- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Με αποζημιώσεις, υποσχέσεις για αποδόσεις αποζημιώσεων σε όσους έμειναν έως και 20 ώρες αποκλεισμένοι, παραιτήσεις, σκληρή πολιτική κρητική, αλλά και ΙΧ που συνεχίζουν να βρίσκονται αποκλεισμένα από τα χιόνια στην Αττική Οδό έκλεισε η δεύτερη μέρα από το χτύπημα της «Ελπίδας» που έδειξε τα δόντια της ,αλλά και τις αδυναμίες τόσο του κρατικού μηχανισμού όσο και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Στην Αττική Οδό παρέμεναν μέχρι και χθες αργά το βράδυ περίπου 500 ΙΧ τα οποία είχαν εγκαταλείψει οι οδηγοί μετά από 20 ώρες αναμονής. Σύμφωνα με το νόμο 4663/2020 μπορεί να επιβληθεί στην εταιρεία διαχείρισης της Αττικής Οδού πρόστιμο από 5.000 ευρώ έως και 1 εκατ. ευρώ ανάλογα με την βαρύτητα του περιστατικού που θα κρίνει η Επιτροπή Διερεύνησης.
Το άρθρο 65 του σχετικού νόμου ορίζει ξεκάθαρα ότι επιβάλλονται κυρώσεις στις υπαίτιες υπηρεσίες σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων ή βλάβης στοιχείου της οδικής υποδομής για χρονικό διάστημα άνω της μίας ώρας!
Το ύψος του προστίμου καθορίζεται από σειρά παραγόντων και συγκεκριμένα από τη διάρκεια διακοπής της κυκλοφορίας, την έκταση και τις συνέπειες της διακοπής της κυκλοφορίας καθώς και το βαθμό υπαιτιότητας κάθε εμπλεκομένου προσώπου.
Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι το διοικητικό πρόστιμο θα επιβάλλεται ανεξαρτήτως της επιβολής τυχόν άλλων κυρώσεων, οι οποίες προβλέπονται από τη νομοθεσία.
Συγκροτήθηκε η Επιτροπή Διερεύνησης
Με εντολή του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, συγκροτήθηκε Επιτροπή Διερεύνησης.
Υπενθυμίζεται ότι το νομικό πλαίσιο για την απόδοση ευθυνών στους παραχωρησιούχους όταν κλείνουν οι αυτοκινητόδρομοι, θεσπίστηκε από την παρούσα κυβέρνηση το 2020, για να μπει ένα τέλος στο φαινόμενο να δημιουργούνται προβλήματα στο οδικό δίκτυο και μετά να μην επιβάλλονται κυρώσεις σε κανέναν.
Έτσι, όπως προβλέπει ο νόμος, η Επιτροπή διερευνά άμεσα τις ευθύνες του Παραχωρησιούχου ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. αλλά και του Λειτουργού ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., ώστε να εισηγηθεί στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών την επιβολή των αυστηρών κυρώσεων που προβλέπονται.
Οι κυρώσεις αυτές είναι ανεξάρτητες της αποζημίωσης που θα δώσει η εταιρεία στους οδηγούς των εγκλωβισμένων οχημάτων, όπως απαίτησε ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.
Αποζημίωση 2.000 ευρώ σε κάθε εγκλωβισμένο όχημα
Αποζημίωση 2.000 ευρώ για κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε στην Αττική Οδό ζήτησε ο Πρωθυπουργός από την παραχωρησιούχο εταιρεία της Αττικής Οδού μετά το χάος που προκλήθηκε από την κακοκαιρία «Ελπίς». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε να αποζημιωθούν οι άνθρωποι που ταλαιπωρήθηκαν στην κεντρική οδική αρτηρία, όπου εγκλωβίστηκαν χιλιάδες οχήματα.
Ειδικότερα, επικοινώνησε με τη διοίκηση της παραχωρησιούχου εταιρείας της Αττικής Οδού και ζήτησε την καταβολή του ποσού των 2.000 ευρώ ανά εγκλωβισμένο αυτοκίνητο. Η εταιρεία το αποδέχθηκε.
