18.5 C
Athens
Παρασκευή, 7 Οκτωβρίου, 2022

ΕΡΓΟΣΕ: «Τροχοδρομεί» έργα 4,5 δισ. ευρώ

  • της Μαρίας Μόσχου

Ιδιαίτερα στενά χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση των έξι σιδηροδρομικών έργων έχει θέσει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ η οποία στοχεύει το πρώτο τρίμηνο του 2021 να έχον υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις και να ξεκινήσουν οι κατασκευές αλλάζοντας την μορφή του ελληνικού σιδηρόδρομου όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα

Σημαντικός στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη να διανύεται με τρένο μέσα σε 3 ώρες και 15 λεπτά́, κάνοντας τον σιδηρόδρομο ανταγωνιστικότερο του ΙΧ.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Βίνης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, από την ανάληψη των καθηκόντων του τον Οκτώβριο του 2019 προτεραιότητα ήταν «η επίλυση διαχρονικών προβλημάτων».

Τα προβλήματα του σιδηροδρόμου

«Στόχος μας να “ξεκλειδώσουμε” κρίσιμα σιδηροδρομικά έργα και να προχωρήσει η υλοποίηση τους, ώστε να εκσυγχρονιστεί το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Να εντοπίσουμε και να επιλύσουμε προβλήματα που διαχρονικά αποτελούσαν τροχοπέδη στην ολοκλήρωση των έργων Να ξεμπλοκάρουμε “παγωμένες” διοικητικές πράξεις και να προχωρήσουμε σε δημοπρατήσεις και συμβασιοποιήσεις έργων αξίας εκατοντάδων εκατ. ευρώ. Να αυξήσουμε τις απορροφήσεις κοινοτικών κονδυλίων σε βαθμό που να καταγράφεται για πρώτη φορά από το 2016 θετικός ρυθμός αύξησης τους Να αυξήσουμε την αποδοτικότητα της ΕΡΓΟΣΕ στην καθημερινή της λειτουργία», είπε χαρακτηριστικά.

Δεν είναι τυχαίο, όπως είπε ο κ. Βίνης ότι με βάση το μέχρι πρότινος ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, για την κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, απαιτούνταν χρονικό διάστημα έως και 7 ετών, ενώ πλέον με τις παρεμβάσεις που θεσπίστηκαν απαιτείται 1 έτος για την έκδοση της απόφασης. Αντίστοιχα, για την έκδοση οικοδομικών αδειών απαιτούνταν έως και 11 έτη, ενώ πλέον χρειάζονται μόλις 2 μήνες. «Παράλληλα, επιλύσαμε χρόνια ζητήματα που αφένος καθυστερούσαν τις δημοπρατήσεις των προγραμματισμένων σιδηροδρομικών έργων και αφετέρου προκαλούσαν καθυστερήσεις στις ενεργές συμβάσεις».

Αθήνα – Θεσσαλονίκη

Στα τέλη του 2022 αναμένεται να ολοκληρωθεί ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ήδη έχουν παραδοθεί στον ΟΣΕ προς χρήση τα τμήματα: Πλατύ – Θεσσαλονίκη, ΣΚΑ – Οινόη και Σιδηροδρομικός Σταθμός Παλαιοφάρσαλου, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Με την  εγκατάσταση σηματοδότησης και ETCS στον βασικό άξονα, καθώς και του δεύτερου άξονα της Γέφυρας Γαλλικού, επίσης εντός του 2022, η απόασταση θα διανύεται μέσα σε 3 ώρες και 15 λεπτά.

Παράλληλα, σε διάφορες φάσεις εξέλιξης βρίσκονται ήδη οι μειοδοτικοί διαγωνισμοί, συνολικού ύψους 515,3 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησαν μέσα στην προηγούμενη διετία από την ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για έργα που στοχεύουν κυρίως στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου με την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών.

Τα έργα σε εξέλιξη

Για το έργο επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Ροδοδάφνη – Ρίο συντάσσεται ήδη από την Επιτροπή Διαγωνισμού το Β’ Πρακτικό. Στο ίδιο στάδιο, βρίσκονται ακόμα η δεύτερη φάση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και η ηλεκτροκίνηση για το τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Επίσης, στο Ελεγκτικό Συνέδριο έχει σταλεί προς έγκριση η σύμβαση ηλεκτροκίνησης του Κιάτο – Ροδοδάφνη, ενώ για δύο έργα έχει σταλεί η συντάσσεται αντίστοιχα πρόσκληση για την υπογραφή της σύμβασης. Πρόκειται για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στη γραμμή Λάρισα – Βόλος και για την εγκατάσταση σημαδότησης στο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη. Τέλος, ο σταθμός στον Άγιο Παντελεήμονα Πιερίας είναι ήδη υπό κατασκευή.

