Να μεγαλώσουν την πίτα της συνδρομητικής τηλεόρασης θέλουν οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών, ΟΤΕ, Nova και Vodafone, καθώς συνολικά η διείσδυσή της είναι χαμηλή στο ελληνικό κοινό.
Έμφαση δίνουν στο περιεχόμενο -και μάλιστα το ποιοτικό, που είναι και το… ακριβό κομμάτι της εξίσωσης, καθώς τα τηλεοπτικά δικαιώματα αθλητικών διοργανώσεων, μεγάλων πλατφορμών όπως είναι το Netflix, το HBO και συνολικά των μπουκέτων ταινιών και σειρών πρώτης προτίμησης, είναι διόλου ευκαταφρόνητα. Επίσης, εμπορικά προσοχή και ώθηση δίνουν στα συνδυαστικά πακέτα τηλεφωνίας (κινητή και σταθερή)– internet – τηλεόρασης.
Σύμφωνα με έρευνα της S&P Global για το 2022, στην Ελλάδα κερδίζουν έδαφος τα προγράμματα triple play (κινητή και σταθερή τηλεφωνία και Ιντερνετ), των οποίων το μερίδιο ανέρχεται σε περίπου 40%. Όμως, όταν αυτού του είδους τα προγράμματα (triple play) έρχονται σε συνδυασμό με υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης, καταλαμβάνουν πολύ χαμηλό μερίδιο της αγοράς που διαμορφώθηκε στο 7,6% το 2022. Και αυτή την εικόνα οι πάροχοι θα ήθελαν να την αναστρέψουν.
Το χαμηλό αυτό ποσοστό, κατά τους αναλυτές της S&P Global, αποδεικνύει την περιορισμένη διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην ελληνική αγορά επειδή, βάσει της ίδιας ανάλυσης, παραμένει δημοφιλές το τοπικό περιεχόμενο.
Ο ΟΤΕ έκανε την μεγάλη κίνηση με τις ευρωπαϊκές διασυλλογικές οργανώσεις και αναμένει την επίσημη απόφαση για την ανάληψη του Champions League για τα επόμενα τρία χρόνια, ενώ αναμένεται και η ένταξη του Netflix στο Cosmote TV εντός του έτους. Η τελευταία κίνηση έρχεται στο πλαίσιο της επέκτασης της συνεργασίας της Deutsche Telekom με το Netflix για διάθεση της πταλφόρμας σε πολλές νέες χώρες στην Ευρώπη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι σύντομα και την Ελλάδα, οι συνδρομητές της Cosmote TV θα έχουν πλέον πρόσβαση σε όλα τα προγράμματα του Netflix.
Ο ΟΤΕ υλοποιεί την πολιτική που έχει ανακοινώσει για προτεραιότητά στο ποιοτικό και αναβαθμισμένο περιεχόμενο. Στο πλαίσιο αυτό εξάλλου, διεκδίκησε ολόκληρο το πακέτο των αγώνων ποδοσφαίρου των Champions League, Europa League και Conference League, με στόχο την ενδυνάμωση του αθλητικού του περιεχομένου και την περαιτέρω αύξηση των συνδρομητών του.
Είχε προηγηθεί μέσα από μία διευρυμένη, πολυετή συμφωνία, το περιεχόμενο του Paramount+ να διατίθεται στην Ελλάδα αποκλειστικά μέσω της Cosmote TV αλλά και το Κύπελλο Ελλάδας Betsson έως το 2026.
H Nova
Η πρώτη κίνηση που αφορούσε τιμολογιακή πολιτική έγινε από την Nova τον Δεκέμβριο δίνοντας για ένα μήνα δωρεάν την πλατφόρμα ΕΟΝ σε 170.000 οικογένεις. Η κίνηση που αποδείχθηκε ιδιαίτερα έξυπνη, μιας και πολλοί από τους συνδρομητές μπήκαν στην διαδικασία να προχωρήσουν σε συμβόλαιο – είχε διάρκεια έως τις 11 Ιανουαρίου – και αύξησε περαιτέρω την συνδρομητική βάση της ΕΟΝ, ενώ απέκτησε και την Premier League.
Μέσα σε μόλις δύο χρόνια από το λανσάρισμά της στην Ελλάδα, η πλατφόρμα της ΕΟΝ έχει επιτύχει να προσελκύσει 180.000 συνδρομητές, και να αυξήσει την πελατειακή βάση της κατά 70% το 2023. Οι ενεργοί χρήστες στην πλατφόρμα έχουν υπερβεί το 90%, καταδεικνύοντας το πόσο δημοφιλής είναι μεταξύ των συνδρομητών.
