Ψηφιακή εκδήλωση με τίτλο: «Η Ελλάδα στην Ψηφιακή Δεκαετία: Που βρισκόμαστε και τι πρέπει ακόμη να γίνει», διοργάνωσε ο ΣΕΒ, με αφορμή την ετήσια έκδοση του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού για την ψηφιακή ωριμότητα της Ελλάδας.
Στην εκδήλωση, βάσει των ευρημάτων του Δείκτη Ψηφιακής Ωριμότητας του ΣΕΒ, αναδείχθηκαν τα βήματα προόδου της Ελλάδας, στην πορεία της προς την επίτευξη των στόχων της Ψηφιακής Δεκαετίας, και υπογραμμίστηκαν τα πεδία στα οποία υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.
Ειδικότερα, όπως τονίστηκε, αξιολογώντας την ψηφιακή πορεία της Ελλάδας μεταξύ 2018-2023, τα επίπεδα ψηφιακής ωριμότητας της χώρας βελτιώθηκαν κατά 56%, σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό από τον ευρωπαϊκό μ.ο. 30%. Η βελτίωση αυτή ήταν η υψηλότερη στην ΕΕ, όμως συναρτάται με το χαμηλό επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας που καταγραφόταν πριν από μια πενταετία.
Παρά τη βελτίωση, υπάρχει ακόμα απόσταση μέχρι τη σύγκλιση με τον μ.ο. της ΕΕ27 στις υποδομές συνδεσιμότητας (85% μ.ο. ΕΕ), τις ψηφιακές δεξιότητες (86% μ.ο. ΕΕ), τις επιχειρήσεις (68% μ.ο. ΕΕ), τη δημόσια διοίκηση (78% μ.ο. ΕΕ), αλλά και το οικονομικό αποτύπωμα του κλάδου ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών) & υψηλής τεχνολογίας (75% μ.ο. ΕΕ).
Οι προτάσεις του ΣΕΒ
Επίσης, προτάθηκαν στοχευμένες παρεμβάσεις που μπορούν να συμβάλλουν στην επιτάχυνση του ψηφιακού βηματισμού της χώρας, με σημαντικότερες:
- Κίνητρα για την επίσπευση της διείσδυσης των ευρυζωνικών δικτύων πολύ υψηλών ταχυτήτων
- Εκστρατείες οριζόντιας ενίσχυσης του ψηφιακού αλφαβητισμού για το σύνολο του πληθυσμού
- Διπλασιασμός αριθμού αποφοίτων σε σχολές ΤΠΕ και γενικότερα σχολές STEΜ, εντός τετραετίας
- Διαμόρφωση πιο ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων και φορολογικών κινήτρων για την ενθάρρυνση της υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων από τις επιχειρήσεις
- Κατάρτιση σύγχρονων εθνικών στρατηγικών και πλαισίων για την ασφαλή ανάπτυξη και παραγωγική χρήση τεχνολογιών και εφαρμογών αιχμής, όπως Τεχνητή Νοημοσύνη.
- Διαμόρφωση ενός λειτουργικού πλαισίου για τη διακυβέρνηση και το άνοιγμα των δημόσιων δεδομένων.
- Υποστήριξη της ανάπτυξης ψηφιακών λύσεων αιχμής από τον εγχώριο κλάδο ΤΠΕ
- Απλοποίηση διαδικασιών πριν την ψηφιοποίησή τους και πλήρης ψηφιοποίηση των διεπαφών του δημόσιου τομέα με τις επιχειρήσεις, και
- Επιτάχυνση έργων ψηφιακού μετασχηματισμού της δημόσιας διοίκησης.