Όμως παρά την μεγάλη κινητικότητα η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει σύντομα σε διαγωνισμό για την πρόσληψη Construction Manager. Σύμφωνα με τον κ. Βίνη, έχει ήδη ληφθεί η προέγκριση από τη διαχειριστική αρχή και άμεσα θα προχωρήσει ο διαγωνισμός. Σημειώνεται ότι ο Construction Manager θα αναλάβει την υποβοήθηση της εταιρείας στις ανοιχτές εργολαβίες, που αντιστοιχούν σε ανεκτέλεστο περίπου 300 εκατ. ευρώ, καθώς και στις νέες των 515,3 εκατ.

Ανταγωνιστικός διάλογος

Γκάζι έχει πατήσει η ΕΡΓΟΣΕ και στα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου. Εκτιμάται ότι μέσα στο επόμενο δίμηνο, οι Επιτροπές των έξι διαγωνισμών, που αθροίζουν το μεγαλύτερο πακέτο έργων διαχρονικά στις ελληνικές ράγες, ύψους 4 δισ. ευρώ,  θα έχουν ολοκληρώσει το Πρώτο Πρακτικό.

Εν συνεχεία, θα προκηρυχθεί το δεύτερο και πιο απαιτητικό στάδιο της διαδικασίας, αυτό του ανταγωνιστικού διαλόγου. Σημειώνεται ότι προβλέπεται πως θα γίνεται και τετ – α – τετ διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς για να καταλήξουν στη βέλτιστη λύση για το κάθε έργο. Ο χρονοπρογραμματισμός της ΕΡΓΟΣΕ, εφόσον δεν υπάρξουν εμπόδια προσφυγών από τους συμμετέχοντες, θέλει αυτό το στάδιο να ολοκληρώνεται σε έναν χρόνο και το πρώτο τρίμηνο του 2023 να υπογραφούν οι συμβάσεις.

ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ

Τέλος σε εξέλιξη βρίσκεται και η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ο σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, τόσο ως προς την παραγωγή έργων, όσο και διοικητικά.

Στόχος είναι η άρση εμποδίων και περαιτέρω αύξηση του ρυθμού παραγωγής των σιδηροδρομικών έργων. Οι δύο εταιρείες αναμένεται να λειτουργούν με αυτοτέλεια έως το τέλος του 2023, ενώ ο διαχωρισμός των δύο εταιρειών θα υλοποιηθεί με νόμο.

Η ΕΡΓΟΣΕ, ως ο κατασκευαστικός βραχίονας του σιδηροδρόμου, θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων υποδομής, δηλαδή νέες χαράξεις, επεκτάσεις του υφιστάμενου δικτύου και αναβαθμίσεις.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

«Λαγκάρει» η Ευρώπη στο 5G

της Νατάσας Φραγκούλη Υστέρηση έναντι διεθνών ανταγωνιστών της, όπως η ΗΠΑ ή η Νότιος Κορέα, συνεχίζει να καταγράφει η Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την...

Υπερθέαμα με τα ντέρμπι Άρης – ΑΕΚ, Άρσεναλ – Λίβερπουλ, Ντόρτμουντ – Μπάγερν και η κλήρωση της Εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου για τα Προκριματικά του...

Τα ποδοσφαιρικά ντέρμπι Άρης – ΑΕΚ, Άρσεναλ – Λίβερπουλ και Ντόρτμουντ – Μπάγερν μαζί με την κλήρωση της Εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου για τα προκριματικά...

Nissan και Team Wild Grace επιστρέφουν στο Rebelle Rally 2022 με το στιβαρό Pathfinder Rock Creek

Το πανέτοιμο για περιπέτεια SUV της Nissan,  θα δοκιμαστεί στην έρημο από τις  6 έως τις 15 Οκτωβρίου Επιδεικνύοντας τη δέσμευσή της στην περιπέτεια...

LG Electronics: Η αρχή ενός νέου ταξιδιού – Κάνουμε μαζί τον κόσμο καλύτερο

 Καλύτερη Ζωή για Όλους Η LG Electronics (LG) με ένα διαρκές όραμα για καλύτερη ζωή των πελατών της, επιδιώκει τη βιώσιμη καινοτομία σε όλους τους...

Γενικός Διευθυντής Επικοινωνίας στον Όμιλο INTRAKAT ο Γιώργος Τσαπρούνηςv

Καθήκοντα Γενικού Διευθυντή Επικοινωνίας στον Όμιλο INTRAKAT  αναλαμβάνει από την 1η Οκτωβρίου ο Γιώργος Τσαπρούνης, προερχόμενος από τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών & συνδρομητικής τηλεόρασης και την εταιρεία NOVA -...