Μάλιστα ήδη εγκλωβισμένος ανέφερε ότι θα προχωρήσει τόσο σε μήνυση όσο και σε αγωγή γιατί έμεινε εγκλωβισμένος για περίπου 20 ώρες.
Βεβαίως δεν αποκείεται να δούμε και ευτράπελα, καθώς υπάρχουν καταγγελίες ότι ήδη εταιρεία της οποίας ο οδηγός έμεινε εγκλωβισμένος στην Αττική Οδό με το εταιρικό όχημα, διαμήνυσε ότι τα 2.000 ευρώ θα πάνε στο δικό της ταμείο και όχι στον ταλαιπωρημένο υπάλληλο…
1.000 ευρώ αποζημίωση στους επιβάτες δρομολογίων Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής επικοινώνησε με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., μέλος του του Ομίλου Ferrovie dello Stato Italiane Group-FSI, και ζήτησε η εταιρεία να καταβάλει από 1.000 ευρώ αποζημίωση στους επιβάτες χτεσινών δρομολογίων στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα, για τη μεγάλη ταλαιπωρία τους.
Εκατοντάδες επιβάτες έζησαν το απόλυτο χάος όταν οι συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου επέβαιναν ακινητοποιήθηκαν για ώρες εξαιτίας της κακοκαιρίας.
Πράγματι, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. συμφώνησε να καταβάλει από 1000 ευρώ στους επιβάτες των αμαξοστοιχιών 885 Καλαμπάκα-Αθήνα, I/C 54 (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), I/C 55 (Θεσσαλονίκη-Αθήνα), I/C 56 (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) και I/C 57 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα).
Αυτεπάγγελτη έρευνα για τους εγκλωβισμένους συρμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Οινόη
Η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αποφάσισε την Τρίτη 25.01.2022 τη διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας για την ακινητοποίηση αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 24.01.2022.
Με τη συγκεκριμένη απόφαση η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ζητάει από τη Σιδηροδρομική Εταιρεία να λάβει συγκεκριμένα μέτρα που αφορούν την αποκατάσταση κάθε ζημίας και ταλαιπωρίας των επιβατών, καλώντας την εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε να συμμορφωθεί με το περιεχόμενο της απόφασης της, η οποία προβλέπει επιβολή διοικητικού προστίμου ύψους 100.000 ευρώ, για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με τα εντελλόμενα της Αρχής.
Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων
Ειδικότερα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων αποφάσισε:
- Την αποκατάσταση κάθε ζημίας έναντι των επιβατών, λόγω της κατάργησης ή της απώλειας ανταπόκρισης των αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ.
- Την επιβολή του διοικητικού προστίμου των 100.000 ευρώ κατά της σιδηροδρομικής επιχείρησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ για κάθε μέρα μη συμμόρφωσης της εν λόγω επιχείρησης με τις διατάξεις του άρθρου 18 «Συνδρομή» παρ.1 και 3 και του άρθρου 32 του Παραρτήματος Ι «Ευθύνη σε περίπτωση κατάργησης, καθυστέρησης ή απώλειας ανταπόκρισης» του Κανονισμού των αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 24.01.2022.
- Την οργάνωση το συντομότερο δυνατόν εναλλακτικών υπηρεσιών μεταφοράς για τους επιβάτες των αμαξοστοιχιών της εταιρίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, οι οποίοι (επιβάτες) δεν έφτασαν σε εναλλακτικό τόπο αναχώρησης ή στον τελικό προορισμό τους.
Διερεύνηση για την ορθή εφαρμογή του Σχεδίου Διαχείρισης Ασφάλειας
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της εκτέλεσης των εποπτικών δραστηριοτήτων και αρμοδιοτήτων της, προχωράει παράλληλα στη διερεύνηση του συμβάντος όσον αφορά την ορθή εφαρμογή των προβλέψεων των οικείων Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ).
