35 C
Athens
Πέμπτη, 18 Αυγούστου, 2022

Δύο παραπομπές της Ελλάδας στο δικαστήριο της ΕΕ

Η Ελλάδα παραπέμφθηκε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για δύο υποθέσεις. Πρόκειται για την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε μεγάλα δημόσια έργα αλλά και για μη συμμόρφωση με τους κοινοτικούς κανόνες για την παροχή υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων ώστε να διευκολύνει τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν υπηρεσίες internet στους επιβάτες.

Εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα (INFR(2019)2217) στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μη ορθή μεταφορά της οδηγίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (2011/92/ΕΕ, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία 2014/52/ΕΕ), η οποία υποχρεώνει τα κράτη μέλη να διενεργήσουν εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ορισμένα μεγάλα έργα υποδομής.

Η ελληνική νομοθεσία δεν εφαρμόζει, για παράδειγμα, τις διατάξεις της οδηγίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε όλα τα έργα που εξυπηρετούν σκοπούς εθνικής άμυνας.

Η οδηγία για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορίζει΄οτι η εν λόγω εξαίρεση μπορεί να χορηγείται μόνο σε κατά περίπτωση εξέταση του έργου και μόνο αν το κράτος μέλος θεωρεί ότι η εφαρμογή της διαδικασίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα επηρέαζε αρνητικά τους σκοπούς άμυνας ή έκτακτων περιστατικών πολιτικής προστασίας.

Και άλλες παραλείψεις

Επιπλέον, η ελληνική νομοθεσία δεν περιλαμβάνει ούτε νομική διάταξη που να υποχρεώνει τις ελληνικές αρχές να ενημερώνουν το κοινό για οποιαδήποτε απόφαση λαμβάνεται από άλλο κράτος μέλος σχετικά με έργα με διασυνοριακές επιπτώσεις στην ελληνική επικράτεια.

Τέλος, η ελληνική νομοθεσία δεν περιλαμβάνει ακόμη την υποχρέωση διενέργειας εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ορισμένα έργα, όπως εγκαταστάσεις επανεπεξεργασίας ακτινοβολημένων πυρηνικών καυσίμων ή τελική διάθεση ραδιενεργών αποβλήτων ή εσωτερικές πλωτές οδοί και λιμένες που επιτρέπουν τη διέλευση πλοίων άνω των 1 350 τόνων.

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία τονίζει ότι είναι σημαντικό να συνεχίσει η Ευρώπη την πορεία προς την επίτευξη των περιβαλλοντικών της στόχων. Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Οκτώβριο του 2019 και, στη συνέχεια, αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2020. Παρά την κάποια πρόοδο, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν αντιμετωπίσει πλήρως τις αιτιάσεις. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ιστορικό

Η οδηγία για την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων ρυθμίζει, ιδίως, διαδικαστικά ζητήματα και ακόμη και ελαφρά ζητήματα μη συμμόρφωσης επηρεάζουν ολόκληρη τη διαδικασία εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Λεπτομερής κατάλογος ελέγχου για τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο και διάφορα έγγραφα καθοδήγησης τέθηκαν στη διάθεση των κρατών μελών για τη διευκόλυνση του έργου τους.

Η οδηγία έχει ιδιαίτερη σημασία για την εσωτερική αγορά / το επιχειρηματικό περιβάλλον, διότι αποτελεί μέρος των ίσων όρων ανταγωνισμού για τις δημόσιες και τις ιδιωτικές επενδύσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η οδηγία επηρεάζει τα συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα και η Επιτροπή πρέπει να διασφαλίσει ότι η εθνική νομοθεσία ευθυγραμμίζεται με τους κανόνες της ΕΕ το συντομότερο δυνατόν.

Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός

Η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα, τη Μάλτα και τη Σλοβακία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν παρέχουν και δεν εκμεταλλεύονται υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων για όλους τους φορείς εκμετάλλευσης κατάλληλα εξοπλισμένων αεροσκαφών που εκτελούν πτήσεις εντός του εναέριου χώρου που τελεί υπό την ευθύνη τους.

Η προθεσμία που είχαν οι πάροχοι υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας για την εκμετάλλευση υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων έχει λήξει και η έλλειψη εξοπλισμού σε ορισμένα κέντρα ελέγχου εμποδίζει ουσιαστικά τους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών, οι οποίοι ήταν επίσης υποχρεωμένοι να εξοπλιστούν με την τεχνολογία, να χρησιμοποιούν υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων.

Η Επιτροπή κίνησε διαδικασίες επί παραβάσει τον Μάιο του 2020 και απέστειλε αιτιολογημένες γνώμες τον Ιούλιο του 2021. Δεδομένου ότι τα εν λόγω κράτη μέλη εξακολουθούν να παραβιάζουν τον κανονισμό, η Επιτροπή αποφάσισε πλέον να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο. 

Ιστορικό

Τα συστήματα ζεύξης δεδομένων χρησιμοποιούνται για την αποστολή πληροφοριών μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και είναι συμπληρωματικά προς τις φωνητικές επικοινωνίες που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά μεταξύ του θαλάμου διακυβέρνησης και των κέντρων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Η ανάπτυξη αυτής της διαλειτουργικής τεχνολογίας στην Ευρώπη είναι εξαιρετικά σημαντική προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των επικοινωνιών μεταξύ χειριστών και ελεγκτών και, ως εκ τούτου, να αυξηθεί η ικανότητα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και η ασφάλεια.

Σύμφωνα με τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 29/2009, σε συνδυασμό με το άρθρο 4 παράγραφος 3 της ΣΕΕ, κάθε κράτος μέλος πρέπει να λάβει μέτρα ώστε οι πάροχοι υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας να είναι σε θέση να παρέχουν και να εκμεταλλεύονται τις εν λόγω υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Ο πόλεμος «σκοτώνει» τα smartphones σε Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη  

 της Νατάσας Φραγκούλη Σε ισχυρή περιδίνηση βρίσκεται η παγκόσμια αγορά smartphones, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 8,7% το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Εν...

Προσοχή: Τρεις συμβουλές για να μην πέσετε θύμα κυβερνοεπίθεσης εσείς και οι αγαπημένοι σας

Θα μπορούσαν τα λάθη σας στην κυβερνοασφάλεια να θέσουν σε κίνδυνο τους αγαπημένους σας; Η απάντηση είναι ναι. Τα λάθη που κάνουμε στους προσωπικούς μας...

ΕΕΤΤ: Γιατί δεν μπαίνουν νέοι παίκτες στα ελληνικά telecoms…

Δύσκολο να εισέλθει νέος παίκτης στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών, όπου τα τελευταία χρόνια καταγράφονται περισσότερες αποχωρήσεις παρά... ντεμπούτα. Εξαίρεση τον τελευταίο χρόνο αποτελεί η...

Έρχονται τα big data στο ελληνικό δημόσιο

Έφτασε το πλήρωμα του χρόνου για να συγκεντρώσει, μελετήσει και εντέλει αξιοποίησει τον ασύλληπτα μεγάλο όγκο δεδομένων του το ελληνικό δημόσιο και να μπει...

ΥΠΑ: Νέες αποθήκες καυσίμων στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ανακοινώνει ότι, ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες αδειοδότησης, πιστοποίησης και εγκατάστασης των αποθηκών, δεξαμενών, παροχής αεροπορικού καυσίμου τύπου JET A1 στον Κρατικό...