15.6 C
Athens
Σάββατο, 26 Απριλίου, 2025

Το 40% των ψηφιακών πληρωμών στην Ελλάδα αφορά υπηρεσίες

4 στις 10 ψηφιακές πληρωμές στην Ελλάδα, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, αφορούν πλέον υπηρεσίες σε σύγκριση με λιγότερο από 20% το 2015

  •  Γράφει η Νατάσα Φραγκούλη

Αν και η εξάπλωση ψηφιακών πληρωμών είναι αναλογικά εντονότερη για αγορές αγαθών σε σχέση με υπηρεσίες, πλέον σχεδόν το 40% της χρήσης digital payments στην Ελλάδα αφορά υπηρεσίες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2015 ήταν μικρότερο από 20%. Τα αγαθά κυριαρχούν στις συναλλαγές με κάρτες με φυσική παρουσία, ενώ οι υπηρεσίες υπερτερούν στις online συναλλαγές.

Την παραπάνω εικόνα αποτυπώνει η μελέτη του ΙΟΒΕ για την επίδραση της πανδημίας στην ενίσχυση της χρήσης καρτών πληρωμών. Η μελέτη (Ηλεκτρονικές πληρωμές στην Ελλάδα μετά την εποχή της πανδημίας) δείχνει ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές συνεχίζουν να επεκτείνονται συστηματικά στην Ελλάδα και μετά την εποχή της πανδημίας, με αντίστοιχα θετική επίδραση στα δημοσιονομικά έσοδα λόγω αύξησης της φορολογικής συμμόρφωσης.

Σύμφωνα με την έρευνα, η αύξηση των ψηφιακών πληρωμών στην Ελλάδα συνέχισε να έχει σημαντική θετική επίδραση στα φορολογικά έσοδα και μετά την πανδημία. Η ετήσια θετική επίδραση της επέκτασης των πληρωμών με κάρτες στα έσοδα από ΦΠΑ εκτιμάται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ για το 2022.

Κάθε 10 ευρώ νέων δαπανών με κάρτες το 2022 εκτιμάται ότι αφορούσε κατά μέσο όρο με 0,67 ευρώ προηγουμένως αδήλωτων εσόδων ΦΠΑ. Ορισμένες κατηγορίες ηλεκτρονικών πληρωμών έχουν υψηλότερη συσχέτιση με τη φορολογική συμμόρφωση. Εκτιμάται ότι οι ψηφιακές πληρωμές για επαγγελματικές υπηρεσίες, εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη, εστιατόρια/μπαρ και άλλες υπηρεσίες συνδέονται στενά με τα συνολικά έσοδα από τον ΦΠΑ.

Ψηφιακές πληρωμές και ΦΠΑ

Όπως τονίζει το ΙΟΒΕ, παρά την πρόοδο, η Ελλάδα εξακολουθεί να παρουσιάζει ένα από τα μεγαλύτερα «κενά» στα έσοδα από ΦΠΑ στην ΕΕ, την ίδια στιγμή που η μεγαλύτερη χρήση ψηφιακών πληρωμών συνδέεται με χαμηλότερο «κενό» ΦΠΑ σε ολόκληρη την ΕΕ.

Η χρήση συναλλαγών με κάρτες στην Ελλάδα, αναλογικά με την ιδιωτική κατανάλωση, έφτασε στο μέσο όρο της Ευρωζώνης μετά την κρίση της πανδημίας (Διάγραμμα 3). Παρά τη σύγκλιση με τον μέσο Ευρωπαϊκό όρο, το επίπεδο χρήσης καρτών σε σχέση με την ιδιωτική κατανάλωση στην Ελλάδα παραμένει το 19ο χαμηλότερο μεταξύ των 27 μελών της ΕΕ, καθώς η χρήση καρτών παραμένει αναλογικά χαμηλή σε επιμέρους κατηγορίες συναλλαγών. «Για τον λόγο αυτό, είναι κομβικής σημασίας να ενισχυθούν περαιτέρω οι ηλεκτρονικές πληρωμές» σχολιάζει το ΙΟΒΕ.

«Καθώς υπάρχει ακόμα περιθώριο για ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης μέσα από στοχευμένη εξάπλωση των ηλεκτρονικών πληρωμών, στη μελέτη προτείνονται περαιτέρω σχετικά μέτρα πολιτικής», προσθέτει το Ινστιτούτο.

Η μετά COVID εποχή

Από τη μελέτη προκύπτει ότι, σε σύγκριση με τις συνήθειες πληρωμών μετά την πανδημία, οι διαδικτυακές πληρωμές ενισχύθηκαν με μόνιμο τρόπο, πάνω από το προ πανδημίας επίπεδό τους. Ενδεικτικά, το μερίδιο των διαδικτυακών συναλλαγών έναντι των συναλλαγών με φυσική παρουσία αυξήθηκε από λιγότερο από 1:5 σε περίπου 1:3 μετά την πανδημία.

Οι καταναλωτές συνεχίζουν να επεκτείνουν τη χρήση πλαστικού χρήματος για συναλλαγές μικρότερης αξίας με φυσική παρουσία. Η αξία των εγχώριων πληρωμών μέσω ελληνικών καρτών ξεπέρασε για πρώτη φορά το 2022 το αντίστοιχο σύνολο των αναλήψεων μετρητών.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Πανδαισία με ΠΑΟΚ – Παναθηναϊκός, Λίβερπουλ – Τότεναμ στα Novasports και ΑΕΚ – Ολυμπιακός στα Cosmote Sport

Συναρπαστικό αθλητικό θέαμα έρχεται και αυτή την εβδομάδα στις οθόνες των συνδρομητών της Nova. Έως και τη Δευτέρα 28 Απριλίου οι φίλοι του ποδοσφαίρου,...

Καταργούνται ως δικαιολογητικά στο Δημόσιο τα πιστοποιητικά Γέννησης και Οικογενειακής κατάστασης

Πλέον οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να προσκομίζουν τα πιστοποιητικά γέννησης και οικογενειακής κατάστασης ως δικαιολογητικά στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Τα στοιχεία...

Η LG φέρνει την Xbox cloud gaming εμπειρία στις LG Smart τηλεοράσεις

Η LG Electronics (LG), ανακοίνωσε το λανσάρισμα της πολυαναμενόμενης εφαρμογής Xbox στις LG Smart τηλεοράσεις, προσφέροντας στους χρήστες τη δυνατότητα να απολαμβάνουν παιχνίδια Xbox...

Εύκολα και γρήγορα η αλλαγή παρόχου σταθερής και κινητής, διαδικτύου και συνδρομητικής τηλεόρασης

Με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης τίθεται σε εφαρμογή η τρίτη δυνατότητα παροχής συγκατάθεσης (consent),...

Η Samsung Electronics στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς τηλεοράσεων για 19 συναπτά έτη

Η Samsung Electronics ανακοίνωσε ότι έχει εξασφαλίσει τη θέση της στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς τηλεοράσεων για 19η συνεχή χρονιά1. «Η κυριαρχία της Samsung...