- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Σε σημαντικές κινήσεις προχωρά η ηγεσία του ΟΑΣΑ με στόχο να καταλήξει στον τύπο και τον αριθμό των ηλεκτρικών λεωφορείων που θα προμηθευτεί η χώρα μας. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία δοκιμάζονται σε πραγματικές συνθήκες σε δρομολόγια στο κέντρο της Αθήνας αποτελούν αντικείμενο έρευνας προκειμένου να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του ΟΑΣΑ με απόφασή που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια εγκρίνει την δέσμευση πίστωσης ύψους 12.400 ευρώ σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων για τη χρήση 2021 που αφορά πρόγραμμα αξιολόγησης πιλοτικών ηλεκτρικών λεωφορείων.
Στόχος είναι να βρεθεί το λεωφορείο με τη μεγαλύτερη αυτονομία στις συνθήκες των δρόμων της Αθήνας, ώστε να μην χρειάζεται επαναφόρτηση στην διάρκεια της ημέρας.
Ειδικότερα, ελέγχονται οι συνθήκες:
- Φόρτου συγκεκριμένων δρόμων
- Κλίση των δρόμων αυτών
- Κλιματικές συνθήκες
Ο διαγωνισμός για την προήθεια νέων λεωφορείων
Σε 15 ημέρες αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τα 1.300 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οπως έχει δηλώσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, «στο επόμενο 15ήμερο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια των 1.300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη».
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, ο διαγωνισμός θα «σπάσει» στα δύο. O πρώτος διαγωνισμός αναφέρεται σε 800 λεωφορεία (300 φυσικού αερίου CNG, 300 ηλεκτρικά και 200 diesel), εκ των οποίων τα 600 θα διοχετευτούν στην Αθήνα και τα 200 στη Θεσσαλονίκη. Ο προϋπολογισμός ίσως αγγίξει τα 300-350 εκατ. ευρώ.
Ο δεύτερος περιλαμβάνει τη προμήθεια 500 λεωφορείων, εκ των οποίων αρκετά θα είναι ηλεκτρικά.
Οι γραμμές που θα εξυπηρετούνται
Μέχρι στιγμής έχει ξεκαθαριστεί ότι όλες οι γραμμές που θα εξυπηρετούνται από ηλεκτρικά λεωφορεία θα είναι στο κέντρο της πόλης και θα έχουν αφετηρία αμαξοστάσια στα οποία θα υπάρχουν σταθμοί φόρτισης των λεωφορείων.
Ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων που θα προμηθευτεί ο ΟΑΣΑ θα εξαρτηθεί από τα αποτελέσματα των προγραμμάτων αξιολόγησης και θα αντικαταστήσουν λεωφορεία παλαιότερης τεχνολογίας που ξεκινούν σταδιακά να αποσύρονται από φέτος στην χώρα μας.
Υπενθυμίζεται ότι τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, σε πιλοτική λειτουργία, έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Αθήνας, από το καλοκαίρι του 2020 σηματοδοτώντας την είσοδο των Αστικών Συγκοινωνιών στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Ο ΟΑΣΑ, ακολουθώντας το παράδειγμα προηγμένων ευρωπαϊκών πόλεων, προχωρά στον περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των αστικών συγκοινωνιών, μέσω της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων, με οχήματα που είναι προσαρμοσμένα στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και είναι συμβατά με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας, εξυπηρετώντας το στρατηγικό στόχο της μετάβασης σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων.
Η ηλεκτροκίνηση στις αστικές συγκοινωνίες
Η ηλεκτροκίνηση στις αστικές συγκοινωνίες αποτελεί το μέλλον, καθώς οι συσσωρευτές και επομένως η αυτονομία των λεωφορείων βελτιώνονται συνεχώς, ενώ το περιβαλλοντικό αποτύπωμα είναι μηδενικό.
