- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Στις αρχές του καλοκαιριού θα υπογραφεί η κύρια σύμβαση για την επέκταση της γραμμής 4 του Μετρό που θα αλλάξει συνολικά την εικόνα της πρωτεύουσας, θα αναμορφώσει τον συγκοινωνιακό χάρτη και θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων επιβατών.
Όπως τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, σε συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο «τις επόμενες μέρες θα υπογραφεί η σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες και μέχρι το καλοκαίρι θα αρχίσουν να στήνονται τα πρώτα εργοτάξια.
«Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο της κύριας σύμβασης, που περιλαμβάνει την κατασκευή 15 νέων σταθμών, θα έχει μήκος 13χλ θα εξυπηρετεί πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου και του κέντρου της Αθήνας, θα αποσυμφορήσει τους υφιστάμενους κεντρικούς σταθμούς Μετρό (κυρίως του Συντάγματος) από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, ενώ παράλληλα θα εξυπηρετεί πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως τα Δικαστήρια, Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. Εκτιμάται ότι η κύρια σύμβαση θα υπογραφεί ως τις αρχές του καλοκαιριού» επεσήμανε.
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ANT1, ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στη Γραμμή 4 του Μετρό, που επιτέλους «ξεμπλόκαρε» και σημείωσε: «Η παρούσα κυβέρνηση ήταν αυτή που ξεμπλόκαρε ένα έργο που είχαν βιαστεί να το ξεγράψουν. Το μεγαλύτερο αυτήν την στιγμή έργο υποδομής στη χώρα, ένα τεράστιο έργο που θα αλλάξει συνολικά την εικόνα της πρωτεύουσας, θα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη και θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας».
Επιπρόσθετα, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών τόνισε: «Οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στο επόμενο δίμηνο με την ανάπτυξη των πρώτων εργοταξιακών χώρων στη Βεΐκου και την Κατεχάκη. Είναι ένα εμβληματικό έργο προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ με 15 νέους σταθμούς που θα αναβαθμίσει σημαντικά όλη την πόλη».
Ο ΒΟΑΚ έργο υψίστης σημασίας για την κυβέρνηση
Ο κ. Καραγιάννης αναφερόμενος στη μεγάλη σημασία των έργων υποδομών, τόνισε τη σημασία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ανέφερε αναλυτικά: «Όταν αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου, πριν 20 μήνες, παραλάβαμε μία μελετητική ανωριμότητα σε όλα τα έργα, δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός. Δουλέψαμε μεθοδικά και συστηματικά και ειδικά για τον ΒΟΑΚ, επειδή είναι πρώτης προτεραιότητας, αναφέρω ένα πολύ ουσιώδες στοιχείο. Αυτή τη στιγμή η Κρήτη είναι πρώτη στα ατυχήματα και στους θανάτους 84 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων ενώ ο μέσος όρος είναι 49. Στην Κρήτη χρειαζόμαστε έναν καινούριο δρόμο.
Ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, οριστικοποιήσαμε το χρηματοοικονομικό μοντέλο, αναθέσαμε πάνω από 16 μελέτες, αναβαθμίσαμε τις προβλέψεις για τα όρια ταχύτητας του δρόμου, εντάξαμε και την αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων στο έργο. Ήδη, ολοκληρώσαμε τις μελέτες για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και καταθέσαμε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για έγκριση, ενώ ήδη ξεκινήσαμε και τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού. Σε περίπου 1 μήνα από σήμερα, θα κάνουμε το ίδιο και για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ένα έργο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμβασης Παραχώρησης και ως το καλοκαίρι θα ακολουθήσουν και οι παρακάμψεις».
Η Ζεύξη Σαλαμίνας έργο πνοής για τη Δυτική Αττική
Ερωτηθείς για την Ζεύξη Σαλαμίνας, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών είπε ότι είναι ένα έργα ταλαιπωρημένο, που αρχικά σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’90, επανασχεδιάστηκε το 2012 και από τότε είναι κολλημένο. «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου, αντιληφθήκαμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για να αναβαθμίσουμε συνολικά τη Δυτική Αττική, να αναβαθμίσουμε και την ευρύτερη περιοχή του Περάματος και τη Σαλαμίνα και εκεί σχεδιάζουμε και ένα δρόμο που ουσιαστικά να παρακάμπτει το Πέραμα και μία σήραγγα μήκους 1 χλμ. από Πέραμα μέχρι το Νησί του Αγίου Γεωργίου.
