19.1 C
Athens
Πέμπτη, 30 Μαρτίου, 2023

Δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Ανησυχητικά ποσοστά διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης/αποπλάνησης και διαδικτυακού εκφοβισμού

20 χρόνια εορτασμού Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου στις 7 Φεβρουαρίου 2023

Ανησυχητικά ποσοστά διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης/αποπλάνησης, διαδικτυακού εκφοβισμού και υπερβολικής ενασχόλησης στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση δείχνει έρευνα σε 4.400 εκπαιδευτικούς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

  • 9% των εκπαιδευτικών έχει αντιληφθεί ότι κάποιος μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα διαδικτυακής παρενόχλησης/αποπλάνησης
  • 6% ότι κάποιος μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης (δηλαδή ότι απεικονίζεται σε εικόνες ή βίντεο σεξουαλικού περιεχομένου)
  • 43% ότι κάποιος μαθητής/τρια συνομιλεί με αγνώστους στο διαδίκτυο
  • 26% έχει αντιληφθεί περιστατικό διαδικτυακού εκφοβισμού εντός του σχολείου

Όσον αφορά στην υπερβολική ενασχόληση το 65% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το 47% της Πρωτοβάθμιας έχει εντοπίσει μαθητή/τρια που αντιμετωπίζει πρόβλημα κάποιου βαθμού.

Σχεδόν οι μισοί εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις που απορρέουν από τη χρήση του διαδικτύου από τους μαθητές τους όπως είναι η διαδικτυακή σεξουαλική παρενόχληση/αποπλάνηση ή κακοποίηση, η υπερβολική ενασχόληση και ο διαδικτυακός εκφοβισμός.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η έρευνα διενεργήθηκε με τη μορφή ανώνυμου online ερωτηματολογίου το Δεκέμβριο του 2022 μέχρι τον Ιανουάριο του 2023. Πραγματοποιήθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που διοικείται από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος» και στην οποία συμμετείχαν 4.400 εκπαιδευτικοί από ολόκληρη τη χώρα και από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Εικόνα 1: Ταυτότητα Έρευνας και Δημογραφικά Στοιχεία

Εικόνα 2: Δημογραφικά Στοιχεία Έρευνας

Θύμα διαδικτυακής παρενόχλησης/αποπλάνησης

Εικόνα 3: Έχετε αντιληφθεί ή σας έχει εμπιστευτεί κάποιος μαθητής ή μαθήτρια σας ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακής σεξουαλικής παρενόχλησης ή αποπλάνησης;

Το 9% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  έχει αντιληφθεί/μάθει ότι κάποιος μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα διαδικτυακής παρενόχλησης/αποπλάνησης και το 6% ότι κάποιος μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα διαδικτυακής κακοποίησης. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι 2% για περιστατικά διαδικτυακής παρενόχλησης/αποπλάνησης και 0,5% για περιστατικά διαδικτυακής κακοποίησης.

Εικόνα 4: Έχετε αντιληφθεί ή σας έχει εμπιστευτεί κάποιος μαθητής ή μαθήτρια σας ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης (δηλαδή ότι απεικονίζεται σε εικόνες ή βίντεο σεξουαλικού περιεχομένου);

Πρόβλημα υπερβολικής ενασχόλησης

Παραπάνω από τους μισούς εκπαιδευτικούς και από τις δυο εκπαιδευτικές βαθμίδες (57% στον γενικό πληθυσμό,  54% στην Πρωτοβάθμια και 60% στην Δευτεροβάθμια) δηλώνουν ότι δεν είναι ενήμεροι για το πως πρέπει να διαχειριστούν καταστάσεις διαδικτυακής σεξουαλικής αποπλάνησης/κακοποίησης εις βάρος των μαθητών τους.

Εικόνα 5: Είσαστε ενήμερος/η για το πώς να διαχειριστείτε καταστάσεις διαδικτυακής αποπλάνησης ή και κακοποίησης στο σχολείο σας;

Εντυπωσιακό είναι το στοιχείο ότι το 65% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το 47% των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας έχει αντιληφθεί ότι κάποιος μαθητής/τρια αντιμετωπίζει πρόβλημα υπερβολικής ενασχόλησης. Μάλιστα, σχεδόν το 59% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δηλώνουν ταυτόχρονα ότι δεν είναι ενήμεροι για το πως πρέπει να το διαχειριστούν.

Εικόνα 6: Έχετε αντιληφθεί ή σας έχει εμπιστευτεί κάποιος μαθητής ή μαθήτρια σας ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα υπερβολικής ενασχόλησης στο διαδίκτυο;

Εικόνα 7: Είσαστε ενήμερος/η για το πώς να διαχειριστείτε καταστάσεις υπερβολικής ενασχόλησης στο διαδίκτυο με μαθητές στο σχολείο σας;

Συνομιλία με αγνώστους στο διαδίκτυο

Το 44% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το 23% των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας δηλώνουν ότι έχει πέσει στην αντίληψή τους μαθητής/τρια να συνομιλεί με αγνώστους στο διαδίκτυο είτε σε μεγάλο βαθμό είτε σε μικρότερο βαθμό.

