της Νατάσας Φραγκούλη
Ακόμη πιο στενή έκανε τη σχέση των Ελλήνων με τα social media η πανδημία του COVID-19. Ως φυσικό επακόλουθο των lockdowns, επτά στους δέκα Έλληνες αύξησαν τον χρόνο -και την ενέργεια- που αφιερώνουν στα social media από την έναρξη της καραντίνας, τον περασμένο Μάρτιο έως σήμερα.
Αυτός ο εναγκαλισμός με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει τις θετικές του πλευρές: ενημέρωση, κοινωνικοποίηση, προώθηση επαγγέλματος. Δεν παύουν να υπάρχει και οι αρνητικές: χάσιμο χρόνου, αποχή από άλλες δράσεις, μελαγχολία, μοναξιά.
Για παράδειγμα, τρεις στους πέντε Έλληνες παραδέχονται ότι αφιερώνουν στα social περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν και συχνά παρασύρονται από αυτά. Αμελούν -όπως λένε- άλλες δράσεις που θα ήθελαν να κάνουν, όπως διάβασμα, κάποιο άλλο χόμπυ, άθλημα. Μάλιστα, δύο στους πέντε κάθε μέρα λένε το πρωί στον εαυτό τους ότι δεν θα παρασυρθούν από τα social media, όμως δεν το καταφέρνουν.
Πρώτο το Facebook
Από την άλλη, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, δύο στους τρεις Έλληνες δηλώνουν ότι αγαπούν τα σόσιαλ γιατί τους κρατούν σ’ επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον «έξω κόσμο». Επίσης, δύο στους πέντε χρησιμοποιούν τα social media για να προβάλουν την δουλειά τους ή/και να προσφέρουν επαγγελματικές υπηρεσίες τους.
Εξάλλου, ένας στους τρεις ομολογεί ότι συχνά τα σόσιαλ τον/την κάνουν να αισθάνεται ακόμα περισσότερη μοναξιά—παρά την «σύνδεση»–καθώς κάποια posts φίλων τους κάνουν να αισθάνονται κατάθλιψη. Ειδικά τα posts με φωτογραφίες από εποχές προ πανδημίας τους κάνουν να αισθάνονται θλίψη.
Σύμφωνα με την έρευνα, η χρήση του Facebook στην Ελλάδα έχει φτάσει πλέον (δεύτερο εξάμηνο του 2020) στο 75%, με τρεις στους τέσσερις Έλληνες να έχουν τουλάχιστον ένα προφίλ. Ακολουθούν τα Youtube και Instagram στο 62% και 55% αντίστοιχα.
Οι μεγαλύτερες ηλικίες
Ένα από τα ευρήματα της έρευνας είναι ότι η ενασχόληση με τα social media και γενικότερα η χρήση του Διαδικτύου στην Ελλάδα, από το ξέσπασμα της κρίσης του νέου κορωνοϊού και μέχρι σήμερα, αρχίζει να αφορά πλέον και τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδας. Στις ηλικίες 55-64 ετών η χρήση του Διαδικτύου φτάνει πλέον (δεύτερο εξάμηνο του 2020) το 88%, έχοντας αυξηθεί κατά 8% την περίοδο της πανδημίας.
Αλλά και στις ακόμη μεγαλύτερες ηλικίες, 65-74 ετών, καταγράφεται άνοδος της χρήσης του Internet. Πλέον το 66% των ατόμων που ανήκουν σε αυτή την ηλικιακή ομάδα χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, ποσοστό αυξημένο κατά 10% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Σύμφωνα με την έρευνα Focus Bari, συνολικά 9 στους 10 Έλληνες χρησιμοποιούν πλέον το Ιnternet αλλάζοντας, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί κατά 2% το δεύτερο εξάμηνο του 2020 έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου και να φτάνει το 92% μεταξύ Ελλήνων 16-74 χρόνων στο 92%. Πρακτικά, όλοι οι Έλληνες είναι πλέον χρήστες του Ιnternet, ενώ οι συνθήκες της πανδημίας πυροδότησαν την ήδη υπάρχουσα τάση ανάπτυξης της digital ζωής στην καθημερινότητα.