- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται τα σιδηροδρομικά έργα στα Σεπόλια που θα ολοκληρωθούν το 2023 και θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης, δίνοντας «ανάσα» σε μια ιδιαίτερα βεβαρημένη περιοχή.
H υπογειοποίηση του Σιδηροδρομικού Διαδρόμου στα Σεπόλια αφορά την κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου συνολικού μήκους 2,36 χλμ., εκ των οποίων τα 1,5 χλμ. περίπου είναι πλήρως υπογειοποιημένα.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται 2 νέες πεζοδιαβάσεις στην οδό Ξανθίππης και στην οδό Ξένου, και 2 κτήρια για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.
Η κατασκευή ξεκινά από την έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών προς Θεσσαλονίκη και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες στην περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 66,58 εκατ. ευρώ και αναμένεται να συμβάλει στην βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή υπογειοποίησης και παράλληλα θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα και τη δυναμική του δικτύου. Η ολοκλήρωσή του θα πραγματοποιηθεί το 2023.
Το έργο της υπογειοποίησης του σιδηροδρόμου στα Σεπόλια, εκτός από το κυκλοφοριακό, αναμένεται να συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ., εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. υποβαθμισμένου/υπογειοποιημένου, ο οποίος θα ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη (χθ 10+821) και θα καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (χθ 13+181) στη περιοχή των Σεπολίων του δήμου Αθηναίων, όπου θα συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.
Ο νέος σιδηροδρομικός διάδρομος θα είναι διπλής διατομής. Ο ανατολικός ημιδιάδρομος θα εξυπηρετεί την κίνηση των προαστιακών συρμών, ενώ ο δυτικός την κίνηση των υπεραστικών συρμών.
Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή κατασκευάζεται επί της υφιστάμενης ζώνης κυκλοφορίας σταδιακά, πρώτα ο δυτικός διάδρομος και κατόπιν ο ανατολικός.
Στο αντικείμενο του έργου συμπεριλαμβάνονται:
- Το τεχνικό υπογειοποίησης-τεχνικό Cover & Cut (top-down), αποτελούμενο από 47 επιμέρους τεχνικά που κατασκευάζονται σε δύο φάσεις (δυτικός-ανατολικός διάδρομος).
- Tα προσωρινά υδραυλικά έργα.
- Τα μόνιμα υδραυλικά έργα (αποχέτευσης-αποστράγγισης σήραγγας, υπερχειλιστές παντοροϊκού δικτύου και δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων).
- Οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις του υπόγειου τεχνικού και των αντλιοστασίων ακαθάρτων για την αποχέτευση-αποστράγγιση ομβρίων της σήραγγας.
- Τα κτήρια εξυπηρέτησης (Η/Μ εγκαταστάσεις).
- Η κατασκευή δύο νέων άνω διαβάσεων πεζών.
- Η κατασκευή της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής.
- Η αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.
- Τα έργα πρασίνου και η αποκατάσταση τοπίου.
Η υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών αποτελούσε για πολλά χρόνια αίτημα των κατοίκων της περιοχής, το οποίο γίνεται πράξη από την ΕΡΓΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Αισθητική αναβάθμιση
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, το έργο θα συμβάλλει στην αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, κυρίως λόγω:
- «Της ουσιαστικής ενοποίησης του συνόλου της έκτασης της οδού, που μέχρι σήμερα είναι διαχωρισμένη από το “φράγμα” του σιδηροδρόμου.
- Της απόδοσης μιας κεντρικής πράσινης νησίδας στη γειτονιά.
- Της ελαχιστοποίησης της όχλησης του θορύβου.
- Της βελτίωσης της ποιότητας της ατμόσφαιρας.
«Η απόδοση της αποδεσμευμένης έκτασης στους κατοίκους, με εμπλουτισμό της με “χρήσεις γειτονιάς”, με σημαντική αύξηση του πρασίνου και με οργάνωση του αστικού εξοπλισμού, θα συμβάλλει καθοριστικά στην ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση όλων των γύρω περιοχών της Αθήνας», επισημαίνει η ΕΡΓΟΣΕ.
Το έργο προκηρύχθηκε (καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών) στις 28/12/2017 με προϋπολογισμό μελέτης 122 εκατ. ευρώ.
Ανάδοχος ανακηρύχθηκε η ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ INTRAKAT-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ, με Μέση Τεκμαρτή Έκπτωση 45,71% (προϋπολογισμός προσφοράς: 66.580.539,74 ευρώ).
Μπορείτε να κατεβάσετε το σύντομο βίντεο στον εξής σύνδεσμο: https://we.tl/t-8YKLDbaYs7