- της Νατάσας Φραγκούλη
Μια νέα πρόκληση για το εγχώριο λιανεμπόριο δημιουργεί η πανδημία και η συστηματική στροφή των Ελλήνων στο ψηφιακό κανάλι για τις αγορές τους. Από το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης μέχρι και σήμερα, οι δαπάνες των καταναλωτών στην Ελλάδα για online αγορές έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, ωθώντας τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου να οξύνουν τα ψηφιακά αντανακλαστικά τους.
Πλέον (πρώτο εξάμηνο 2021) η μέση εξαμηνιαία online δαπάνη των Ελλήνων για αγορές φτάνει τα 806 ευρώ από 459 ευρώ πριν από την πανδημική κρίση το 2019. Eπίσης, σήμερα σχεδόν 8 στους 10 Έλληνες (77%) κάνουν ηλεκτρονικές αγορές (πρώτο εξάμηνο του 2021), όταν το 2020 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 66%, ενώ πριν από την έναρξη της πανδημικής κρίσης, το 2019, το αντίστοιχο ποσοστό βρισκόταν στο 62%.
Διαχρονικά, σε βάθος δεκαετίας (2011-2021) το ποσοστό των Ελλήνων e-shoppers σχεδόν τριπλασιάστηκε. Ειδικότερα, από 27% το 2011 έφτασε το 77% το 2021.
Μαζική στροφή στις ηλεκτρονικές πληρωμές
Ταυτόχρονα με την περαιτέρω διείσδυση των online αγορών, αυξάνεται και η χρήση των ψηφιακών μέσων πληρωμών, με τους Έλληνες να κάνουν συστηματική στροφή στα ηλεκτρονικά εργαλεία. Πέρα από τα παραδοσιακά μέσα ψηφιακών πληρωμών, οι Έλληνες στρέφονται και σε εναλλακτικά κανάλια, όπως τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια ή οι απευθείας μεταφορές χρημάτων, τα οποία προ πανδημίας δεν ήταν ιδιαίτερα -έως και καθόλου- δημοφιλή.
Για παράδειγμα, η χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών (πρακτικά το κινητό τηλέφωνο χρησιμοποιείται ως πορτοφόλι) αυξήθηκε από την έναρξη της πανδημικής κρίσης κατά 301% και από 2% το 2019 τριπλασιάστηκε στο 6% το πρώτο εξάμηνο του 2021. Εντυπωσιακή είναι μάλιστα η διείσδυση των ψηφιακών πορτοφολιών στις μεγαλύτερες ηλικίες των Ελλήνων καταναλωτών: η χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών στους Έλληνες ηλικίας 55 έως 64 ετών αυξήθηκε κατά 1.539% μέσα σε λιγότερο από μία διετία, φθάνοντας το 13% από μόλις 1% το 2019.
Ταυτόχρονα, οι ηλεκτρονικές πληρωμές (PayPal) αυξήθηκαν κατά 179% και αντιστοιχούν πλέον ποσοστιαία στο 26% από 9% πριν από μία διετία. Αλλά και η χρήση online μεταφορών χρημάτων εκτοξεύθηκε στη διάρκεια της πανδημικής κρίσης κατά 148%, για να φτάσει στο 21% από 9% πριν την είσοδο του COVID-19 στη ζωή μας.
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Focus Bari, η αντικαταβολή παραμένει το πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών για τους Έλληνες e-shoppers, καθώς την προτιμά το 64% από 40% το 2019 (αύξηση κατά 61% σε λιγότερο από μία διετία).
Χρήση καρτών
Το δεύτερο πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι Έλληνες κατά τις online αγορές τους, είναι η χρεωστική κάρτα: την προτιμά το 57% των e-shoppers από 27% στα τέλη του 2019, γεγονός που σημαίνει ότι η χρήση αυξήθηκε κατά 113% εν μέσω πανδημίας.
Ακολουθούν οι πιστωτικές κάρτες με 29% από 16% πριν το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης (αύξηση 88%). Η δε χρήση προπληρωμένων καρτών από τους Έλληνες που αγοράζουν online διευρύνθηκε κατά 108% και πλέον φτάνει στο 13% από 6% πριν από την πανδημία.