Ειδικότερα με επιστολή της προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής κ. Ιωάννας Τσιαπαρίκου προς τις Διοικήσεις του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε και της Σιδηροδρομικής Εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε, ζητείται η γνωστοποίηση μέχρι την Τρίτη 01-02-2022 των παρακάτω ενεργειών και πληροφοριών που αφορούν το συμβάν της πρόσκρουσης της αμαξοστοιχίας I/C 54, με μηχανή ρυμούλκησης, πλησίον του σταθμού Λιβαδειάς, λόγω των ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στο δίκτυο.
Πρώτον: Την επίσπευση διερεύνησής του συμβάντος που αφορά την πρόσκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας με μηχανή ρυμούλκησης. Επίσης τη γνωστοποίηση το συντομότερο δυνατό των σχετικών εκθέσεων/ πορισμάτων των αρμόδιων επιτροπών διερεύνησης συμβάντων και ατυχημάτων, σε εφαρμογή των προβλέψεων των οικείων Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ).
Δεύτερον: Την άμεση γνωστοποίηση τυχόν ενδεδειγμένων προληπτικών μέτρων που λήφθηκαν στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του ακραίου φαινομένου της χιονόπτωσης στην περιοχή. Όπως επίσης και αντίστοιχα μέτρα/ενέργειες για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης που δημιουργήθηκε εξαιτίας της ακινητοποίησης και πρόσκρουσης της αμαξοστοιχίας καθώς και του επακόλουθου τραυματισμού επιβατών της.
Αττική Οδός: Παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βασίλης Χαλκιάς
Την παραίτησή του υπέβαλε την το απόγευμα της Τρίτης 25 Ιανουαρίου ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε που διαχειρίζεται την Αττική Οδό μετά τους χιλιάδες εγκλωβισμένους οδηγούς, λόγω της κακοκαιρίας Ελπίς.
Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., που συνεδρίασε εκτάκτως, την Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2022, ο κ. Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, από την ίδρυσή της το 1999, υπέβαλε την παραίτησή του.
Όπως δήλωσε ο κ. Χαλκιάς στην επιστολή του «Προ ολίγου διασφαλίστηκε η ασφαλής απομάκρυνση και των τελευταίων ανθρώπων που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό. Ως όμως προϊστάμενος ενός ολόκληρου μηχανισμού αισθάνομαι την ανάγκη να διευκολύνω την εταιρεία και να υποβάλλω την παραίτησή μου από μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου ευχόμενος τα καλύτερα στον αντικαταστάτη μου. Ήταν τιμή μου που υπηρέτησα τις ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. σε αυτό το εμβληματικό έργο της Αττικής Οδού».
Το Διοικητικό Συμβούλιο έκανε δεκτή την παραίτησή του κ. Χαλκιά και αποφάσισε την ανάληψη και άσκηση των καθηκόντων του κ. Β. Χαλκιά, από τον κ. Αριστοφάνη Παπαδημητρίου, Διευθυντή Κυκλοφορίας της εταιρείας, μέχρι την επιλογή νέου Διευθύνοντος Συμβούλου.
Kώστας Καραμανλής: «Η τεράστια ταλαιπωρία χιλιάδων συμπολιτών μας, επιτάσσει να αποδοθούν ευθύνες και να επιβληθούν κυρώσεις»
«Η τεράστια ταλαιπωρία χιλιάδων συμπολιτών μας, επιτάσσει να αποδοθούν ευθύνες και να επιβληθούν κυρώσεις. Και αυτό θα γίνει», τονίζει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ Κώστας Καραμανλής.
Στην απόδοση ευθυνών για την ταλαιπωρία οδηγών στην Αττική Οδό και επιβατών τραίνων λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα», αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας και στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega.
