- Της Μαρίας Μόσχου
Νέα έργα συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 9 δισ. ευρώ προανήγγειλε για το 2019 ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Χ. Σπίρτζης.
Όπως αποκάλυψε ο υπουργός «το πρώτο εξάμηνο, μέχρι τον Ιούνιο, θα έχουμε μπορέσει να έχουμε συμβάσεις για 6 δισ. έργα περίπου και πάνω από 9 δισ. θα έχουμε έως το τέλος του 2019».
Μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Χ. Σπίρτζης τόνισε ότι η συμπλήρωση των οδικών υποδομών της χώρας είναι ο βασικός στόχος του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών ενώ ξεκαθάρισε ότι η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο και ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα -Θεσσαλονίκη είναι στο πρόγραμμα του 2019.
Ο υπουργός Μεταφορών τόνισε χαρακτηριστικά: «Έχουμε ολοκληρώσει τη δεύτερη γενιά των παραχωρήσεων, τα μεγάλα οδικά έργα. Πρέπει να συμπληρωθούν οι οδικές υποδομές της χώρας και σε αυτό το πλαίσιο κυρώθηκε, ήδη, από το Κοινοβούλιο το νότιο τμήμα του Ε65, πριν από μια εβδομάδα, στο τελείωμα του 2018 και «τρέχει» ο διαγωνισμός για τον βορειοδυτικό άξονα Κρήτης. «Τρέχουν» δύο διαγωνιστικές διαδικασίες και μένει η τρίτη προκειμένου να ολοκληρωθεί και ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, που δυστυχώς για δεκαετίες εξαγγέλλεται και δεν έχει γίνει και που συμπολίτες μας έχουν πληρώσει βαρύ φόρο αίματος».
Όπως ανέφερε απομένουν η παράκαμψη της Χαλκίδας, το Πάτρα -Πύργος – που όπως διευκρίνισε – και γι’ αυτό θα ενημερωθεί τον Ιανουάριο το Κοινοβούλιο για την ολοκλήρωση των έξι διαγωνιστικών διαδικασιών και θα ξεκινήσουν και εκεί οι εργασίες υλοποίησης.
Θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός Πύργος-Καλό Νερό και προετοιμάζεται και ο διαγωνισμός από την Καλαμάτα προς τον Ρυζόμυλο, την Πύλο και τη Μεθώνη.
«Υπάρχουν προτάσεις αυτή τη στιγμή για το στρατηγικό σχεδιασμό των οδικών υποδομών όλης της χώρας και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται μια σειρά από οδικά έργα, όπως είναι το Γιάννενα – Κακαβιά, η σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, το βόρειο τμήμα του Ε65, που είναι προτεραιότητα μέσα στο 2019 να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες με τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και, βέβαια, αρκετά οδικά έργα στην Αττική» επεσήμανε ο κ. Σπίρτζης.
Αναφερόμενος στα σιδηροδρομικά έργα ο υπουργός Υποδομών χαρακτήρισε ως μεγάλο σιδηροδρομικό έργο, την ολοκλήρωσή του από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα. « Ήδη υλοποιούνται τα περισσότερα τμήματα από αυτόν τον σιδηροδρομικό άξονα και, όπως ανακοινώσαμε πριν ένα μήνα, στην Πάτρα πήραμε την απόφαση να υπογειοποιηθεί όλο το τμήμα από το Ρίο έως τον Άγιο Διονύσιο, οπότε θα βγει και αυτός ο διαγωνισμός για την υλοποίηση της σιδηροδρομικής υποδομής» είπε και συνέχισε: «Απομένουν το αεροδρόμιο στο Καστέλι, έχει εγκριθεί και από τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, οπότε θα κυρωθεί η σύμβασή του στο Κοινοβούλιο και μια σειρά από μικρότερα έργα που έχουν δρομολογηθεί και «τρέχουν» αυτή τη στιγμή οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Μεγάλη σημασία δίνουμε στη γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, που προχωράει στο δεύτερο μέρος της διαγωνιστικής διαδικασίας, στο σύστημα ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων, που επίσης έχει περάσει στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για να μπορέσουμε να έχουμε κι ένα σύγχρονο σύστημα αλλά κι ένα δικαιότερο σύστημα, που θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών των διοδίων».