Επίσης η ανανεωμένη υπηρεσία της EON προσφέρει τη μεγαλύτερη On Demand βιβλιοθήκη που έχει παρουσιάσει ποτέ με 6.000 και πλέον ταινίες και επεισόδια σειρών. Παράλληλα έχει εμπλουτίσει την πλατφόρμα ΕΟΝ με το Marquee TV δίνοντας την ευκαιρία στους συνδρομητές να απολαμβάνουν παγκόσμια κλασικά έργα θεάτρου, όπερες, σύγχρονο χορό και μουσική.
Η Vodafone
Η Vodafone έχει στην φαρέτρα της την συνεργασία με την HBO και το Disney+ κάτι που μέχρι στιγμής την είχε «ξεχωρίσει», καθώς δεν επεδύει στο αθλητικό περιεχόμενο, αλλά στην ψυχαγωγία. Η εταιρεία δημιούργησε και ένα πολύ δυνατό «πακέτο» δίνοντας μια νέα κάρτα SIM από το Vodafone CU και με μόλις 16 ευρώ το μήνα προσφέρονται απεριόριστα GB, απεριόριστη ομιλία και SMS και το Vodafone TV για 9 ολόκληρους μήνες.
Επίσης η πλατφόρμας Viaplay, δηλαδή η μεγαλύτερη και πιο αναγνωρισμένη τηλεοπτική πλατφόρμα της Σκανδιναβίας, είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα μέσω της αποκλειστικής συνεργασίας με το Vodafone TV.
Οι πελάτες της συνδρομητικής τηλεόρασης
Στους 678 χιλ. συνδρομητές τηλεόρασης έφτασε, στο τέλος του 2023 η Cosmote TV, η οποία πρόσθεσε πάνω από 13.000 νέους πελάτες το τέταρτο τρίμηνο πέρυσι (+2%) σε σχέση με τους 665 χιλ. συνδρομητές του τρίτου τριμήνου 2023 και τους 648.000 στο δεύτερο τρίμηνο του 2023). Σύμφωνα με τα μεγέθη που ανακοίνωσε όμιλος ΟΤΕ, περισσότεροι από 490.000 συνδρομητές να βρίσκονται στην ΟΤΤ πλατφόρμα της.
Παρά τις συνθήκες έντονου ανταγωνισμού και την εκτεταμένη πειρατεία, η Cosmote TV κατάφερε να ενισχύσει τη συνδρομητική της βάση, κάτι που εντάσσεται ανάμεσα στον γενικότερο σχεδιασμό ανάπτυξης του ΟΤΕ
Η Nova το 2023 κατάφερε να προσθέσει 50.000 νέους χρήστες φτάνοντας πλέον τους 430.000, αυξάνοντας τα μερίδια αγοράς της. Σημαντικό ρόλο σε αυτό διαδραμάτισε η απόκτηση του αγγλικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου αλλά και της La Liga. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία, μόνο η Premier League οδήγησε στην Nova 25.000 νέους συνδρομητές. Φυσικά, στο «οπλοστάσιο» της εταιρείας υπάρχουν, μεταξύ άλλων, οι πολύ σημαντικές συμφωνίες με ΠΑΟΚ και Άρη για την Super League, όπως και η αποκλειστική μετάδοση των αγώνων της Euroleague.
Η Vodafone TV έφτασε τους 200.000 συνδρομητές στο τέλος της χρονιάς, έχοντας προσθέσει περισσότερους από 40.000 συνδρομητές. Η Vodafone TV πήρε σημαντική ώθηση από το Disney+, όπου στο πρώτο εξάμηνο πρόσθετε κάθε μήνα 5.000 συνδρομητές.
Η εταιρεία έχει αναπτύξει μια επιθετική εμπορική πολιτική, προσφέροντας πλέον το τηλεοπτικό της προϊόν και σε combo πακέτα με το Vodafone CU, αλλά και συνάπτοντας συμφωνία με πολύ γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, όπου με αγορές αξίας άνω των 30 ευρώ, ο πελάτης μπορεί να γίνει συνδρομητής στη Vodafone TV με μόλις 20 ευρώ για έξι μήνες.
