Επιμένει στο “όχι” η κυβέρνηση για την αύξηση τιμών στις τηλεπικοινωνίες, αλλά πετάει το γάντι στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, η οποία εντέλει θα αποφασίσει την εφαρμογή της ρήτρας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ως ανεξάρτητη αρχή.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, επισήμανε ότι βρεθήκαμε με την ΕΕΤΤ και καταθέσαμε την άποψη του υπουργείου πως «είναι αδιανόητο αυτή την περίοδο, με την ακρίβεια να χτυπά την Ελλάδα, εμείς να συναινέσουμε σε οποιοδήποτε σπάσιμο συμβολαίου. Γιατί, όσο κι αν το ωραιοποιήσουμε, αυτή ήταν η κουβέντα που έγινε και αυτό εκφράστηκε και από μένα και από τον υφυπουργό σε όλους τους τόνους και σε όλες τις συναντήσεις που έγιναν».
Ωστόσο, αναγνώρισε ότι τελευταίο διάστημα υπήρξαν κινήσεις ανατιμήσεων από συγκεκριμένους παρόχους τηλεπικοινωνιών, δια της… πλαγίας οδού με βάση τα ψιλά γράμματα στα συμβόλαια. «Ο ένας ενεργοποίησε μία ρήτρα που έχει στα συμβόλαια του που προέβλεπε αύξηση έως 1,5 ευρώ (σ.σ. πρόκειται για τη Vodafone). Επίσης στην ΕΕΤΤ ήρθε ερώτημα αν η κατάργηση της έκπτωσης την οποία παρείχαν του ενός ευρώ ή για την ηλεκτρονική αποστολή των λογαριασμών εμπίπτει στο ρυθμιστικό ρόλο, κάτι που δεν ισχύει. Είναι παροχή του παρόχου και έτσι προχώρησε κατάργηση του (σ.σ. Vodafone και Cosmote)».
Ο κ. Παπαστεργίου επισήμανε ότι «κατανοούμε την ανάγκη των παρόχων και τις επενδύσεις που κάνουν. Συνεχίζουμε, ωστόσο, να επιμένουμε ότι την εποχή αυτή δεν είναι δυνατόν να δοθεί η δυνατότητα στις εταιρείες να “σπάσουν” συμβόλαια και να κάνουν τιμαριθμικές αυξήσεις. Είναι αδιανόητο να συμφωνήσουμε σε οποιοδήποτε σπάσιμο συμβολαίου».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε ότι τα τελευταία δυο χρόνια με το δείκτη τιμών καταναλωτή να είναι στο 10% στις τηλεπικοινωνίες καταγράφονται αρνητικά πρόσημα, αποτελώντας τον μοναδικό κλάδο που έχει προχωρήσει σε μειώσεις. «Ωστόσο εμείς είπαμε την άποψή μας στην ΕΕΤΤ και αυτή αποφασίζει, καθώς είναι ανεξάρτητη αρχή αρμόδια για το γενικό κανονισμό αδειών».
Σε ερώτηση για το κατά πόσο θα μπορούσε να μειωθεί η φορολογία στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες ώστε να υπάρξει εξισορρόπηση της κατάστασης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου σημείωσε: «Είμαστε υπέρμαχοι της μείωσης των φόρων. Αλλά δεν νομοθετούμε εμείς για τη μείωση του τέλους κινητής».
Πρόστιμα στους πειρατές της συνδρομητικής τηλεόρασης
Ο κ. Κυρανάκης επισήμανε επίσης, ότι έρχονται νέα δραστικότερα μέτρα κατά της πειρατείας στη συνδρομητική τηλεόραση, η οποία αποτελεί μεγάλο αγκάθι για την κοινωνία, ενώ αυτή τη περίοδο το υπουργείο βρίσκεται σε συζητήσεις με το υπουργείο Πολιτισμού για τα νέα μέτρα αντιπειρατείας. Το επόμενο διάστημα επίκεινται μέτρα τα οποία θα επιβάλλουν ελέγχους αλλά και πρόστιμα σε όσους καταναλώνουν παράνομο streaming. Δηλαδή τόσο στον «πειρατή», όπως άλλωστε συμβαίνει εδώ και καιρό, όσο και στον ίδιο τον χρήστη πειρατικών συνδέσεων.