Η κυρία Μάγκυ Αθανασιάδη, Διευθύντρια του Τομέα Βιομηχανίας, Ανάπτυξης, Τεχνολογίας & Καινοτομίας του ΣΕΒ, δήλωσε: «Για να συνεχίσει η χώρα στη θετική ψηφιακή τροχιά που χάραξε την τελευταία πενταετία, καλείται να πραγματοποιεί μικρότερα ή και μεγαλύτερα άλματα. Ένα τέτοιο άλμα θα πρέπει να αφορά στις ΜμΕ. Η διευκόλυνση της εξεύρεσης ειδικών σε τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και η συνεχής στήριξη με χρηματοδοτικά εργαλεία των τεχνολογικών επενδύσεων, αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να επιταχυνθεί η υιοθέτηση τεχνολογιών αιχμής από τις ελληνικές επιχειρήσεις».
Μπροστά στην πρόκληση ενός ψηφιακού άλματος μέχρι το 2030
Η ευρωπαϊκή Ψηφιακή Δεκαετία είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα πολιτικών για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην Ευρώπη, με ρητούς στόχους για το 2030. Αποτελούν κοινή κατεύθυνση των ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες με τη σειρά τους θα επιλέξουν τους τρόπους εκπλήρωσής τους. Οι στόχοι της Ψηφιακής Δεκαετίας τίθενται σε τέσσερις άξονες (δεξιότητες, υποδομές, επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες), με τις ακόλουθες βασικές επιδιώξεις:
- όλα τα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας
- το 80% του πληθυσμού να διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες
- να απασχολούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση 20 εκ. εξειδικευμένοι εργαζόμενοι στις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
- το 75% των επιχειρήσεων να χρησιμοποιεί κάποια προηγμένη τεχνολογία (cloud, μαζικά δεδομένα, τεχνητή νοημοσύνη)
- το 90% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να έχει πετύχει το βασικό επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας,
- και το σύνολο των δημοσίων υπηρεσιών να παρέχεται ψηφιακά.
Στην ΕΕ, η ψηφιοποίηση του Δημόσιου Τομέα εξελίσσεται ικανοποιητικά, καλύπτοντας ήδη σημαντικό μέρος των στόχων. Όμως, απαιτείται επιτάχυνση στην υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από τις επιχειρήσεις, καθώς και στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και υποδομών.
Ξεκινώντας από ένα ιδιαίτερα χαμηλό σημείο, η Ελλάδα, προσεγγίζει σταδιακά το μέσο όρο των ευρωπαϊκών επιδόσεων στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες του πληθυσμού, στην ανάπτυξη των δικτύων 5G, στην ψηφιοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών και στη διείσδυση δικτύων. Υπολείπεται όμως σημαντικά στην υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων σε τεχνολογίες αιχμής, καθώς και σε θέματα δεξιοτήτων αιχμής σε ΤΠΕ.
Η χώρα βελτίωσε κατά 56% το επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας μεταξύ 2018-2023, μια επίδοση σχεδόν διπλάσια από το 30% που σημειώθηκε στο σύνολο της ΕΕ, ωστόσο εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ.
Ζητούμενο, πλέον, είναι ένα άλμα στρατηγικής και ταχύτητας ώστε να παραμείνει η χώρα στην τροχιά της Ψηφιακής Δεκαετίας με τα ανάλογα οφέλη. Προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζεται αναλυτικά στο παρόν Special Report, το πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό το άλμα, στη βάση των στόχων της Ψηφιακής Δεκαετίας και των επιμέρους διαστάσεων του Δείκτη Ψηφιακής Ωριμότητας (Digital Maturity Index – DMI) του ΣΕΒ. Κάθε ενότητα περιλαμβάνει καταγραφή των επιδόσεων της Ελλάδας, αλλά και προτάσεις για την ανάληψη δράσης γύρω από κάθε άξονα:
-
Υποδομές συνδεσιμότητας: Επίδοση DMI στο 85% του μ.ο. ΕΕ27
Η Ελλάδα προσεγγίζει σταδιακά το στόχο του Gigabit connectivity, ενώ και η κάλυψη των δικτύων οπτικών ινών διαμορφώνεται περίπου στο 50% του μ.ο. ΕΕ.
