγες του ΟΣΕ η πρώτη ιδιωτική εταιρείας σηματοδοτώντας την έναρξη του ανταγωνισμού στις εμπορευματικές μεταφορές.
Πρόκειται για την Rail Cargo Logistics Goldair (RCLG), με το πρώτο δρομολόγιο να ξεκινά από Θεσσαλονίκη για Ειδομένη
Για την «εκκίνηση» του πρώτου ιδιωτικού σιδηροδρομικού εμπορευματικού δρομολόγιου πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Ιουνίου εκδήλωση που έγινε στις εγκαταστάσεις της RCLG στη Σίνδο, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη, της πρέσβεως της Αυστρίας κ. Andrea Ikic- Boehm, του προέδρου του ΟΣΕ κ. Γιώργου Κακουλάκη, την πρόεδρο της ΡΑΣ κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου, του διευθύνοντος συμβούλου της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Αθ. Σχίζα και υψηλόβαθμων στελεχών των Ελληνικών Σιδηροδρόμων.
Η Rail Cargo Logistics Goldair αποτελεί εταιρεία της κοινοπραξίας των Αυστριακών Σιδηρόδρομων (Rail Cargo Logistics GmbH) και της ελληνικής εταιρείας διαμεταφορών Goldair (51%), ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που αδειοδοτήθηκε από τη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων).
Ως τώρα μετέφερε φορτία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σχεδιάζει σταδιακά να επεκτείνει τη δραστηριότητά της πανελλαδικά και να ενώσει την Ελλάδα με όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, μέσω του δικτύου της Rail Cargo, όπως δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου της Goldair κ. Κ. Καλλίνικος.
Η RCLG έχει ήδη επενδύσει 3,5 εκατ. ευρώ και αρχίζει μεταφορική δραστηριότητα με ένα δρομολόγιο την ημέρα, στοχεύοντας ως το τέλος του χρόνου να πραγματοποιεί 2- 3 δρομολόγια στη γραμμή Θεσσαλονίκη- Ειδομένη, ώστε από τις 200.000 τόνους ετησίως, να διπλασιάσει τα φορτία που διακινεί στις 400.000 τόνους.
Το business plan της εταιρείας προβλέπει την υλοποίηση συνολικής επένδυσης 20 εκατ. ευρώ, που πιθανότατα θα υλοποιηθεί στα επόμενα 3-5 χρόνια, καθώς θα επιδιωχθεί η προσέλκυση και φορτίων που διακινούνται με containers, μέσω και του λιμένα της Θεσσαλονίκης.
Ο νέος ιδιωτικός σιδηροδρομικός φορέας ξεκίνησε τη λειτουργία του με δύο ηλεκτροκίνητες λοκομοτίβες που θα καλύπτουν την ηλεκτροκίνητη διαδρομή Θεσσαλονίκη -Ειδομένη και δύο ντιζελοκίνητες για το κομμάτι από το Ικόνιο μέχρι Θεσσαλονίκη.
Όπως είπε ο κ. Καλλίνικος, η Goldair, συνεργαζόμενη με τη δεύτερη μεγαλύτερη σιδηροδρομική επιχείρηση της Ευρώπης, έχει στόχο να αξιοποιήσει τα μεγάλα περιθώρια που υπάρχουν για ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών με το σιδηρόδρομο, καθώς στην Ελλάδα οι σιδηροδρομικές μεταφορές αντιστοιχούν μόλις στο 0,3% του συνολικού μεταφερόμενου φορτίου, όταν στην Ευρώπη έχουν κατά μέσο όρο μερίδιο 11%.
Υπάρχουν συνεπώς μεγάλα περιθώρια για την Ελλάδα να πλησιάσει τους μέσους όρους της Ευρώπης, ενώ το μεγάλο στοίχημα είναι η διεκδίκηση διερχόμενων φορτίων, που έρχονται κυρίως από την Ασία και κατευθύνονται στην Κεντρική Ευρώπη. Τα φορτία αυτά, μέχρι και σήμερα έρχονται στην Ευρώπη από βορειευρωπαϊκά λιμάνια ως επί το πλείστον.
Επιχειρησιακό πλάνο
Το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics Goldair περιλαμβάνει:
* Δύο με τρία καθημερινά δρομολόγια ανάμεσα σε Ειδομένη και Θεσσαλονίκη, έως τα τέλη του έτους, σε συνάρτηση και με τη δυναμική του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
* Καθημερινά δρομολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας και παράλληλα των δύο μεγαλύτερων λιμανιών.