Εικόνα 8: Έχετε αντιληφθεί ή γνωρίζετε αν οι μαθητές σας συνομιλούν με αγνώστους στο διαδίκτυο;

Το 26% των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας και το 9% των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δηλώνει ότι έχει γίνει γνώστης περιστατικού διαδικτυακού εκφοβισμού. Και από τις δυο εκπαιδευτικές βαθμίδες, η πλειοψηφία (69%) ενημερώθηκε για το περιστατικό από τον ίδιο τον μαθητή και ένα 13% το πληροφορήθηκε από κάποιον άλλον/η μαθητή/τρια.

Εικόνα 9: Σας έχει εμπιστευτεί/καταγγείλει κάποιος μαθητής/τρια σας ότι έχει πέσει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού;

Δε γνωρίζουν πως να διαχειριστούν καταστάσεις διαδικτυακού εκφοβισμού

Μάλιστα το 42% των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων (39% στην Πρωτοβάθμια και 45% στην Δευτεροβάθμια) δηλώνουν ότι δε γνωρίζουν πως να διαχειριστούν καταστάσεις διαδικτυακού εκφοβισμού με την πλειοψηφία αυτών να διδάσκουν στο Λύκειο (49%).

Εικόνα 10: Είσαστε ενήμερος/η για το πώς πρέπει να διαχειριστείτε καταστάσεις διαδικτυακού εκφοβισμού στο σχολείο σας;

Στην ερώτηση ποια είναι τα πιο συχνά προβλήματα που συναντάνε σε σχέση με το διαδίκτυο και τα παιδιά το 68% των εκπαιδευτικών απάντησε η υπερβολική ενασχόληση, το 59% και το 50% την έλλειψη ορίων από τους γονείς και την έλλειψη επίβλεψης από τους γονείς, αντίστοιχα.

Εικόνα 11: Επιλέξτε τα πιο συχνά προβλήματα που αντιμετωπίζετε με τους μαθητές σας και αφορούν στο διαδίκτυο.

Χρήση του διαδικτύου 

Το 79% σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας χρησιμοποιεί το διαδίκτυο κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, είτε σε καθημερινή βάση, είτε μερικές φορές την εβδομάδα και μόνο το 2% δεν το χρησιμοποιεί καθόλου για τις ανάγκες του μαθήματος.

Εικόνα 12: Πόσο συχνά χρησιμοποιείτε το διαδίκτυο κατά την εκπαιδευτική διαδικασία;

Εικόνα 13: Έχετε αυτοπεποίθηση να διδάξετε στην τάξη τις βασικές αρχές ψηφιακής ασφάλειας;

Η συντονίστρια του Ελληνικού κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Καθηγήτρια Παρασκευή Φραγκοπούλου, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας επεσήμανε ότι δείχνουν ανησυχητικές τάσεις. Ιδιαίτερα το μεγάλο ποσοστό υπερβολικής ενασχόλησης αποτυπώνει το πως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση μετά την πανδημία. Η υπεύθυνη επικοινωνίας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Κατερίνα Ψαρουδάκη, τονίζει ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται στήριξη, ακόμα περισσότερη ενημέρωση και επιμόρφωση καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαίο και ο ρόλος τους είναι καταλυτικός στην εκπαίδευση των παιδιών στην ορθή χρήση του διαδικτύου.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Η μεγάλη γιορτή του γαλλόφωνου κινηματογράφου στην Ελλάδα με την υποστήριξη της NOVA

Η NOVA, μέλος της United Group, του κορυφαίου παρόχου τηλεπικοινωνιών και media στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, υποστήριξε το 23ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου που πραγματοποιήθηκε από τις 21 έως τις 29...

SoftOne: Η πρώτη ελληνική εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης ενσωματώνεται στην πλατφόρμα SHOPRANOS

Η SoftOne, οδηγώντας για ακόμα μια φορά τις εξελίξεις στον τομέα του επιχειρηματικού λογισμικού και των cloud εφαρμογών, ανακοινώνει ότι το SHOPRANOS  γίνεται η...

Άνδρες και γυναίκες: Οι διαφορές ως προς τον έλεγχο και την παρακολούθηση των έξυπνων συσκευών

Η νέα παγκόσμια έρευνα της Kaspersky "The smart home of almost everything: From the fridge to TV, how we’ll embrace the year of the virtual assistant...

Με 10,6% θα τρέξουν οι επενδύσεις για κυβερνοασφάλεια στην Ευρώπη το 2023

  της Νατάσας Φραγκούλη Οι αυξανόμενες ανάγκες ασφάλειας, οι νέοι κανονισμοί και ο κλιμακούμενος κίνδυνος επιθέσεων ransomware λόγω της τρέχουσας γεωπολιτικής κατάστασης συνεχίζουν να οδηγούν...

Στην Profile το έργο αναβάθμισης του συστήματος τήρησης αρχείων των Δικαστηρίων

Γράφει η Μαρία Μόσχου  Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ακόμα ένα έργο του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Κοινωνία της Πληροφορίας αποφάσισε ότι ανάδοχος του έργου «Αναβάθμιση...