Το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Από τη μία πλευρά θα αποσυμφορήσει σε μεγάλο βαθμό το Πέραμα και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, και οι μετακινήσεις των χιλιάδων πολιτών θα γίνουν πολύ πιο εύκολες και οικονομικές».
Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια ευκαιρία να επεκτείνουμε το σχεδιασμό μας
Ερωτηθείς για το Ταμείο Ανάκαμψης ότι «το portfolio των έργων του Υπουργείου μας είναι ισορροπημένο και αποτελείται από οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδραυλικά, λιμενικά και κτιριακά έργα. Τα έργα που εκτελούμε είναι εθνικής σημασίας, μεγάλης σπουδαιότητας για τη χώρα, με τις απαιτούμενες μελέτες προκειμένου να χρηματοδοτηθούν είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης, είτε από το ΕΣΠΑ ή το CEF είτε ακόμα και με εθνικούς πόρους. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια ευκαιρία να επεκτείνουμε το σχεδιασμό μας και αρκετά μεγάλα έργα – και οδικά – θα ανακοινωθεί πως θα χρηματοδοτηθούν από το νεοσύστατο αυτό ταμείο. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τη πορεία εκτέλεσης του προγράμματός μας».
Για τον Ν. 4412 ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε: «Τροποποιήσαμε τη διάταξη του συστήματος Μελέτη – Κατασκευή, που μέχρι σήμερα απαιτούσε την ύπαρξη του συνόλου των μελετών και αδειοδοτήσεων, με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η προκήρυξη σημαντικών έργων. Τι κάναμε; Εκμεταλλευτήκαμε την εμπειρία των ΣΔΙΤ. Τα έργα πλέον θα μπορούν να δημοπρατούνται και παράλληλα να τρέχουν οι διαδικασίες των αναγκαίων αδειοδοτήσεων, αφού η μέχρι σήμερα προβλεπόμενη δήθεν ωριμότητα τους, οδήγησε σε μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις».
Με τέτοιες θεσμικές παρεμβάσεις, επιταχύνεται η απορρόφηση κονδυλίων όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων, συμπεριλαμβανομένου του Ταμείου Ανάκαμψης, προς όφελος της εθνικής οικονομίας, συμβάλλοντας στην επιστροφή της, σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Με τη διάταξη για τις ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές μπαίνει φρένο στις τεράστιες εκπτώσεις που τελικά βλάπτουν όχι μόνο το Δημόσιο που παραλαμβάνει έργα χαμηλής ποιότητας, ημιτελή και με δικαστικές αντιδικίες, αλλά και τους ίδιους τους εργολήπτες προστατεύοντάς τους από κακόβουλους συναδέλφους τους που νόθευαν συστηματικά τον υγιή ανταγωνισμό, όπως σημείωσε σχετικά.
Μέχρι το τέλος του 2021 συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού €3,1 δισ.
Ο κ. Καραγιάννης έκανε αναφορά στα ΣΔΙΤ που είναι έργα που θα γίνουν, χωρίς καθυστερήσεις και με σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα.
Ήδη έχει εγκριθεί το μεγάλο ΣΔΙΤ συντήρησης και λειτουργίας του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος της Αθήνας προϋπολογισμού 235 εκατομμυρίων ευρώ, το νέο κτίριο στην Πειραιώς που θα στεγάσει τις υπηρεσίες της Γ.Γ. Υποδομών, οι 17 υπερσύγχρονες, βιοκλιματικές σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία προϋπολογισμού 129 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και τα 3 clusters 12 Δικαστικών Μεγάρων προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ σε Κρήτη, Κεντρική Μακεδονία και Κεντρική Ελλάδα.
Για το αμέσως επόμενο διάστημα βρίσκονται και άλλα σημαντικά έργα υποδομών μέσω ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, χαρακτηριστικότερα των οποίων είναι η Λειτουργία και Συντήρηση του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, το Φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα Θεσσαλίας και το καινοτόμο σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων με αναλογική χρέωση.