23.7 C
Athens
Κυριακή, 11 Ιουνίου, 2023

ΕΕΚΕ: Προσοχή – Υπάρχει άμυνα των καταναλωτών στις διαφημιστικές κλήσεις

Μία ενοχλητική διαφημιστική πρακτική, που ταλαιπωρεί χιλιάδες καταναλωτές, είναι η μη ζητηθείσες κλήσεις που γίνονται για τη διαφημιστική προώθηση προϊόντων. Οι κλήσεις αυτές μπορεί να είναι συνεχόμενες, να έχουν μεγάλη διάρκεια, να είναι φορτικές και, τελικά, να απασχολούν χωρίς λόγο τον καταναλωτή που δεν θέλει και δεν ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το προωθούμενο προϊόν.

Το νομικό πλαίσιο

Ποιο είναι το νομικό υπόβαθρο και ποιος είναι ο τρόπος αντίδρασης των καταναλωτών;

Το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι:

1. Η χρησιμοποίηση αυτόματων συστημάτων κλήσης, ιδίως με χρήση συσκευών φαξ ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και γενικότερα η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο, αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς.

2. Δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με ανθρώπινη παρέμβαση (κλήσεων) για τους ανωτέρω σκοπούς, εφόσον ο συνδρομητής έχει δηλώσει προς τον φορέα παροχής της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας, ότι δεν επιθυμεί γενικώς να δέχεται τέτοιες κλήσεις. Ο φορέας υποχρεούται να καταχωρίζει δωρεάν τις δηλώσεις αυτές σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών, ο οποίος είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου».

Το σύστημα «opt-out»

Από το 2011, οι τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για τους ανωτέρω σκοπούς, επιτρέπονται, εκτός αν ο καλούμενος έχει δηλώσει ότι δεν τις επιθυμεί (σύστημα «opt-out»). Με το σύστημα «opt-out» οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνουν τις αντιρρήσεις τους, όσον αφορά την επεξεργασία των δεδομένων τους, είτε ειδικά, απευθείας στον διαφημιζόμενο, ασκώντας το δικαίωμα αντίρρησης ως προς την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων είτε γενικά, μέσω της εγγραφής τους στον ειδικό κατάλογο συνδρομητών του παρόχου.

Ο νόμος προβλέπει τη δημιουργία σε κάθε πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών Μητρώου («opt out»), στο οποίο κάθε ενδιαφερόμενος δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνει τηλεφωνικές κλήσεις για απευθείας εμπορική προώθηση.

Με την προαναφερόμενη διάταξη, ο κάθε πάροχος φέρει την υποχρέωση να τηρεί, με τις ανωτέρω δηλώσεις, Δημόσιο Μητρώο που επιτελεί έναν δημόσιο σκοπό και στο οποίο έχει πρόσβαση όποιος ενδιαφέρεται να το χρησιμοποιήσει για απευθείας εμπορική προώθηση. Οι διαφημιζόμενοι οφείλουν να λαμβάνουν από όλους τους παρόχους επικαιροποιημένα αντίγραφα των Μητρώων του άρθρου 11 ν. 3471/2006 και να εξασφαλίζουν ότι έχουν διαθέσιμες τις δηλώσεις των συνδρομητών που έχουν πραγματοποιηθεί έως τριάντα ημέρες πριν από την πραγματοποίηση της τηλεφωνικής κλήσης.

Τι προβλέπει ο νόμος

Τέλος, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 14 ν. 3471/2006

1. Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που, κατά παράβαση του νόμου αυτού, προκαλεί περιουσιακή βλάβη υποχρεούται σε πλήρη αποζημίωση. Αν προκάλεσε ηθική βλάβη, υποχρεούται σε χρηματική ικανοποίηση.

2. Η χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης για παράβαση του παρόντος νόμου ορίζεται, κατ` ελάχιστο, στο ποσό δέκα χιλιάδων (10.000,00) ευρώ, εκτός αν ζητηθεί από τον ενάγοντα μικρότερο ποσό. Η χρηματική ικανοποίηση επιδικάζεται ανεξάρτητα από την αιτούμενη αποζημίωση για περιουσιακή βλάβη».

Επομένως, η ένταξη στο μητρώο του άρθρου 11 Ν.3471/2006, είναι η αποτελεσματικότερη άμυνα του καταναλωτή, έτσι ώστε να σταματήσει να δέχεται διαφημιστικές κλήσεις στο τηλέφωνό του, ενώ απειλείται και η καταδίκη των υπαιτίων σε χρηματική του ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Οι καταναλωτές είτε σε κατάστημα είτε σε τηλέφωνο εξυπηρέτησης του παρόχου τους, μπορούν να δούν και να ακολουθήσουν τη διαδικασία για την εγγραφή τους στο μητρώο του άρθρ. 11 Ν. 3471/2006

Καλούνται όσοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν προβλήματα με τηλεφωνικές οχλήσεις διαφημιστικής προώθησης προϊόντων, να επικοινωνούν με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.

On line φόρμα υποβολής καταγγελίας: https://eeke.gr/epikinonia/kataggelies/e-mail: info@eeke.gr
Τel :210-8817730
Web: www.eeke.gr
fb: www.facebook.com/enosikatanaloton/

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Emirates: Νέα πρωτοβουλία ανακύκλωσης κλειστού βρόχου για μείωση των πλαστικών μιας χρήσης

Η Emirates αναλαμβάνει μια νέα πρωτοβουλία ανακύκλωσης κλειστού βρόχου, μέσω της οποίας εκατομμύρια πλαστικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται εν πτήσει, όπως πλαστικοί δίσκοι σερβιρίσματος, μπολ...

MyRoomie: Ο απόλυτος οδηγός για συγκατοίκηση

Καλώς ήρθατε στον δυναμικό κόσμο του flatsharing, μιας συναρπαστικής και οικονομικής διαβίωσης που κερδίζει σε δημοτικότητα σε όλο τον κόσμο αλλά και στην Ελλάδα....

PwC Ελλάδας: Εγκαινιάζει το νέο Ψηφιακό Κέντρο της στα Ιωάννινα

Το νέο Ψηφιακό της Κέντρο στην πόλη των Ιωαννίνων εγκαινιάζει η PwC, ενισχύοντας την παρουσία της στη χώρα μας με ένα ακόμα γραφείο-δορυφόρο. Το Digital Center...

Η OPPO παρουσιάζει το νέο A98 5G με εκπληκτικές επιδόσεις μπαταρίας

Η OPPO εισάγει στη ελληνική αγορά το OPPO A98 5G, τη νεότερη προσθήκη στην οικογένεια smartphones της σειράς A. Η νέα συσκευή διαθέτει μπαταρία ναυαρχίδας...

Απλά Ψηφιακά 99: Τα drones και οι λύσεις που προσφέρουν (Πλειάδες), τα σχέδια του ΟΤΕ και της Apple

To project που ετοιμάζει η ομάδα του Pleiades IoT cluster, Drones Inspection αλλά και τους στόχους αυτού, ανέλυσαν στον Δημήτρη Μαλλά και τη Νίκη...