Μάλιστα, εκτιμάται ότι, στις επόμενες δεκαετίες, τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα αντικαταστήσουν σημαντικό τμήμα των θερμικών οχημάτων στους στόλους αστικών συγκοινωνιών των ευρωπαϊκών πόλεων.
Ως εκ τούτου, θεωρείται απολύτως αναγκαίο ο Όμιλος ΟΑΣΑ να στραφεί σταδιακά στην αντικατάσταση του στόλου με ηλεκτρικά λεωφορεία, αξιοποιώντας παράλληλα την τεχνολογική ωρίμανση που θα υπάρξει τα επόμενα χρόνια.
Το τελευταίο διάστημα, η ΟΣΥ πραγματοποίησε δοκιμαστικά δρομολόγια με τρία ηλεκτρικά λεωφορεία εταιρειών από την Ευρώπη και την Ασία, ώστε να διαπιστώσει εάν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Αθήνας.
Άλλωστε, στο αμέσως προσεχές διάστημα, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη προμήθεια λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ένα σημαντικό ποσοστό εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά.
Σήμερα, ένα μεγάλο ποσοστό των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO I και ΙΙ, έχει υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και υψηλό κόστος συντήρησης.
Αλλες ενέργειες του ΟΑΣΑ
Με γνώμονα την ανάγκη ανανέωσης και αύξησης του στόλου των λεωφορείων, ο ΟΑΣΑ έχει προχωρήσει και σε άλλες ενέργειες, όπως την σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ Αττικής, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του στόλου της ΟΣΥ με 200 λεωφορεία και το διαγωνισμό για τη μίσθωση 300 λεωφορείων, ηλικίας μέχρι δέκα ετών, κατηγορίας EURO V ή νεότερης.
Οι 4 άξονες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, ο οποίος συνέβαλε αποφασιστικά στη διαμόρφωση του σχετικού νομοσχεδίου που ψηφίστηκε, το περασμένο καλοκαίρι, στη Βουλή.
Οι άξονες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ενίσχυση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα είναι τέσσερις και εκτείνονται σε ένα ευρύ πλαίσιο δράσεων.
Ο πρώτος άξονας αναφέρεται στην ανανέωση του γερασμένου στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων, των επαγγελματικών στόλων, όπως τα ταξί, αλλά και των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Γι’ αυτό το λόγο, στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εισήχθησαν κίνητρα για την αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων οχημάτων, με νέα ηλεκτροκίνητα. Τα κίνητρα ποικίλουν ανά περιπτώσεις και έως σήμερα, η συμμετοχή ιδιωτών και εταιρειών στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι αρκετά ικανοποιητική.
Σημεία φόρτισης
Ξεχωριστή βαρύτητα προσδίδεται στο μεγάλο διαγωνισμό για τα νέα, σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Ο δεύτερος άξονας του υπουργείου είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης.
Τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους.
Πιο συγκεκριμένα, οι ειδικότεροι στόχοι που καθορίζονται στο Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών, ορίζουν ότι ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα προσεγγίσει το 2025 τα 12.000 και το 2030 τα 25.000.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ορίσει συγκεκριμένα τις τεχνικές προδιαγραφές, τους όρους και τις προϋποθέσεις για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ώστε η αδειοδοτική διαδικασία να είναι γρήγορη κι εύκολη για τις επιχειρήσεις και παράλληλα ασφαλής για τους χρήστες.
Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης
Ο τρίτος άξονας περιλαμβάνει τη λεπτομερή παρακολούθηση της αγοράς ηλεκτροκίνησης, με το Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, όπου θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς.
Το Μητρώο θα παρέχει στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στοιχεία, όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των σημείων, την τρέχουσα κατάστασή τους, δηλαδή εάν είναι ελεύθερο ή κατειλημμένο, καθώς και την τιμή και τον τρόπο πληρωμής.
Τέλος, τέταρτος άξονας του σχεδίου για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης είναι η προετοιμασία για τη νέα εποχή. Στο πλαίσιο αυτό, ρυθμίζεται η αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.