- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Η πανδημία οδήγησε σε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα μας σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ).
Ο Δεκέμβριος, μήνας με πολλές γιορτές και αυξημένη κυκλοφορία, καθώς και παραδοσιακά με μεγάλη έξοδο εκτός πόλεων, το 2020 δεν ήταν ο ίδιος. Τα περιοριστικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19 οδήγησαν στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 30,9% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον τελευταίο μήνα του 2020 σημειώθηκαν 573 τροχαία ατυχήματα, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 28 άτομα (μείωση 45,1%), ενώ τραυματίστηκαν βαριά 27 (μείωση 42,6%) και 614 ελαφρά (μείωση 34,3%).
Μείωση σε ποσοστό 22,8% κατέγραψαν και τον Νοέμβριο του 2020 τα οδικά τροχαία ατυχήματα, που έλαβαν χώρα σε ολόκληρη την επικράτεια και στοίχισαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο χρονικό διάσημα του 2019, και ανήλθαν σε 647.
Ο Νοέμβριος του 2020
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, στα 647 οδικά τροχαία ατυχήματα του Νοεμβρίου 2020 καταγράφηκαν 50 νεκροί (αύξηση 16,3%), 32 βαριά τραυματίες (μείωση 30,4%) και 960 ελαφρά τραυματίες (μείωση 29%).
Αν και η χώρα μας κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων σε οδικά ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της τάξεως του 44% κατά τη δεκαετία 2010-2019, σημειώνοντας σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια ωστόσο παραμένει υψηλά στον πίνακα της ΕΕ για το «φόρο αίματος» στην άσφαλτο.
Το 2019
Κατά το 2019 ο αριθμός των νεκρών στη χώρα μας παρέμεινε σχεδόν σταθερός σε σχέση με το 2018, ενώ στην Ε.Ε. σημειώθηκε μείωση περίπου 3%, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στην 21η θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (65 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού), σε σημαντική απόσταση από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. (51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού).
Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που η κυβέρνηση προχωρά σε βασικές αλλαγές όσον αφορά την οδική ασφάλεια ενώ σύντομα έρχονται αλλαγές στον ΚΟΚ.
Οι αλλαγές του ΚΟΚ
Οι 5 βασικές αλλαγές στα πρόστιμα και τις παραβάσεις που περιλαμβάνει το σχέδιο για την οδική ασφάλεια, με την αναμόρφωση του ΚΟΚ, όπως έχει επισημάνει το Moved.gr, είναι οι εξής:
- Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας. Η έμφαση θα δοθεί στις πέντε πιο συχνές παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. που έχουν ως αποτέλεσμα είτε σοβαρούς τραυματισμούς είτε θανάτους σε ένα τροχαίο ατύχημα: υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης από όλους τους επιβαίνοντες, μη χρήση κράνους από οδηγό και συνοδηγό, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών, χρήση κινητού τηλεφώνου. Οι παραβάσεις θα έχουν διαβαθμισμένα – και πάντως όχι υψηλά – χρηματικά πρόστιμα σε συνδυασμό με διοικητικές κυρώσεις.
- Διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος.
- Μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές. Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%.
- Διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.
- Καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. Πρώτον, μέσω του ανασχεδιασμού του συστήματος, ο παραβάτης θα γνωρίζει ότι οι προβλεπόμενοι πόντοι θα καταγράφονται σε εύλογο χρόνο. Δεύτερον, θα γίνει εφικτή η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο point system. Τρίτον, η Τροχαία θα έχει τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών. Τέταρτον, θα αντλούνται στατιστικά στοιχεία για το είδος και τη συχνότητα της παραβατικότητας των Ελλήνων οδηγών.