23.8 C
Athens
Σάββατο, 23 Οκτωβρίου, 2021

ΕΡΓΟΣΕ: Προχωρά στον ψηφιακό μετασχηματισμό της κατασκευής σιδηροδρομικών έργων 3,8 δισ. ευρώ

  • Γράφει η Μαρία Μόσχου 

Σύντομα αναμένεται  να προκηρυχθούν, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, οι έξι διαγωνισμοί για τα νέα σιδηροδρομικά συνολικού ύψους 3,4 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, λίγο πίσω μετατίθεται η κατάθεση των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους όσον αφορά στα 4 έργα, που προκήρυξε η ΕΡΓΟΣΕ, μέσα στον Αύγουστο, ύψους 373,9 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με τους διαγωνισμούς για τα σιδηροδρομικά έργα που θα προχωρήσουν με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου, η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά σε σημαντικές αλλαγές και πρωτοπορεί χρησιμοποιώντας ψηφιακές εφαρμογές που θα αλλάξουν την κατάσταση των σιδηροδρομικών έργων όπου παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις και υπερβάσεις σε χρόνο και χρήμα. Δε είναι τυχαίο ότι οι καθυστερήσεις αυτές προκάλεσαν και την παρέμβαση της ΕΕ, ζητώντας σημαντικές αλλαγές στη δημοπράτηση των  σιδηροδρομικών έργων, που σταδιακά εφαρμόζονται στην ΕΓΓΟΣΕ.

Τα έργα που θα δημοπρατηθούν

Τα έργα που αναμένεται να δημορατηθούν με ανταγωνιστικό διάλογο είναι:

  • H σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ,
  • Tο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ),
  • H σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.),
  • H σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και
  • H σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο που προωθείται μαζί με τον προαστιακό σιδηρόδρομο της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία.

Ένα πακέτο έργων που ουσιαστικά θα συνδέσει όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηρόδρομο, αναβαθμίζοντας στην πράξη το δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, εξασφαλίζοντας τη μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων με ταχύτητα και ασφάλεια και καθιστώντας στην πράξη το τρένο ως ένα άκρως ανταγωνιστικό μέσο μεταφοράς.

Η ΕΡΓΟΣΕ µέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα λάβει από τους οικονομικούς φορείς διαφορετικές εκδοχές εφαρμογής της επιλεγμένης λύσης, µε στόχο να αναδειχθεί ο βέλτιστος τρόπος υλοποίησης των project. Αυτό εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη διασφάλιση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων που διατίθενται για τα σιδηροδρομικά έργα από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα.

Εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου

Η ΕΡΓΟΣΕ πρωτοπορεί μεταξύ των ΔΕΚΟ και κάνει πράξη τον ψηφιακό μετασχηματισμό της κατασκευής των έργων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, εισάγοντας την καινοτόμα εφαρμογή Building Information Modelling (ΒΙΜ) στα ήδη δημοπρατημένα έργα της τελευταίας διετίας όσο και στα έξι εμβληματικά έργα που δημοπρατούνται μέσω Ανταγωνιστικού Διαλόγου.

Σε αυτό το νέο, πολύτιμο εργαλείο για τις κατασκευές αναφέρθηκε ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Βίνης στην ομιλία του στο The BIM Conference, που πραγματοποιήθηκε την Τριτη 12 Οκτωβρίου 2021 με τη συμμετοχή εξεχόντων στελεχών του κλάδου των κατασκευών και της αρχιτεκτονικής.

Τι ειναι το BIM

Το BIM είναι ένα τεχνολογικό εργαλείο, η εισαγωγή του οποίου στην κατασκευή έργων, επιτρέπει τη δημιουργία προσομοιώσεων ψηφιακού σχεδιασμού. Δημιουργείται δηλαδή μια ψηφιακή αναπαράσταση ενός έργου και αναπτύσσεται παράλληλα με το πραγματικό έργο κατά το πλήρες χρονοδιάγραμμά του, δηλαδή κατά το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη χρήση του.

Η χρήση αυτής της τεχνολογίας στα νέα έργα της ΕΡΓΟΣΕ θα επιτρέψει τον ακριβή σχεδιασμό τους με την εισαγωγή ενός ενιαίου ψηφιακού μοντέλου, πάνω στο οποίο μπορούν να εργαστούν όλοι οι συμμετέχοντας του έργου (αρχιτέκτονες, μηχανικοί, κατασκευαστές, προμηθευτές, επιβλέποντες εργοταξίου κ.α.).

