- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Μία ακόμα ενέργεια του υπουργείου Μεταφορών φέρνει πιο κοντά την αναβάθμιση οδικής ασφάλειας στο δρόμο «καρμανιόλα» Πάτρα – Πύργος.
Ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στη συγκρότηση επιτροπής για την ανάθεση του έργου «Επείγουσες παρεμβάσεις αναβάθμισης οδικής ασφάλειας στη Νέα Εθνική Οδό (Ν.Ε.Ο.) Πατρών – Πύργου».
Στόχος είναι να μην κινδυνεύουν καθημερινά ανθρώπινες ζωές μέχρι το 2024, οπότε και αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία ο νέος αυτοκινητόδρομος.
Πρόκειται για σύνολο παρεμβάσεων ύψους 30 εκατ. ευρώ με στόχο να προλάβουν την αυξημένη κίνηση που αναμένεται το καλοκαίρι του 2021.
Οι δράσεις που έχουν προγραμματιστεί
Πρόκειται για τις εξής δράσεις:
- Διαχωρισμό των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με διαμόρφωση διατομής τύπου «β2+1» κατά ΟΜΟΕ ΛΚΟΔ με ενδιάμεση εναλλασσόμενη λωρίδα μήκους 800 μ. έως 1.500 μ. κατά τη διεθνή πρακτική για ασφαλείς προσπεράσεις.
- Διευθέτηση και περιορισμό των ανεξέλεγκτων / αντικανονικών προσβάσεων με διαμόρφωση εισόδων– εξόδων όπου αυτό είναι εφικτό.
- Ειδική σήμανση, ηλεκτροφωτισμό και σηματοδότηση των ισόπεδων κόμβων.
- Ηλεκτροφωτισμό και φωτεινή σηματοδότηση και προειδοποιητική φωτεινή σηματοδότηση στις εισόδους των οικισμών καθώς και των οικιστικών κατά μήκος της Ν.Ε.Ο.
Ειδικόετρα το έργο περιλαμβάνει:
-Διάστρωση αντιολισθηρής στρώσης σε όλο το μήκος της οδού.
-Διαχωρισμό κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα κολωνάκια σήμανσης.
-Τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας σε μήκος 45 χλμ και στις δύο κατευθύνσεις.
-Διαγράμμιση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος της οδού.
-Εκσκαφή – φρεαζάρισμα του υφιστάμενου οδοστρώματος.
-Καθαρισμό των τάφρων και κλαδοκοπές στην παράπλευρη βλάστηση.
-Φωτεινή Σηματοδότηση σε 18 υφιστάμενους κόμβους.
-Κατασκευή οδοφωτισμού σε 7 υφιστάμενους κόμβους.
-Κατασκευή 5 διαβάσεων πεζών.
Ο λόγος των παρεμβάσεων
Οι παρεμβάσεις προγραμματίστηκαν από το υπουργείο Μεταφορών – Υποδομών καθώς η εν λειτουργία Νέα Εθνική Οδός (Ν.Ε.Ο.) Πατρών – Πύργου από το Μυντιλόγλι (δηλαδή πέρας της Ευρείας Παράκαμψης Πάτρας) μέχρι τον κόμβο σύνδεσης με την Περιμετρική Οδό Πύργου μήκους 85 χλμ. και διατομής πλάτους 11,50 μέτρων με μία κύρια λωρίδα κυκλοφορίας και μία λωρίδα πολλαπλών χρήσεων (ΛΠΧ) ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα, παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα οδικής ασφάλειας που προκαλούνται από:
- Την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων λόγω της ευθυτενούς – τεταμένης χάραξης πέρα από το ανώτατο όριο ταχύτητας για την συγκεκριμένη κατηγορία κατάταξης της οδού (υπεραστική οδός ταχείας κυκλοφορίας με όριο 110 χλμ /ώρα σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας).
- Τον υπερβολικά υψηλό αριθμό ισόπεδων κόμβων (50 κόμβοι) εκ των οποίων σηματοδοτούμενοι είναι μόνο οι 11 ενώ υπόλοιποι 39 λειτουργούν με κατακόρυφη σήμανση.
- Τη χαμηλή ποιότητα οδοστρώματος.
- Τις ανεξέλεγκτες / αντικανονικές προσπεράσεις με είσοδο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας παρά την απαγόρευση.
- Τον υπερβολικά υψηλό αριθμό παράνομων και ανεξέλεγκτων προσβάσεων λόγω της ισοσταθμίας του δρόμου, στο μεγαλύτερο μήκος του με το πεδινό φυσικό έδαφος.
- Την ύπαρξη δυνατότητας για αριστερές στροφές επί της οδού σε μεγάλο μήκος αυτής.
- Τη διέλευση από οικισμούς και οικιστικές πυκνώσεις σε συνολικό μήκος 9 χλμ.
- Το ακριβές χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι ένας χρόνος από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Από το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, μόνο το αρχικό τμήμα μήκους 12,80 χλμ είναι κοινό με τον μελλοντικό αυτοκινητόδρομο, ο οποίος πρόκειται να ενσωματωθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, όταν η ΕΕ δώσει το τελικό «πράσινο φως».