Ο κ Σπίρτζης τόνισε ότι τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα, ή έχουν ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνονται. «Όπως ξέρετε, έχουν ολοκληρωθεί οι οδικοί άξονες, οι παραχωρήσεις που για δεκαετίες ήταν σε εκκρεμότητα, ολοκληρώνεται τις επόμενες μέρες η διπλή σιδηροδρομική ηλεκτροδοτούμενη σύνδεση από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, που είναι ένα έργο που έπρεπε να είχε γίνει πολύ πριν ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος. Αν τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας – Θεσσαλονίκης τον σχεδίαζαν και τον υλοποιούσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις από τη δεκαετία του ’60, ο σιδηρόδρομος ήταν κάτι που έπρεπε να γίνει πολλά χρόνια πριν γιατί αναβαθμίζει και δίνει λύση και στις εμπορευματικές μεταφορές και στις επιβατικές. Ολοκληρώνεται επίσης η γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, ενώ το μεγάλο εθνικό έργο που πρέπει να γίνει και αναβαθμίζει όχι μόνο εμπορικά τη χώρα μας και τις υποδομές της αλλά και γεωπολιτικά είναι η συμφωνία που προώθησε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, της σύνδεσης των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου. Αυτά είναι μεγάλες υποδομές, έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια να έχουν γίνει, δυστυχώς, κάποιοι για τους δικούς τους λόγους, τις ελλείψεις ή τις σκοπιμότητες, τα άφηναν πολλά χρόνια να μην υλοποιούνται, να μην ολοκληρώνονται. Και οι οδικοί άξονες έκαναν πάρα πολλά χρόνια και το μετρό της Θεσσαλονίκης, που μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 ξεκινάει η δοκιμαστική του λειτουργία και μια σειρά από άλλες υποδομές, που θα έπρεπε πολλά, πολλά χρόνια πριν να είχαν τελειώσει και να εξυπηρετηθούν οι κοινωνικές ανάγκες, αλλά και να μην πληρώνει ο ελληνικός λαός πολλά δισεκατομμύρια σε αποζημιώσεις» διευκρίνισε.
Μάλιστα υποστήριξε ότι τα έργα που υλοποιούνται είναι η νέα γενιά μεγάλων έργων, που έχει μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία. «Ρίχνει το βάρος στα έργα που καλύπτουν κοινωνικές ανάγκες, όπως είναι τα έργα των αστικών μεταφορών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η γραμμή 4 του Μετρό, εντάσσεται η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες, η ένταξη λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, με ηλεκτρικά λεωφορεία και με φυσικό αέριο, σε μια άλλη λογική, όμως, όσον αφορά τη συντήρηση και τα ανταλλακτικά τους. Θα γίνει κεντρικός διαγωνισμός, θα περιλαμβάνονται για πάνω από δέκα χρόνια η συντήρηση και η προμήθεια των ανταλλακτικών από όποιον κι αν είναι στη σύμβαση, προκειμένου να μην έχουμε και τις καθυστερήσεις αλλά και το πρόσθετο κόστος που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια, είναι τα έργα σταθερής τροχιάς, όπως η αναβάθμιση και η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου. Ολοκληρώθηκε ο προαστιακός από τον Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο, ο στόχος μας είναι να πάει μέχρι το Λαύριο. Όπως είναι να αναβαθμιστούν -κι έχουν ξεκινήσει αυτές οι εργασίες- η σήμανση και ο αυτοματισμός στη σιδηροδρομική γραμμή από την Αθήνα μέχρι και τη Χαλκίδα και αντίστοιχα μέχρι την Πάτρα, στο τμήμα που έχει ολοκληρωθεί, προκειμένου να μας επιτρέπει να έχουμε πιο πολλά και ασφαλή δρομολόγια. Καταλαβαίνετε πώς αλλάζει ο χάρτης και των εμπορευματικών αλλά και των επιβατικών μεταφορών, όταν σε λίγες μέρες θα ολοκληρωθεί το έργο το σιδηροδρομικό από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη» κατέληξε.