- της Νατάσας Φραγκούλη
Ισχυρές επιδόσεις καταγράφει από τις αρχές του 2022 το ελληνικό νεοφυές οικοσύστημα, το οποίο φαίνεται ότι αποκτά την απαραίτητη κρίσιμη μάζα, ώστε να γίνει ορατό από τα ραντάρ των μεγάλων επενδυτικών κεφαλαίων. Την αισιοδοξία για την πορεία του οικοσυστήματος συμμερίζεται το Eu-startups.com, ένα site αποκλειστικά για νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ευρώπη, το οποίο, πρόσφατα, ανέδειξε το «top 10» των πιο πολλά υποσχόμενων ελληνικών startups για το 2022.
«Το οικοσύστημα στην Ελλάδα αναπτύσσεται και προσελκύει περισσότερες επενδύσεις τα τελευταία χρόνια. Το 2021, η χρηματοδότηση των ελληνικών startups ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ και μια σειρά από soonicorns τράβηξαν την προσοχή των επενδυτών» αναφέρει η ιστοσελίδα σε ειδικό αφιέρωμά της στην ελληνική startup σκηνή. Και προσθέτει: «το 2022 φαίνεται να είναι μια ακόμη πιο πολλά υποσχόμενη χρονιά για την Ελλάδα»
Το “top 10” των εγχώριων startups, που αναδεικνύει η ιστοσελίδα, έχουν ηλικία έως πέντε έτη, και είναι οι: Code4thought, Prosperty, Pop Market, Green Panda, Finloup, Woli, Wikifarmer, Bespot, Codefunnels, Bewise.
Καινοτομία made in Greece
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο, η ανάγκη διασφάλισης της διαφάνειας και της αξιοπιστίας της είναι πιο σημαντική από ποτέ. Αυτή την ανάγκη φιλοδοξεί να καλύψει η Code4Thought, η οποία ιδρύθηκε το 2018, με σκοπό να καταστήσει την τεχνολογία διαφανή, τόσο για συστήματα λογισμικού μεγάλης κλίμακας όσο και για μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης.
Η startup προτείνει τις βέλτιστες πρακτικές για τη δημιουργία κατάλληλων διαδικασιών και υποδομών, για να διασφαλιστεί ότι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης είναι υπεύθυνη και αξιόπιστη. Προσφέρει λύσεις για την ποιότητα συστημάτων λογισμικών και ειδικά των συστημάτων ΑΙ, όσο και για την αξιοπιστία τους, ώστε τα συστήματα AI να συμπεριφέρονται υπεύθυνα και είναι διαφανή και δίκαια.
Για παράδειγμα, η Code4Thought «έτρεξε» για λογαριασμό μεγάλης εταιρείας έργο, στη βάση του οποίου ανέλυσε εάν οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης της, που χρησιμοποιούνταν για την επίβλεψη ασθενών στα νοσοκομεία, είχαν εκπαιδευτεί δίκαια και αν οι αποφάσεις ήταν διαφανείς και εξηγήσιμες.
Στον χάρτη του proptech
Αν και μετρά λιγότερο από δύο χρόνια ζωής, η Prosperty -όπως αναφέρει το δημοσίευμα- φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν, πωλούν, νοικιάζουν και διαχειρίζονται ακίνητα με «όχημα» την τεχνολογία. Δραστηριοποιούμενη στον ανερχόμενο -στην Ευρώπη και διεθνώς κλάδο του proptech- η ελληνική startup προσφέρει ολοκληρωμένες ψηφιακές υπηρεσίες στην αγορά ακινήτων.
Με δεδομένο ότι η αγορά ακινήτων είναι ίσως λιγότερο «ψηφιοποιημένη» από άλλους τομείς, η Prosperty επιτρέπει στους χρήστες να αξιολογούν αποτελεσματικότερα την κατάσταση της αγοράς, να προσδιορίζουν τις τρέχουσες και τις επερχόμενες τάσεις και να κάνουν πιο αποτελεσματικές προβλέψεις.
Η χρήση καινοτόμων αλγορίθμων και αναφορών ανάλυσης δεδομένων παρέχει αξία στους ιδιοκτήτες κατοικιών και στους αγοραστές/ενοικιαστές, βοηθώντας τους να λαμβάνουν πιο ενημερωμένες αποφάσεις. Η νεαρή εταιρεία αναπτύσσεται γρήγορα, αυτή τη στιγμή με μια ομάδα άνω των 40 ατόμων, και έχει συγκεντρώσει περίπου 1,1 εκατ. ευρώ.
Στον δρόμο του last mile
Η Pop Market, με έδρα την Αθήνα, δραστηριοποιείται στον εξόχως δραστήριο κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και συγκεκριμένα στο πιο hot τμήμα του, στις παραδόσεις στο λεγόμενο last mile. Ιδρύθηκε το 2021 και στοχεύει να παραδίδει χιλιάδες προϊόντα σε λιγότερο από 15 λεπτά.
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα, η Pop Market πρωτοπορεί στην αγορά γρήγορου εμπορίου στην Ελλάδα, δημιουργώντας υποδομές από άκρο σε άκρο, συμπεριλαμβανομένου ενός υπερτοπικού δικτύου dark stores, που ενσωματώνει λειτουργίες προμήθειας, διανομής και παράδοσης με βάση τα δεδομένα.
Το quick commerce, η παράδοση στους καταναλωτές ειδών παντοπωλείου με το πάτημα ενός κουμπιού, είναι μια πλέον μια παγκόσμια τάση και η ελληνική startup στοχεύει να την αξιοποιήσει πλήρως, έχοντας ήδη συγκεντρώσει πάνω από 2,9 εκατ. ευρώ.
Υπεραξία στον καταναλωτή
Η Green Panda συμβάλλει στην ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας, εστιάζοντας στην ανακύκλωση των συσκευών κινητής τηλεφωνίας. Σήμερα, υπολογίζεται ότι περισσότερα από 2 δισ. πλήρως λειτουργικά smartphones καταλήγουν ξεχασμένα στα συρτάρια μετά τις αναβαθμίσεις των χρηστών.
H Green Panda βοηθά τους καταναλωτές να αποκομίσουν μεγαλύτερη αξία από τα παλιά τους smartphones, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να τα πουλήσουν με τον ταχύτερο, ευκολότερο και ασφαλέστερο δυνατό τρόπο, ενθαρρύνοντάς τους να συμμετάσχουν στην κυκλική οικονομία.
Με ιδιόκτητη τεχνολογία AI, τα περίπτερα Green Panda αξιολογούν την κατάσταση ενός smartphone, με πρωτοφανή ακρίβεια, και επιτρέπουν στον κάτοχο να το πουλήσει εισπράττοντας επί τόπου το αντίτιμο για το παλιό του τηλέφωνο. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2020, έχει πλέον συγκεντρώσει πάνω από 2 εκατ. ευρώ.
Μεταμορφώνοντας τις πληρωμές
Η startup finloup δραστηριοποιείται στον χώρο του Fintech και είναι ένας από τους πρώτους παρόχους υπηρεσιών με βάση το μοντέλο Buy Now Pay Later (BNPL) στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 2020 με την πεποίθηση ότι η πρόσβαση σε δίκαιη πίστωση πρέπει να είναι ανθρώπινο δικαίωμα.
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα, οι λύσεις BNPL είναι μια από τις πιο δημοφιλείς τάσεις πληρωμών ηλεκτρονικού εμπορίου, ωστόσο, πολύ συχνά μπορούν να συμβάλουν σε αρνητικούς οικονομικούς κύκλους. Η Finloup φιλοδοξεί να ανατρέψει αυτή την εικόνα.
Μέχρι σήμερα έχει συγκεντρώσει περίπου 1 εκατ.ευρώ και έχει την υποστήριξη θεσμών όπως οι FinQuest, VISA Innovation Program και Elevate Greece.
Μάθε παιδί μου… χρήματα
Η Woli έχει τον φιλόδοξο στόχο να διδάξει σε παιδιά και εφήβους best practices στη διαχείριση των χρημάτων με διασκεδαστικό και ασφαλή τρόπο. Ιδρύθηκε το 2020 και συνδυάζει μια εφαρμογή για κινητά, μια προπληρωμένη Mastercard, ‘έξυπνους’ γονικούς ελέγχους και μαθήματα οικονομίας, προσαρμοσμένα σε κάθε ηλικία, ώστε να δώσει τη δυνατότητα στα νεαρά μυαλά να αποταμιεύουν και να κερδίζουν χρήματα με υπευθυνότητα.
Η νέα γενιά είναι αναμφίβολα μια πλήρως ψηφιακή γενιά, ωστόσο, τα παιδιά λαμβάνουν συνήθως το χαρτζιλίκι τους σε μετρητά. Ο Woli θέλει να επηρεάσει θετικά την οικονομική ζωή των παιδιών, βοηθώντας τα να αποκτήσουν οικονομική παιδεία και ελευθερία από νεαρή ηλικία, παρέχοντας παράλληλα στους γονείς πλήρη έλεγχο και επίβλεψη.
Ήδη περισσότερες από 500 οικογένειες έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή, ενώ η εταιρεία έλαβε 700.000 € για να τροφοδοτήσει την επέκταση σε όλη τη Νότια Ευρώπη.
Η τεχνολογία στο χωράφι
Η Wikifarmer ιδρύθηκε το 2017 με αποστολή να ενδυναμώσει και να εκπαιδεύσει τους αγρότες σε όλο τον κόσμο, ενώ παράλληλα τους συνδέει με την ανοιχτή αγορά για να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε δίκαιες τιμές.
Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο της startup είναι παγκοσμίως προσβάσιμο δωρεάν, δίνοντας στους αγρότες πρόσβαση στις πιο πρόσφατες επιστημονικές-τεχνολογικές εξελίξεις και πρακτικά εγχειρίδια που μπορούν να τους βοηθήσουν να αναβαθμίσουν την παραγωγή και το εισόδημά τους με βιώσιμο τρόπο.
Το Wikifarmer προσφέρει επιπλέον ένα ψηφιακό Marketplace όπου κάθε παραγωγός μπορεί να δημιουργήσει ένα προφίλ και να ανεβάσει προϊόντα δωρεάν, αποκτώντας άμεση και άμεση πρόσβαση στις εγχώριες και διεθνείς αγορές.
Περί μηχανικής μάθησης
Η bespot, που ξεκίνησε την επιχειρηματική της διαδρομή το 2018, δραστηριοποιείται στον κλάδο του Location Intelligence. Προσφέρει white label εφαρμογές επιβράβευσης καταναλωτών για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα και μια λύση (SDK) εντοπισμού θέσης, που χρησιμοποιεί τεχνικές μηχανικής μάθησης για τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης των χρηστών σε εσωτερικά και εξωτερικά περιβάλλοντα.
Η λύση της bespot, “Shopmind Insights”, βοηθά τις εταιρείες να ξεκλειδώσουν πολύτιμες πληροφορίες για τους πελάτες τους. Μέσω του “Shopmind Insights” οι εταιρείες έχουν πρόσβαση σε τάσεις επισκεψιμότητας, live heatmaps, περσόνες πελατών, προτιμήσεις καταναλωτών και άλλες πληροφορίες σχετικά με τα φυσικά καταστήματα και τα brands.
Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή, οι καταναλωτές με τη σειρά τους επωφελούνται από τις ανταμοιβές που λαμβάνουν κατά τις επισκέψεις τους σε διάφορα σούπερ μάρκετ, καφετέριες, πάρκα και καταστήματα.
Γέφυρες με τους πελάτες
Η Codefunnels λειτουργεί ως ένας all-in-one συνεργάτης παραγωγής δυνητικών πελατών για μικρές έως μεγάλες εταιρείες, δραστηριοποιούμενη στον χώρο του martech. Με αντικείμενο δραστηριότητας τη σύνδεση των επιχειρήσεων με τους πιο σχετικούς δυνητικούς πελάτες, από το 2018 αναπτύσσει στρατηγικές δημιουργίας δυνητικών πελατών που είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες κάθε επιχείρησης,.
Όπως αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα, η εταιρεία προσθέτει νέους κλάδους στο πελατολόγιό της κάθε μήνα και ήδη λειτουργεί σε διεθνή κλίμακα, καθώς η σχετική εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε περισσότερες από 30 γλώσσες και σε σε 100 χώρες. Με έδρα την Πάτρα, η startup έχει επίσης γραφεία σε Εσθονία και Κύπρο.
Στην αιχμή του ψηφιακού μετασχηματισμού
Με γραφεία στην Ελλάδα και την Κύπρο, η Bewise είναι μια boutique εταιρεία παροχής ICT υπηρεσιών. Με πάνω από 40 άτομα προσωπικό, έχει καταφέρει μέσα σε λιγότερο από 4 χρόνια να παρέχει state-of-the-art λύσεις, που απαντούν στην ανάγκη των επιχειρήσεων για ψηφιακό μετασχηματισμό.
Παρέχει tailor-made λύσεις σε τρία βασικά πεδία: Modern Workplace & Cloud Infrastructure | Business Applications | Cybersecurity σε Ελλάδα, Κύπρο και σε άλλες 8 χώρες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Με κύριο χαρακτηριστικό τη δυνατότητα να χαρτογραφεί με ακρίβεια τις επιχειρηματικές ανάγκες του πελάτη, χρησιμοποιεί διεθνώς αναγνωρισμένες μεθοδολογίες με στόχο να σχεδιάζει μοναδικές λύσεις.