Η εφαρμογή του ΒΙΜ στα νέα σιδηροδρομικά έργα, θα επιτρέψει στην ΕΡΓΟΣΕ πέρα από την ακρίβεια στις μελέτες, να μειώσει το συνολικό κόστος, καθώς η χρήση του αποτρέπει λάθη, υπερβάσεις κόστους και χρονοδιαγράμματος, δίνει μια σαφή εικόνα της ποιότητας του κατασκευασμένου στοιχείου εκ των προτέρων και καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευαστικής δραστηριότητας.

«Πράσινα»  έργα

Επιπλέον, η εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας κάνει πιο «πράσινα» τα έργα καθώς θα μειώνει κατά το δυνατόν τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, τα οποία είναι πολύπλοκα και με πολλαπλές τεχνικές απαιτήσεις, η ΕΡΓΟΣΕ με το ΒΙΜ στοχεύει στην μείωση του μη παραγωγικού χρόνου μεταξύ των απαραίτητων διαδικασιών της νομοθεσίας δημοσίων έργων, καθώς, με την ακρίβεια στους υπολογισμούς του BIM ένα έργο μπορεί να αρχίσει να κατασκευάζεται πολύ πριν από την πραγματική έναρξή του στο εργοτάξιο. Μπορεί ακόμη να επεκταθεί η χρήση προκατασκευασμένων στοιχείων και άλλων τεχνολογιών κατασκευής εκτός εργοταξίου.

Η ΕΡΓΟΣΕ σε συνεργασία με την ΠΕΔΜΕΔΕ έχει ήδη προχωρήσει στη διεξαγωγή σεμιναρίων και διαθέτει ήδη πιστοποιημένα στελέχη στην εφαρμογή ΒΙΜ. Επίσης, στις Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της ΕΡΓΟΣΕ στην παρακολούθηση των εν εξελίξει εργολαβιών που προετοιμάζεται προς δημοπράτηση, υπάρχει η πρόβλεψη για συμμετοχή εξειδικευμένων στελεχών στο ΒΙΜ για την περαιτέρω εμβάθυνση της κουλτούρας του ΒΙΜ στην ΕΡΓΟΣΕ.

Μπορει να εκτινάξει την παραγωγικότητα

«Η χρήση του BIM θα επιφέρει μια τεράστια αλλαγή για το σχεδιασμό και την κατασκευή των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων της χώρας. Κρίνουμε πως μπορεί να εκτινάξει την παραγωγικότητα και να βελτιώσει όλα τα στάδια της μελέτης, κατασκευής και λειτουργίας των έργων. Αυτό είναι απολύτως εφικτό, αν γίνουν τα απαραίτητα βήματα και οι αναγκαίοι μετασχηματισμοί», αναφέρει σε δηλωσή του ο κ. Βίνης.

«Σε όλα τα έργα που δημοπρατούμε τα τελευταία δύο χρόνια που αναλάβαμε την διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, υπάρχει η απαίτηση του ΒΙΜ από τους αναδόχους. Με την αξιοποίηση της τεχνολογίας BIM μπορούμε να έχουμε περισσότερα έργα, υψηλότερης ποιότητας και με μικρότερο κόστος και σε πολύ συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα» κατέληξε.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και η Google Arts & Culture ψηφιοποιούν το πρόγραμμα «ΜΟΡΙΑΣ ‘21»

200 έργα τέχνης και 5 εκθέματα για τον εορτασμό της 200ης επετείου της Ελληνικής Επανάστασης στην Πελοπόννησο είναι τώρα διαθέσιμα στο artsandculture.google.comΜε την ευκαιρία...

Οι τράπεζες συμβουλεύουν: 6 βήματα για προστατευτείτε από διαδικτυακές απάτες

Όλοι - οι σχεδόν όλοι - με τον έναν ή τον άλλο τρόπο χρησιμοποιούμε τα ψηφιακά κανάλια. Για τον λόγο αυτόν προτεραιότητά μας πρέπει...

Η Honda αποκαλύπτει το νέο Σύστημα Ασφάλειας και Υποστήριξης Οδηγού Honda SENSING 360

Η Honda Motor Co., Ltd. αποκάλυψε το νέο σύστημα ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού Honda SENSING 360 που καταργεί τα τυφλά σημεία γύρω από το...

Γ. Κωνσταντινίδης: «Με την τεχνολογία η χώρα μπορεί να αλλάξει πίστα»

 - Τη σημασία της ταχύτητας στην υλοποίηση των έργων και των στόχων προς την ψηφιακή μετάβαση από όλους τους φορείς της αγοράς, υπογράμμισε ο...

Σε λειτουργία το daktylios.gov.gr για τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα

Ψηφιακά μέσω του daktylios.gov.gr μπορούν οι πολίτες να εκδίδουν το ειδικό σήμα για την ελεύθερη κυκλοφορία στον δακτύλιο της Αθήνας για τα φιλικά προς το περιβάλλον...