23.8 C
Athens
Σάββατο, 23 Οκτωβρίου, 2021

Βροχή καταγγελιών για προβλήματα στις online αγορές εν μέσω πανδημίας

  • της Νατάσας Φραγκούλη

Εκρηκτική αύξηση των καταγγελιών για θέματα online αγορών στην Ελλάδα έφερε η εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου εν μέσω πανδημίας. Για την ακρίβεια, περίπου το 1/4 (24,9%) των συνολικών αναφορών που δέχτηκε το 2020 ο Συνήγορος του Καταναλωτή αφορούσαν το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Τα στοιχεία της ανεξάρτητης Αρχής, που περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση, που υπέβαλε στη Βουλή χθες ο ΣτΚ, κ. Λευτέρης Ζαγορίτης, δείχνουν ότι το 2020 υπήρξε αύξηση των αναφορών-υποθέσεων ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 113,5% σε σχέση με το 2019. Δεδομένης της άρρηκτης σχέσης του online εμπορίου με τον κλάδο των υπηρεσιών ταχυμεταφορών, αναμενόμενη είναι και η εκτόξευση των αναφορών των πολιτών για προβλήματα στον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών κατά 133,3% το 2020 σε σχέση με το 2019.

Μάλιστα, το 45% των αναφορών του 2020 κατά ταχυδρομικών επιχειρήσεων αφορά προβλήματα στην επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων (καθυστερήσεις). Το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν αρκετά μικρότερο (26,6%).

Πάντως, όπως διευκρινίζει η Αρχή, τα πιο σημαντικά προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, αφορούν τη λειτουργία περιορισμένου αριθμού καταστημάτων, που συνειδητά εφαρμόζουν αθέμιτες και παρελκυστικές εμπορικές πρακτικές και δεν χαρακτηρίζουν το σύνολο των e-shops.

Τι απασχόλησε τους πολίτες 

«Υπήρξαν επιτήδειοι που, εκμεταλλευόμενοι την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, επιχείρησαν -και, σε ορισμένες περιπτώσεις, κατάφεραν- να εξαπατήσουν τους καταναλωτές, εισπράττοντας μεγάλα χρηματικά ποσά για προϊόντα που ποτέ δεν παρέδωσαν» σημειώνει η έκθεση.

Σύμφωνα με τα ευρήματά της, τα κυριότερα ζητήματα που απασχόλησαν τους πολίτες το 2020 σε σχέση με τις ηλεκτρονικές αγορές αφορούσαν ανακριβείς ή παραπλανητικές επισημάνσεις σχετικά με τη διαθεσιμότητα προϊόντων, όπως και στη μη παράδοση παραγγελθέντων αγαθών.

Άλλο συχνό πρόβλημα ήταν η παρακράτηση χρηματικών ποσών, που είχαν προκαταβληθεί από τους καταναλωτές ταυτόχρονα με τις παραγγελίες τους προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών. Επίσης, οι πολίτες προχώρησαν συχνά σε καταγγελίες για παντελή έλλειψη ανταπόκρισης σε αιτήματα πληροφόρησής τους σχετικά με την εξέλιξη των συναλλαγών τους.

Χαμηλότερες ταχύτητες 

Οι εμπορικοί κλάδοι που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση του αριθμού των αναφορών το 2020 ήταν ο κλάδος των καταναλωτικών αγαθών-λιανικού εμπορίου (75%) και των υπηρεσιών αναψυχής (72,8%), ενώ σημαντική αύξηση υπήρξε, επίσης, στις υπηρεσίες εκπαίδευσης (54,2%) και στις υπηρεσίες μεταφορών (35,1%).

Οι κλάδοι με τις περισσότερες αναφορές, ως ποσοστό επί του συνόλου των αναφορών που υποβλήθηκαν στην Αρχή, είναι τα καταναλωτικά αγαθά (37%), οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες-ταχυδρομικές υπηρεσίες (26,3%), οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (12,8%) και η ενέργεια-ύδρευση (9,3%).

 

Σύνολο αναφορών

Σε μία περίοδο, όπου περιορίστηκαν σημαντικά οι φυσικές συναλλαγές και θα έπρεπε να υπάρχει αντίστοιχη μείωση των αναφορών προς τον Συνήγορο του Καταναλωτή, παρατηρήθηκε, αύξηση κατά 14,1% σε σχέση με το 2019, δεδομένου ότι ανέβηκαν κατακόρυφα οι υποθέσεις που αφορούσαν το ηλεκτρονικό εμπόριο.

«Άλλοι κλάδοι, όπως οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες και οι ταχυδρομικές υπηρεσίες, εμφάνισαν ανεπάρκειες, εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης. Οι καθυστερημένες επιδόσεις ταχυδρομικών αντικειμένων ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, προκαλώντας την εύλογη αγανάκτηση των καταναλωτών, ενώ οι απαιτήσεις της τηλε-εργασίας, της τηλε-εκπαίδευσης και των ηλεκτρονικών συναλλαγών υπονομεύτηκαν από τις χαμηλές ταχύτητες στο ίντερνετ αφού σε πάμπολες περιπτώσεις υπήρξαν μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στις ονομαστικές (συμβατικά προβλεπόμενες) και στις πραγματικές ταχύτητες που μπόρεσαν να έχουν εν τέλει στη διάθεσή τους οι καταναλωτές αυτή την κρίσιμη περίοδο» τονίζει η σχετική έκθεση.

 

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και η Google Arts & Culture ψηφιοποιούν το πρόγραμμα «ΜΟΡΙΑΣ ‘21»

200 έργα τέχνης και 5 εκθέματα για τον εορτασμό της 200ης επετείου της Ελληνικής Επανάστασης στην Πελοπόννησο είναι τώρα διαθέσιμα στο artsandculture.google.comΜε την ευκαιρία...

Οι τράπεζες συμβουλεύουν: 6 βήματα για προστατευτείτε από διαδικτυακές απάτες

Όλοι - οι σχεδόν όλοι - με τον έναν ή τον άλλο τρόπο χρησιμοποιούμε τα ψηφιακά κανάλια. Για τον λόγο αυτόν προτεραιότητά μας πρέπει...

Η Honda αποκαλύπτει το νέο Σύστημα Ασφάλειας και Υποστήριξης Οδηγού Honda SENSING 360

Η Honda Motor Co., Ltd. αποκάλυψε το νέο σύστημα ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού Honda SENSING 360 που καταργεί τα τυφλά σημεία γύρω από το...

Γ. Κωνσταντινίδης: «Με την τεχνολογία η χώρα μπορεί να αλλάξει πίστα»

 - Τη σημασία της ταχύτητας στην υλοποίηση των έργων και των στόχων προς την ψηφιακή μετάβαση από όλους τους φορείς της αγοράς, υπογράμμισε ο...

Σε λειτουργία το daktylios.gov.gr για τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα

Ψηφιακά μέσω του daktylios.gov.gr μπορούν οι πολίτες να εκδίδουν το ειδικό σήμα για την ελεύθερη κυκλοφορία στον δακτύλιο της Αθήνας για τα φιλικά προς το περιβάλλον...