Gigabit voucher το 2024
Χθες ο κ. Παπαστεργίου προανήγγειλε την έλευση του «gigabit voucher» το 2024, το οποίο θα «κουμπώσει» πάνω στο «smart readiness voucher» και θα επιδοτεί τους ιδιοκτήτες των σπιτιών για να κάνουν ευρυζωνικές συνδέσεις οπτικών ινών. Πρακτικά, όπως εξήγησε ο υπουργός, μέσα στο επόμενο χρόνο θα έρθει το νέο κουπόνι, με τη μορφή μηνιαίας επιδότησης. Στόχος, όπως είπε, είναι η μηνιαία επιδότηση να μπορεί να αξιοποιηθεί και από όσους χρησιμοποιήσουν το smart readiness voucher, προκειμένου ιδιοκτήτες σπιτιών και ένοικοι πολυκατοικιών να φτιάξουν την καλωδίωση για οπτική ίνα έως την πόρτα του σπιτιού τους.
Προσωπικός αριθμός και gov.gr wallet
Δύο νέες παρεμβάσεις για την περαιτέρω ψηφιοποίηση των σχέσεων πολίτη-Κράτους, οι οποίες θα υλοποιηθούν μέσα στο τρέχον έτος είναι η καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού και ο εμπλουτισμός των gov.gr wallet.
«Ο Προσωπικός Αριθμός είναι μια μεταρρύθμιση που θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και δεκαετίες, ώστε ο πολίτης να μην ταλαιπωρείται στο Δημόσιο επειδή, για παράδειγμα, ένα γράμμα στο επώνυμό του δεν έχει γραφεί σωστά. Ο ΠΑ έχει νομοθετηθεί, θα αποτελείται από τον ΑΦΜ μας και τρία αλφαρηθμιτικά ψηφία, κάποια εκ των οποίων θα έχουμε διαλέξει εμείς. Σκοπός είναι εντός του 2023 να έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι της διαδικασίας», διευκρίνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Όσον αφορά το gov.gr wallet, ο κ. Παπαστεργίου σχολίασε ότι σηματοδοτεί την ψηφιοποίηση «νούμερο 2» στο Ελληνικό Δημόσιο. «Η ψηφιοποίηση “νούμερο 1” ήταν πολύ σημαντική. Στο “νούμερο 2”, η διακίνηση στοιχείων δεν θα γίνεται μέσω αρχείων, αλλά μέσω δεδομένων, με μια απλή εφαρμογή. Σκοπός είναι φέτος να βγάλουμε την πρώτη εφαρμογή που θα σηματοδοτεί τη νέα λειτουργία του wallet», σημείωσε ο ίδιος.
Για παράδειγμα, όταν θέλουμε να νοικιάσουμε αυτοκίνητο, θα μπορούμε να το κάνουμε δίνοντας έγκριση μέσω της εφαρμογής για να λάβει η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων τα δεδομένα που χρειάζεται. Θα μας έρχεται ένα sms που θα ζητά την έγκρισή μας. Για την εγγραφή σε παιδικό σταθμό, θα μπορεί να ερωτάται ο πολίτης μέσω του wallet εάν δίνει την έγκρισή του στην υπηρεσία να ενημερωθεί για την οικογενειακή του κατάσταση. «Στο ίδιο πνεύμα έχει ήδη υλοποιηθεί το KYC (Know Your Customer)» ανέφερε ο ίδιος.
Νέος ρυθμιστικός Οργανισμός Κυβερνοασφάλειας και AI
Ο κ. Παπαστεργίου τόνισε την προτεραιότητα της κυβέρνησης για την κυβερνοασφάλεια. Για τον σκοπό αυτό δημιουργείται ένα νέος ρυθμιστικός οργανισμός κυβερνοασφάλειας, που θα εποπτεύει τους φορείς του Δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα, ανοίγοντας την ομπρέλα της κυβερνοασφάλειας σε όλες τις εγχώριες υποδομές και συστήματα.
Πέρα από την ενσωμάτωση των πιο πρόσφατων ευρωπαϊκών οδηγιών σχετικά με την προστασία από κυβερνοαπειλές στην εθνική νομοθεσία, ο φορέας ενδέχεται να αποκτήσει και ελεγκτικό μηχανισμό, ο οποίος θα πραγματοποιεί ελέγχους και ενδεχομένως να επιβάλλει πρόστιμα όπου χρειάζεται. «Οι ανάγκες έχουν αυξηθεί και απαιτείται περίπου 2.000 φορείς να μπουν υπό μια κοινή ομπρέλα του Ρυθμιστικού Οργανισμού Κυβερνοασφάλειας», σημείωσε. Τέλος υπάρχει η σκέψη για να ενταχθεί στον φορέα κι μια ομάδα που θα είναι υπεύθυνη για την γρήγορη και ασφαλή επανάκαμψη των συστημάτων μετά από κυβερνοαπειλές.