Ο κ. Καραμανλής καταρχάς εξέφρασε τη συγνώμη της Κυβέρνησης σε όσους ταλαιπωρήθηκαν. «Θα συμφωνήσουμε όλοι ότι πρόκειται για ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο, αλλά αυτό η αλήθεια είναι ότι δεν δικαιολογεί τα πάντα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν και το θυμό και τη στεναχώρια και την απογοήτευση των πολιτών», σημείωσε.
Επισήμανε ότι: «Είχαν γίνει συσκέψεις στο Υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας και είχαν δοθεί διαβεβαιώσεις από όλους τους παραχωρησιούχους ότι θα λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να μην ζήσουμε αυτές τις εικόνες ντροπής. Δυστυχώς αυτό δεν έγινε».
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι ο παραχωρησιούχος βάσει της σύμβασης παραχώρησης, έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση του δρόμου και επανέλαβε ότι: «Είχαν δοθεί όλες οι διαβεβαιώσεις, παρόλα αυτά δεν έγιναν αυτά που έπρεπε να γίνουν».
Για πρώτη φορά η νομοθεσία προβλέπει κυρώσεις
Σημείωσε ότι για πρώτη φορά, πέρα από τη νομική διαδικασία που έχει θεσπίσει αυτή η Κυβέρνηση για να αποδοθούν ευθύνες εκεί που υπάρχουν, έγινε ένα ακόμη βήμα, καθώς ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ζήτησε την καταβολή του ποσού των 2.000 ευρώ ανά ΙΧ, που εγκλωβίστηκε στην Αττική Οδό.
«Πέρα από την καταβολή αυτού του ποσού, υπάρχει ειδικό θεσμικό πλαίσιο που το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θέσπισε για να δούμε πού υπάρχουν ευθύνες. Και οι καμπάνες θα είναι βαριές και αυτό δεσμευόμαστε να το κάνουμε», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Υπενθύμισε ότι παλαιότερα δεν υπήρχε αυτό το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αυτή η Κυβέρνηση θεσμοθέτησε το 2020. «Συγκαλείται λοιπόν αυτή η επιτροπή και επειδή ξέρω ότι θα πουν οι περισσότεροι τηλεθεατές ότι συνήθως γίνεται μία επιτροπή για να συγκαλυφθούν οι ευθύνες, αυτό λοιπόν δεσμευόμαστε ότι δεν θα γίνει. Επομένως, η επιτροπή αυτή ήδη έχει συγκληθεί μία μέρα μετά το συμβάν και πολύ σύντομα θα εξετάσουμε τι ακριβώς έχει γίνει, ποιος έχει την ευθύνη και νομίζω εδώ οι ευθύνες είναι ξεκάθαρες», πρόσθεσε.
Διαβεβαιώσεις για τις αποζημιώσεις
Ο κ. Καραμανλής διαβεβαίωσε ότι οι οδηγοί που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό και θα λάβουν τα 2.000 ευρώ δεν χάνουν το δικαίωμα να κινηθούν νομικά κατά της εταιρείας.
Σε ερώτηση για το αρμόδιο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και τη διαχείριση της κρίσης σημείωσε: «Υπήρξε ένα πρωτοφανές καιρικό φαινόμενο. Υπήρξε αυτή η απίστευτη ταλαιπωρία και αστοχία. Έγινε όμως από εχθές μια τεράστια προσπάθεια από το Υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής να απεγκλωβιστούν 3.500 άνθρωποι και 2.500 οχήματα από την Αττική οδό πράγμα το οποίο έγινε. Μετά από καθυστέρηση; Μετά από καθυστέρηση. Μετά από ταλαιπωρία; Μετά από ταλαιπωρία.
Θεωρώ ότι και αυτό το κομμάτι δεν πρέπει να το κρύψουμε κάτω από το χαλί. Δεν λέμε ότι γίνανε όλα τέλεια, δεν πανηγυρίζουμε για αυτό, αλλά το κράτος προσπάθησε και βρήκε λύση έτσι ώστε να μπορέσουμε να μην έχουμε χειρότερα γεγονότα».