Οι πλατφόρμες streaming
Οι πλατφόρμες streaming βρίσκονται σε συνεχή ανοδική πορεία, έχοντας πλέον περίπου 800.000 συνδρομητές στην Ελλάδα.
Το Netflix, εκτιμάται πως διαθέτει 600.000 συνδρομητές, με τον αριθμό αυτό ωστόσο να ενδέχεται να είναι και μεγαλύτερος εξαιτίας του διαμοιρασμού των κωδικών που ακόμα δεν έχει «παγώσει» στη χώρα μας, ενώ από κοντά βρίσκεται και το Disney+ που υπολογίζεται ότι έχει ξεπεράσει τους αρχικούς του στόχους και μετά από ένα χρόνο παρουσίας εκτιμάται πως έχει φτάσει τους 200.000 συνδρομητές.
Το αποτύπωμα του στην αγορά αναπτύσσει ταχύτατα και το Prime Video της Amazon που καταγράφει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης στη χώρα μας, με τους συνδρομητές που διαθέτει να εκτιμάται ότι φτάνουν τις 100.000. Το Apple TV διαθέτει κοντά στους 90.000 συνδρομητές, ενώ πιο πίσω βρίσκεται η ελληνική πλατφόρμα Cinobo και το ΑΝΤ1+.
Η ελληνική streaming κινηματογραφική πλατφόρμα Cinobo, που έκλεισε τρία χρόνια παρουσίας και απευθύνεται στο απαιτητικό σινεφίλ κοινό, εκτιμάται ότι έχει περισσότερους από 200.000 μοναδικούς επισκέπτες μηνιαίως από Ελλάδα και Κύπρο, πάνω από 4.100.000 ώρες streaming και τουλάχιστον 110.000 downloads της εφαρμογής Cinobo app. Η πλατφόρμα ταινιών Cinobo.com είναι η πρώτη ελληνική sVOD (subscription video on demand) υπηρεσία στην Ελλάδα και στην Κύπρο και μία από τις ελάχιστες στην Ευρώπη που απευθύνεται στους λάτρεις του σινεμά και δίνει στο κοινό τη δυνατότητα πρόσβασης, ανά πάσα στιγμή, σε επιλεγμένες σινεφίλ ταινίες – περισσότερες από 1.000 – βραβευμένες από μεγάλα διεθνή φεστιβάλ.
Αξιοσημίωτες είναι και οι επιδόσεις του ERTflix, η πλατφόρμα δωρεάν πρόσβασης οπτικοακουστικού περιεχομένου διαρκούς ροής της ΕΡΤ. Τον Δεκέμβριο του 2023 το ERTflix δέχθηκε 14.003.341 επισκέψεις έναντι 8.274.920 θεάσεων που καταγράφηκαν τον Δεκέμβριο του 2022, σύμφωνα με το διεθνές σύστημα Eubora. Σε όλη τη διάρκεια του 2023 η ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, κατέγραψε 117 εκατ. θεάσεις νούμερο ρεκόρ από την έναρξη της λειτουργίας του ERTflix τον Απρίλιο του 2020.
Το ΑΝΤ1+, η συνδρομητική πλατφόρμα του ΑΝΤ1, δεν ανακοινώσει συνδρομητές, αλλά επενδύει στο premium περιεχόμενο, έχοντας αναδειχθεί το “κανάλι” του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Το ΑΝΤ1+ για τρία χρόνια πήρε την Formula 1 και θα δείχνει όλες τις διαδικασίες ενός αγωνιστικού τριημέρου (ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες, τα 6 Sprint Race και τους 23 αγώνες της χρονιάς) χωρίς διαφημίσεις, ενώ ο ΑΝΤ1 θα δείχνει τα 6 Sprint Race και τα 23 grand prix, αλλά με διαφημίσεις. Επίσης, το ANT1+ φέρνει live και on demand, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το διάσημο NASCAR Cup Series, τον σημαντικότερο θεσμό αγώνων μηχανοκίνητου αθλητισμού της Αμερικής. Επίσης, ο Ant1 εξασφαλίζει για πρώτη χρονιά την παράλληλη μετάδοση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα των άλλων διασυλλογικών οργανώσεων κάθε Πέμπτη.
Εκτός από την πλούσια ταινιοθήκη και τις σειρές του ΑΝΤ1, η πλατφόρμα δίνει έμφαση στα Ant1 Originals, πρωτότυπες ελληνικές παραγωγές με την σφραγίδα του Ομίλου Antenna, τις οποίες οι συνδρομητές βλέπουν πρώτοι.