Επιπρόσθετα, ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε και στην τεχνητή νοημοσύνη και τις προσπάθειες αξιοποίησής της από πλευράς της χώρας μας. «Αν και τα πεδία χρήσης της AI είναι ευρύτατα και διευρύνονται συνεχώς, οπότε η όποια χάραξη στατηγικής αποτελεί μια διαρκώς εξελισσόμενη διαδικασία, η χώρα έχει σχεδιάσει ήδη κάποιες πρακτικές εφαρμογές. Μια εξ αυτών αφορά στη δημιουργία Chatbot στο gov.gr, το οποίοι θα συμβάλλει στην άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών, 24 ώρες την ημέρας 7 ημέρες την εβδομάδα», είπε ο υπουργός.
«Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα «κουμπώσει» στο gov.gr και θα κάνει εύκολη την αναζήτηση μέσω ενός chatbot. Το μοντέλο εκπαιδεύεται και θα λειτουργεί είτε γράφοντας, είτε εκφωνώντας. Αποτελεί την πρώτη υλοποίηση κυβερνητικού ΑΙ σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Παράλληλα ο υπουργός ανέφερε:
- Στο πλαίσιο των Smart Cities: 303 δήμοι έχουν καταθέσει στο ΕΣΠΑ τις προτάσεις τους και απομένουν 8 από τη Θεσσαλία για τους οποίους παρατάθηκε η προθεσμία. Προχωράμε στην επεξεργασία των προτάσεων ενώ τρέχουν οι διαδικασίες για τους δήμους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης.
- Επιταχύνονται οι διαδικασίες για το έργο e-justice. Τα περισσότερα έργα στον τομέα της Δικαιοσύνης είναι σε φάση υλοποίησης. Το έργο για την απομακρυσμένη μαρτυρία είναι σε πορεία παράδοσης, ήδη δουλεύει πιλοτικά. Ένα κομμάτι της ψηφιακής επίδοσης εγγράφων δοκιμάζεται πιλοτικά, απελευθερώνοντας σημαντικό κομμάτι δυναμικού.
- Ο ηλεκτρονικός φάκελος υγείας διευρύνει το σημερινό myhealth app. Διαρκώς προστίθενται τα συστήματα νοσοκομείων και ιδιωτικών κέντρων ώστε να υπάρχουν στο φάκελό μας τα αποτελέσματα.
- Προχωρούν εφαρμογές και πλατφόρμες σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υπήρχαν σε εκκρεμότητα έργα όπως για το ηλεκτρονικό νηολόγιο, το ηλεκτρονικό ναυτολόγιο, τα σκάφη αναψυχής και δρομολογούνται.
- Ενισχύεται η Πολιτική Προστασία. Η τεχνολογία δεν μπορεί να σβήσει φωτιές, μπορεί όμως να τις προλάβει. Υπάρχουν ιδέες που μπορούν να υλοποιηθούν εύκολα. Στα δάση σε όλη τη χώρα υπάρχουν χιλιάδες κεραίες κινητής τηλεφωνίας και εκαταντάδες αναμεταδότες τηλεόρασης που μπορούν να εξοπλιστούν με θερμικές κάμερες, με liders για εντοπισμό πυρκαγιών και μάλιστα ελληνικές εταιρείες διαθέτουν πολύ εξελιγμένα συστήματα. Γίνεται κύκλος επαφών με τις εταιρείες ώστε να προκριθούν οι πιο ενδεδειγμένες μέθοδοι. Επίσης, υλοποιείται πλατφόρμα για τα ακαθάριστα οικόπεδα, ώστε οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων να ειδοποιούνται στη θυρίδας τους στο gov.gr μέσω διαλειτουργικότητας από το Κτηματολόγιο για την ανάγκη καθαρισμού. Εφόσον δεν ανταποκριθούν, ο δήμος θα καθαρίζει τα οικόπεδα και θα επιβάλει πρόστιμο στον ιδιοκτήτη.