* Τακτικά δρομολόγια Προμαχώνα – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος.
* Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς που θα μεταφέρουν φορτία με χημικά.
* Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς που θα μεταφέρουν πετρελαιοειδή.
* Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πάτρας – Αθηνών, θα υπάρξει τακτικό δρομολόγιο για την σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.
Το υπουργείο
Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, αναφέρθηκε στην απελευθέρωση της εγχώριας σιδηροδρομικής αγοράς και στην τόνωση του ανταγωνισμού, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Επισήμανε ότι το Φθινόπωρο ολοκληρώνεται η διπλή σιδηροδρομική ηλεκτροκίνητη γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης μειώνοντας το ταξίδι σε 3 ώρες και 20 λεπτά.
Η ολοκλήρωση του άξονα αυτού μάλιστα χαρακτηρίστηκε από τον κ. Σπίρτζη ιδιαίτερα σημαντική για τις εμπορευματικές μεταφορές και για την υπεραξία που δίνει στα λιμάνια. Παράλληλα ανέφερε:
- Το Φθινόπωρο θα είναι έτοιμη επίσης η γραμμή της ηλεκτροκίνησης από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη.
- Σύμφωνα με διακρατικές συμφωνίες που έχουν γίνει με τη Βουλγαρία και τη διεύρυνση που θα γίνει με τη Ρουμανία, τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος, θα συνδεθούν με τα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου.
- Kεντρική επιλογή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι η ολοκλήρωση του διαδρόμου 10, δηλαδή του διαδρόμου από Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Σκόπια – Βελιγράδι προς τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης και μετά στην Αυστρία.
- Μέσα στο καλοκαίρι η σύμβαση για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο θα έρθει στη Βουλή για να αρχίσει να υλοποιείται από Οκτώβρη το έργο, ενώ έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης.
«Αυτά δίνουν στη χώρα αλλά φτερά, άλλη γεωπολιτική θέση, δίνουν άλλες δυνατότητες για αυτό που θέλουμε να υλοποιήσουμε: την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, τη Θεσσαλονίκη κέντρο εμπορευματικό, κέντρο παραγωγικό, κέντρο οικονομικό, κέντρο πολιτιστικό των Βαλκανίων» κατέληξε ο κ. Σπιρτζης.
Ο ΟΣΕ
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης, με αφορμή τα εγκαίνια από την Rail Cargo Logistics Goldair, του πρώτου εμπορευματικού δρομολογίου από τις εγκαταστάσεις της στη Σίνδο, επισήμανε: «η έναρξη λειτουργίας της νέας σιδηροδρομικής επιχείρησης σηματοδοτεί το άνοιγμα της αγοράς στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και την εφαρμογή στην πράξη πλέον, των κοινοτικών κανόνων στη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και στις δραστηριότητες των σιδηροδρομικών μεταφορών».
Επισήμανε, ότι ο ΟΣΕ, ως διαχειριστή υποδομής, με την καθοδήγηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στηρίζει κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια που συμβάλει στην έξοδο της χώρας από την κρίση και αναφέρθηκε και στην υποχρέωση του οργανισμού για τη συνεχή αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του δικτύου και την εισαγωγή τεχνολογικά προηγμένων συστημάτων, ώστε να μεγιστοποιηθεί η παροχή υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και να αυξηθεί η χωρητικότητα του, τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, ήδη, είναι σε πλήρη λειτουργία η γραμμή στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου με άμεσο στόχο τη δημιουργία επιμέρους συνδέσεων όλων των επιχειρήσεων με το κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα για τη μεταφορά των εμπορευμάτων και των προϊόντων τους, προχωρά η ενίσχυση της ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων με το κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα και ανακαινίζεται η γραμμή μεταξύ Θεσσαλονίκης – ΤΧ1, ώστε να συνδεθεί με το λιμάνι και την ΕΚΟ.
Επιπλέον, όπως τόνισε ο ίδιος, σχεδιάζεται ήδη η σύνδεση με τις άλλες μεγάλες βιομηχανικές περιοχές καταρχήν στο Κιλκίς, εν συνεχεία στην Έδεσσα, ενώ προγραμματίζεται η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης στα τμήματα: α) Πλατύ – Έδεσσα – Φλώρινα και β) Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο προκειμένου να αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας σε συστήματα ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης.