Την κάρτα τους ακόμη και για μικρής αξίας αγορές χρησιμοποιούν όλο και περισσότεροι οι Έλληνες καταναλωτές, με τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας της COVID-19 να δείχνουν να έχουν επιταχύνει αυτή την τάση.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο εμπορικός διευθυντής της Cardlink, Αντίγονος Παπαδόπουλος κατά τη διάρκεια του 8ου Digital Banking Forum που διοργάνωσε η Ethos Events.
Το 2020 οι συναλλαγές με κάρτες παρουσίασαν αύξηση -σε ετήσια βάση- της τάξεως του 15% φθάνοντας στα 1,2 δισεκατομμύρια. Το ποσοστό της αύξησης γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρον ως στοιχείο αν συνυπολογιστεί το γεγονός ότι η Cardlink εκτιμά πως την περασμένη χρονιά υπήρξε μία πτώση στη συνολική αξία των συναλλαγών με κάρτες της τάξεως του 3%. Ποσοστό που κινείται σε επίπεδα σαφώς χαμηλότερα από την εκτιμώμενη πτώση των λιανικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς.
Πρακτικά, οι Έλληνες δείχνουν να προτιμούν την κάρτα ως μέσο πληρωμής ακόμη και για μικρής αξίας συναλλαγές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέρχονται από το δίκτυο POS της Cardlink, τα οποία είναι αρκετά ενδεικτικά δεδομένου ότι η εταιρεία είναι η μεγαλύτερη στον συγκεκριμένο κλάδο, το 2020 το 37% του συνολικού αριθμού συναλλαγών που έγιναν στα POS που διαχειρίζεται η Cardlink αφορούσε συναλλαγές έως 10 ευρώ. Μερίδιο που είναι ενισχυμένο κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2019 (32%) και κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2018 (28%). Όμως, είναι σημαντικό ότι το αντίστοιχο ποσοστό για το α’ τρίμηνο του 2021 έχει φθάσει στο 42%.
Πληρωμή με κάρτα και για… 2 ευρώ
Αντίστοιχα αυξητική είναι και η τάση στο μερίδιο των συναλλαγών αξίας έως 5 ευρώ. Στο τέλος του 2020 ήταν το 20% από 16% και 12% το 2019 και το 2018 αντίστοιχα, ενώ στο τέλος Μαρτίου 2021 είχε φθάσει στο 23%.
Όμως, το πιο ενδιαφέρον είναι πως στο τέλος Μαρτίου 2021 το μερίδιο των συναλλαγών με κάρτα αξίας έως 2 ευρώ είχε φθάσει στο 8% από 6% το 2020, 5% το 2019 και μόλις 2% το 2018.
Στην τάση αυτή είναι προφανές πως έχει συνεισφέρει και η προσπάθεια των καταναλωτών να περιορίσουν τις επαφές με μετρητά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Κάτι που φαίνεται και από το γεγονός ότι πλέον το 93% των συναλλαγών με κάρτα γίνονται ανέπαφα με το αντίστοιχο ποσοστό για το 2020 να είναι στο 92% από 71% στο τέλος του 2019 και 58% το 2018. Πρακτικά, μέσα στο 2020 οι καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν ανέπαφα τις συναλλαγές τους, ακολουθώντας και τις συστάσεις των ειδικών.
Κυριαρχούν οι χρεωστικές
Μία ακόμη ένδειξη της ενίσχυσης της χρήσης είναι το γεγονός πως οι χρεωστικές κάρτες έχουν φθάσει πλέον να αποτελούν το 89% των συναλλαγών όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν στο 75% και το 2018 στο 72%.
Επιπλέον, μειώθηκε περαιτέρω η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρεωστική κάρτα. Στο τέλος Μαρτίου είχε φθάσει στα 26 ευρώ από 30 ευρώ που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου 2020, ενώ το 2019 ήταν στα 33 ευρώ και το 2018 στα 35 ευρώ.
Βασικός λόγος της αύξησης της χρήσης των καρτών είναι, φυσικά, το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, η εκτίμηση της Cardlink είναι πως οι συναλλαγές με κάρτες όσον αφορά online αγορές έφθασαν σε αξία τα 4 δισ. ευρώ το 2020 παρουσιάζοντας μία αύξηση της τάξεως του 15% σε ετήσια βάση. Ο αριθμός των συναλλαγών αυξήθηκε κατά 70% στα 106 εκατομμύρια, ένα ακόμη δείγμα της στροφής που υπήρξε προς τις online αγορές.
Πιο φθηνές online αγορές
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πως η μέση αξία των συναλλαγών έχει μειωθεί κατά 15 ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2021, όσον αφορά στο δίκτυο της Cardlink, έφθασε στα 55 ευρώ από τα 60 ευρώ που ήταν στο τέλος του 2020. Σημειώνεται πως η μέση αξία των συναλλαγών έφτανε τα 77 ευρώ το 2018 και τα 70 ευρώ το 2019.
Επίσης, οι συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου μέχρι 10 ευρώ ωστόσο έφτασαν στο 20% του συνόλου από το 14% που ήταν στο τέλος του 2020. Πάντως, το 2019 είχαν καταγράψει αντίστοιχη άνοδο φτάνοντας το 18% του συνόλου από το 12% που ήταν το 2018.
Τέλος, η στροφή προς τη χρήση καρτών προκύπτει και από την αύξηση μέσα στο 2020 του αριθμού των τερματικών POS κατά 70 χιλιάδες με αποτέλεσμα σε συνολικό επίπεδο, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της Cardlink, να ανέρχεται στις 770 χιλιάδες. Κάτι που σημαίνει ότι POS απέκτησαν ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις όπως και αρκετοί ελεύθεροι επαγγελματίας.
Ο κ. Παπαδόπουλος ανακοίνωσε πως στα τερματικά Android POS της Cardlink θα δίνεται στο εξής η δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέγει να μην εκτυπωθεί το αντίγραφο της συναλλαγής, το οποίο πρακτικά δεν έχει και ιδιαίτερη χρησιμότητα από τη στιγμή που όλες οι συναλλαγές φαίνονται άμεσα στις web και mobile banking εφαρμογές των τραπεζών.