Της Μαρίας Μόσχου
mariam@moved.gr
Χωρίς τους απαραίτητους φυσικοχημικούς ελέγχους καυσίμων που γίνονταν κάθε μήνα κυκλοφορούν τους τελευταίους έξι μήνες τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, τα περισσότερα από τα οποία είναι γηρασμένα και εκπέμπουν άγνωστο όγκο ρύπων, επιβαρύνοντας έτσι την ατμόσφαιρα αλλά και πιθανόν την υγεία των πολιτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες η νέα Διοίκηση του ΟΑΣΘ διέκοψε, μετά την ανάληψη των καθηκόντων της τον Αύγουστο του περασμένου έτους, τον τακτικό μηνιαίο Φυσικοχημικό Έλεγχο Πετρελαίου Κίνησης και Βενζίνης των λεωφορείων που πραγματοποιούσε όλα τα προηγούμενα χρόνια εξειδικευμένη ιδιωτική Εταιρεία.
Ο έλεγχος αυτός είναι ανεξάρτητος από την τυπική διαδικασία έκδοσης Κάρτας Καυσαερίων από τα ΚΤΕΟ και πραγματοποιείται εντός των Συνεργείων του Οργανισμού στο σύστημα καύσης και εκτόνωσης των μηχανών των λεωφορείων, ούτως ώστε να ελέγχεται διαρκώς το επίπεδο των εκπεμπόμενων καρκινογόνων παραπροϊόντων. Για την ΟΣΥ ο έλεγχος πραγματοποιείται σε κάθε ανεφοδιασμό από εταιρεία πετρελαιοειδών που τους χορηγεί τα καύσιμα βάση σχετικής σύμβασης που έχει υπογραφεί.
Οι έλεγχοι στον ΟΑΣΘ διενεργούνταν έως τον Ιούλιο 2017 σε 7 δείγματα καυσίμου (Πετρελαίου Κίνησης) και σε ένα 1 δείγμα αμόλυβδης Βενζίνης από συμβεβλημένα πρατήρια και στα δύο Αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ (Φοίνικα και Σταυρούπολης) . Κόστιζαν περίπου 2000 ευρώ μηνιαίως και περιελάμβαναν τα εξής:
Στο πετρέλαιο:
-Ειδικό Βάρος – Πυκνότητα -Απόσταξη
-Σημείο Ανάφλεξης
-Προσδιορισμό solvent yellow 124
-Κινιζαρίνη
-Θείο
-Χρώμα-εμφάνιση
-Υγρασία
-Σημείο απόφραξης ψυχρού φίλτρου(τους χειμερινούς μήνες)
Στη βενζίνη:
-Ειδικό βάρος – Πυκνότητα – Απόσταξη
-Κινιζαρίνη
-Μόλυβδος
-Θείο
-Χρώμα – Εμφάνιση
Τους στοιχειώδεις αυτούς ελέγχους, που διενεργούσε ο πρώην ιδιωτικός ΟΑΣΘ, σταμάτησε να διενεργεί η νέα κρατική Διοίκηση του Οργανισμού, παρά τις διαμαρτυρίες των πολιτών για τα καυσαέρια και παρά τη σχετική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης – μετά από καταγγελίες του επιβατικού κοινού – με ειδικό θέμα τα προβλήματα του ΟΑΣΘ.
Το όριο των ρύπων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς προσδιορίζεται από την ελληνική Νομοθεσία, αλλά και από το Κοινοτικό Δίκαιο – το οποίο είναι ιδιαίτερα αυστηρό σε θέματα περιβαλλοντικής μόλυνσης από ΜΜΜ.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση και η επέκταση της ζωής των παλαιών λεωφορείων του ΟΑΣΘ κατά τρία έτη (από 20 σε 23) γεγονός το οποίο ξεσήκωσε κύμα αντιδράσεων από περιβαλλοντικούς φορείς, δεδομένου ότι η πόλη, και ιδιαίτερα οι Δυτικές συνοικίες, είναι ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένες από ρύπους που προέρχονται από καύση πετρελαιοειδών.
Σε επιδημιολογική έρευνα που πραγματοποίησε ο καθηγητής του ΑΠΘ Π. Μακρής για τη Θεσσαλονίκη και η οποία δημοσιοποιήθηκε πριν τρεις μήνες, επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι όσο αυξάνεται η ποσότητα μικροσωματιδίων από την καύση πετρελαιοειδών στον αέρα, τόσο αυξάνονται και οι εισαγωγές ασθενών στα νοσηλευτήρια από εμφράγματα μυοκαρδίου, ενώ για τη Δυτική Θεσσαλονίκη ειδικότερα υπογραμμίζεται ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση επηρεάζει σημαντικά τη συχνότητα ασθενειών και θανάτων στην περιοχή.