-
Ψηφιακές δεξιότητες: Επίδοση DMI στο 86% του μ.ο. ΕΕ27
Περίπου ο μισός πληθυσμός διαθέτει έστω ένα βασικό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, επίδοση κοντά στο μ.ο. της ΕΕ (54%), όμως αρκετά μακριά από το στόχο του 2030.
-
Ψηφιακή ωριμότητα των επιχειρήσεων: Επίδοση DMI στο 68% του μ.ο. ΕΕ27
Η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών (ιδίως αιχμής όπως ΤΝ, IoT, ρομποτικά συστήματα), εξελίσσεται με πιο αργούς ρυθμούς σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
-
Ψηφιακή ωριμότητα του Δημοσίου: Επίδοση DMI: 78% του μ.ο. ΕΕ27
Η απόσταση από τους ευρωπαϊκούς μ.ο. επιμένει καθώς η Ελλάδα κάνει σημαντικά βήματα, αλλά εξίσου δυναμικά κινείται και η υπόλοιπη ΕΕ. Αυτή η απόσταση που επιμένει, υπογραμμίζει την ανάγκη ακόμα μεγαλύτερης επιτάχυνσης, ειδικά σε συστήματα που απλοποιούν τις γραφειοκρατικές διαδικασίες του δημοσίου τομέα πίσω από το gov.gr. Βέβαια το gov.gr παραμένει επιτυχία παρέχοντας ψηφιακά >1.600 υπηρεσίες, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε η λειτουργία του ψηφιακού βοηθού Τεχνητής Νοημοσύνης mAIgov (τις πρώτες δυο εβδομάδες λειτουργίας, το chatbot είχε δεχτεί >125.000 ερωτήσεις).
-
Ψηφιακή Υγεία
Επίσης, η Ελλάδα έχει πραγματοποιήσει αρχικά βήματα ψηφιοποίησης των υπηρεσιών υγείας, όπως η δυνατότητα πρόσβασης στους ατομικούς φακέλους υγείας (δείκτης DMI: 61%), κάτι που αποτελεί θεμέλιο για τη σύγκλιση με τον μ.ο. της ΕΕ (72%) .
-
Κλάδος ΤΠΕ και υψηλής τεχνολογίας: Επίδοση DMI: 75% του μ.ο. ΕΕ27
Η συμμετοχή του κλάδου ΤΠΕ στο ΑΕΠ και στην απασχόληση είναι ακόμα περιορισμένη, ενώ χαρακτηρίζεται από χαμηλότερο βαθμό εξωστρέφειας σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ωστόσο, ο κλάδος αναπτύσσει σημαντική καινοτόμο δράση, όπως υποδεικνύει η διαχρονική αύξηση των επενδύσεων των εταιρειών τεχνολογίας σε Ε&Α, αλλά και ικανοποιητικό βαθμό νεανικής επιχειρηματικότητας.
Top 5
- Διαχρονική πρόοδος στην ευρυζωνική κάλυψη
- Θετική αφετηρία αξιοποίησης του 5G
- Παραγωγή υψηλού επιπέδου αποφοίτων ΤΠΕ από τα ελληνικά Πανεπιστήμια
- Ψηφιοποίηση σημαντικού αριθμού διεπαφών των δημόσιων υπηρεσιών κυρίως προς πολίτες
- Ανάπτυξη κουλτούρας στη χρήση του διαδικτύου και στις ηλεκτρονικές αγορές
Bottom 5
- Έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού
- Ανεπαρκής ο αριθμός των αποφοίτων με υψηλή εξειδίκευση σε ΤΠΕ
- Περιορισμένα μεγέθη του εγχώριου κλάδου ΤΠΕ & τεχνολογίας αιχμής
- Περιορισμένες επενδύσεις τεχνολογιών αιχμής, ιδίως στις ΜμΕ
- Σε εξέλιξη η διείσδυση ευρυζωνικών δικτύων πολύ υψηλών ταχυτήτων