Ιδιωτικές εταιρείες θα καταβάλουν αποζημιώσεις
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ακόμη: «Τόσο στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και στην περίπτωση της Αττικής Οδού, που είναι ιδιωτικές εταιρείες, έρχεται για πρώτη φορά η Κυβέρνηση και ζητά την καταβολή μιας μεγάλης αποζημίωσης και μετά θα υπάρξει και η αναζήτηση των οποίων ευθυνών».
«Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε ικανοποιημένοι από αυτό που έγινε χθες. Όποιος το πει αυτό νομίζω ότι προκαλεί την κοινή γνώμη. Ευθύνες υπάρχουν. Θα αποδοθούν. Νομίζω ότι σε αυτή τη φάση το να κάνουμε ένα πινγκ πονγκ ευθυνών δεν βοηθάει κανέναν. Αύριο θα υπάρξει υπουργικό συμβούλιο. Όλες οι αρμόδιες επιτροπές θα συγκληθούν και εδώ είμαστε να απολογηθούμε για αυτά που έγιναν και όπου πρέπει να αποδοθούν οι ευθύνες, αυτό θα γίνει άμεσα», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.
Η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ
Έντονη ήταν η κριτική της αντιπολίτευσης με τον τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτή Β3’ Νότιου Τομέα Αθηνών, Νίκου Παππά να κριτικάρει ιδιαίτερα καυστικά την καθυστερημένη, όπως ανέφερε, «εμφάνιση» Καραμανλή.
Ειδικότερα στη δήλωση τονίζεται:
«Ο κ. Καραμανλής επιτέλους εμφανίστηκε. Να ενημερώσει τι έπραξε και τι δεν έπραξε τις ώρες τους επιτελικού χάους. Ο κ. Καραμανλής επιτέλους εμφανίστηκε. Μετά από 30 και πλέον ώρες αποφάσισε να βγάλει μια ανακοίνωση. Μια ανακοίνωση χωρίς έστω μια συγγνώμη.
Ίσως δεν έμαθε ότι εκτός από την Αττική Οδό:
- Έκλεισε ο προαστιακός.
- Έκλεισε ο ΗΣΑΠ.
- Αποσύρθηκαν λεωφορεία και τρόλεϊ.
- Έκλεισε η Μεσογείων.
- Έκλεισε η Κατεχάκη.
- Έκλεισε η Μαραθώνος.
- Έκλεισε η Εθνική Οδός Αθηνών – Λαμίας.
- Εγκλωβίστηκαν χιλιάδες πολίτες, εργαζόμενοι, παιδιά και ηλικιωμένοι, στα οχήματά τους.
- Αποκλείστηκαν επιβάτες τρένων στην Οινόη, στην Τιθορέα, στον προαστιακό Αθήνας – Χαλκίδας.
- Αποκλείστηκαν ταξιδιώτες στο αεροδρόμιο.
Τώρα που τα έμαθε και αυτά, μήπως να ενημερώσει και τους πολίτες για το τι έπραξε και τι δεν έπραξε ο ίδιος τις ώρες του επιτελικού χάους;».
Ο Νίκος Παπάς σχολίασε στον Flash FM Θεσσαλονίκης και την ανακοίνωση αποζημίωσης όσων πολιτών εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό και στα τρένα. Ειδικότερα ανέφερε:
«Μπορεί η ασφάλεια και η ταλαιπωρία των πολιτών να αποτιμάται σε 1.000 ή 2.000 ευρώ;
Τι θα γίνει με όσους εγκλωβίστηκαν στις υπόλοιπες κεντρικές οδικές αρτηρίες; Στη Μεσογείων, την Κατεχάκη, τη Μαραθώνος, κ.ο.κ.; Θα υπάρξει πρόνοια; Και τελικά, μπορεί η ασφάλεια και η ταλαιπωρία των πολιτών να αποτιμάται σε 1.000 ή 2.000 ευρώ;».