- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Ένα σημαντικό έργο που θα αλλάξει πλήρως την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) στην χώρα μας, με προϋπολογισμό που θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ αναμένεται να προκηρύξει μέσα στον Απρίλιο η Κοινωνία της Πληροφορίας. Πρόκειται για το «Σύστημα παρακολούθησης κίνησης οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων» με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το σύνολο της αγοράς Πληροφορικής αναμένει το συγκεκριμένο έργο λόγω τόσο του προϋπολογισμού του όσο και της σημασίας του για τη χώρα, με ελληνικές εταιρείες να έχουν ήδη βολιδοσκοπήσει την παγκόσμια αγορά για συνέργειες.
Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά, καθώς πρόκειται για έργο που λαμβάνει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και έχει διάρκεια ολοκλήρωσης 20–22 μήνες. Η σχετική προκήρυξη, αν και βρίσκεται σε τελικό στάδιο, θα πρέπει να πάρει την έγκριση τεχνικού συμβουλίου λόγω τεχνικών εργασιών που απαιτούνται, με στόχο να βγει στον αέρα σύντομα.
Αντικείμενο της σύμβασης
Αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η δημιουργία, για την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και ειδικότερα για την Τελωνειακή Υπηρεσία, ενός ολοκληρωμένου συστήματος για τον έλεγχο και την καταγραφή φορτηγών και εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) κατά την διέλευσή τους από χερσαία συνοριακά σημεία και τελωνεία λιμένων της, καθώς και την ψηφιακή παρακολούθηση της κίνησής τους κατά την κυκλοφορία τους μέσα στην χώρα.
Στα πλαίσια της σύμβασης ο Ανάδοχος παρέχει ένα σύνολο εξοπλισμού (μπάρες διέλευσης, κάμερες αυτόματης αναγνώρισης και καταγραφής πινακίδων (Α.L.P.R.) κ.α.) και υπηρεσιών (εγκατάστασης εξοπλισμού, εκπαίδευσης χρηστών κ.α.). Ακόμα, μεταξύ άλλων, θα αναπτύξει το Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Σύστημα Hellenic Customs Digital Borders (ΟΨΣ HCDB) διαχείρισης παρακολούθησης κίνησης οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων. Το ΟΨΣ HCDB θα συμβάλει στη διεύρυνση της επιχειρησιακής δυνατότητας για την επιτήρηση των εμπορευματικών ροών στο σύνολο της επικράτειας, μέσα από την συλλογή, καταγραφή και επεξεργασία δεδομένων από πολλαπλές πηγές.
Καταστολή του λαθρεμπορίου
Με το υπό υλοποίηση έργο επιδιώκεται η πρόληψη και καταστολή του λαθρεμπορίου-ειδικά στους τομείς του προϊόντων που επιβαρύνονται με Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ), ήτοι πετρελαιοειδή, καπνικά και αλκοολούχα και φόρους κατανάλωσης (καφές, ηλεκτρονικό τσιγάρο κ.λ.π.) μέσω του ολοκληρωμένου ελέγχου της διακίνησης των μέσων μεταφοράς τους.
Το νέο σύστημα θα καταγράφει αυτόματα και θα φωτογραφίζει τα διερχόμενα οχήματα θα αναγνωρίζει ταξιδιωτικά έγγραφα θα εντοπίζει τη θέση των φορτηγών και των κοντέινερ ενώ θα διενεργεί αναλύσεις επικινδυνότητας των φορτίων.
Στα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας θα τοποθετηθούν 10.740 συσκευές GPS-Trackers για δορυφορική παρακολούθηση ενώ οι τελωνειακές αρχές θα προμηθευτούν δεκάδες σταθερές γεφυροπλάστιγγες, οχήματα με ακτίνες X-Rays, κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων, κάμερες παρακολούθησης αλλά και το κατάλληλο λογισμικό για όλα τα απαραίτητα συστήματα.
Επιτήρηση εμπορευματικών ροών
Η εγκατάσταση και λειτουργία του Συστήματος θα συμβάλει στη διεύρυνση της επιχειρησιακής δυνατότητας για την επιτήρηση των εμπορευματικών ροών στο σύνολο της επικράτειας, με έμφαση στις επικίνδυνες για την εκδήλωση παραβατικότητας ζώνες (χερσαία σύνορα, λιμάνια, κεντρικοί συγκοινωνιακοί κόμβοι), όπως αυτές διαμορφώνονται στη βάση των ιδιαίτερων γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών της χώρας μας, σε συνδυασμό, και με τη φορολογική πολιτική των όμορων κρατών (ανάγκη διεξαγωγής ελέγχων σε σημαντικούς από πλευράς εμπορευματικής κίνησης οδικούς άξονες για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στη διακίνηση προϊόντων Ε.Φ.Κ., π.χ. διακίνηση από και προς Βουλγαρία και Ιταλία).
Κάθε όχημα που θα επιλέγεται από την τελωνειακή υπηρεσία, ανάλογα με την επικινδυνότητα του φορτίου ή το τελωνειακό ή μη παραστατικό, θα εφοδιάζεται με TRACKER-GPS, το οποίο θα χρεώνεται ο οδηγός του με κατάθεση εγγύησης και την υποχρέωση της παράδοσης του στον προορισμό, είτε αυτό είναι εσωτερικό τελωνείο είτε τελωνείο εξόδου, για να του επιστραφεί η εγγύηση.
Πέραν του ελέγχου ολοκλήρωσης του δρομολογίου θα ελέγχεται μέσω του Κέντρου Επιχειρησιακού θαλάμου η πορεία του οχήματος η τυχόν εκτροπή του από τη φυσιολογική διαδρομή κτλ ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα να παρέχεται πληροφορία μέσω διαλειτουργικότητας και από τις διελεύσεις μέσω των σταθμών διοδίων που θα μεταδίδουν επίσης εικόνα διελεύσεων των φορτηγών.
Η χρηματοδότηση του έργου ύψους 80,06 εκατ. ευρώ θα γίνει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ενώ την υλοποίησή του θα αναλάβει η ΑΑΔΕ.