19 C
Athens
Κυριακή, 25 Φεβρουαρίου, 2024

Σε τροχιά μπαίνουν οι επεκτάσεις του Προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα

  • Της Μαρίας Μόσχου

Πιο κοντά από ποτέ βρίσκεται η υλοποίηση της σύνδεσης δύο μεγάλων λιμανιών της Αττικής με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, αλλάζοντας τις μετακινήσεις στο Λεκανοπέδιο και δίνοντας νέα πνοή στην ποιότητα ζωής και την εξυπηρέτηση του Λαυρίου αλλά και της Ραφήνας.

Ειδικότερα, προχωρά ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ που αφορά στην νέα Προαστιακή Σιδηροδρομική Γραμμή Κορωπί-Λαύριο μετά το άνοιγμα  των φακέλων των συμμετεχόντων από την Επιτροπή του διαγωνισμού.

Τα τρία σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat, ΑΒΑΞ-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος. Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης της επάρκειας των φακέλων, θα γίνει γνωστό ποια σχήματα θα περάσουν στην Β` φάση του διαγωνισμού.

Διπλή σιδηροδρομική γραμμή

Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου, ανέρχεται σε 391 εκατ. € (χωρίς ΦΠΑ) και ο Ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό (Σ.Σ.) Κορωπίου συνολικού μήκους περίπου 32 χλμ.

Η νέα Σιδηροδρομική Γραμμή του προαστιακού θα είναι διπλή στο μεγαλύτερο μήκος της, ηλεκτροκινούμενη και εφοδιασμένη με σύγχρονα συστήματα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.

Στη χάραξη του νέου Προαστιακού Σιδηρόδρομου από το Κορωπί έως τον λιμένα Λαυρίου  προβλέπονται δύο σιδηροδρομικοί σταθμοί, ένας στο Μαρκόπουλο και ο Τερματικός επιλιμένιος στο Λαύριο, καθώς και επτά σιδηροδρομικές στάσεις στις θέσεις/οικισμούς ΒΙΟ.ΠΑ Καλυβίων, Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου και Λαυρίου (εξυπηρέτηση πόλης). Σε κάθε περίπτωση, η οριστική χωροθέτηση των στάσεων θα πραγματοποιηθεί κατά την διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, λαμβανομένου υπόψη των αναγκών του δικτύου μεταφορών.

Σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και στάσεις προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται  ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης με δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο ή με άλλο τοπικό μέσο μαζικής μεταφοράς.

Υποδομές έως το Λαύριο

Με την υλοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής Κορωπί – Λαύριο ολοκληρώνεται ένας βασικός στόχος για την ανάπτυξη προαστιακού σιδηρόδρομου στην Αττική.  Η επέκταση του δικτύου του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο είναι κρίσιμη για την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών μαζικής μεταφοράς και ειδικότερα του δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική, καθώς και για την επίτευξη  των βασικών στόχων του πολεοδομικού, χωροταξικού, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού των περιοχών από όπου διέρχεται η γραμμή.

Η σχεδιαζόμενη επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς το Λαύριο, θα εξυπηρετήσει τους οικισμούς της Ανατολικής Αττικής και θα στηρίξει περαιτέρω την ανάπτυξη και αναβάθμιση της περιοχής και της ποιότητας ζωής.

Επιπλέον η ολοκλήρωση της επέκτασης του Προαστιακού μέχρι το Λαύριο, θα προσφέρει στον λιμένα του Λαυρίου πρόσβαση υψηλού επιπέδου με μέσο μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς και  σύνδεση με το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», στηρίζοντας και ενισχύοντας δραστικά τον Τουρισμό.

Η επέκταση στο λιμάνι της Ραφήνας

Τρεις «μνηστήρες» εκδήλωσαν ενδιαφέρον και για την επέκταση του Προαστιακού στη Ραφήνα. Πρόκειται για υτις κοινοπραξίες των ΑΒΑΞ – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – Siemens και Ελλάκτωρ – Μυτιληναίος.

Σύμφωνα με την προκήρυξη του έργου από την ΕΡΓΟΣΕ, η επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς Ραφήνα θα γίνει μέσω της Λεωφόρου Σταυρού-Ραφήνας (τμήμα της Αττικής Οδού) ξεκινώντας από τον Γέρακα και μέσω του αεροδρομίου της Αθήνας, “Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Η διπλή σύνδεση περιλαμβάνει περίπου 25χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Από αυτά 23χλμ είναι διπλή και περίπου 2χλμ. μονή. Οι δύο γραμμές θα μοιράζονται κοινό τμήμα 7χλμ. από την Αρτέμιδα μέχρι τον Τερματικό Σταθμό “Λιμένας Ραφήνας”.

Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του Έργου, ανέρχεται σε ποσό 309 εκατ. € (χωρίς ΦΠΑ) και ο Ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή.

Η διαδικασία του Ανταγωνιστικού διαλόγου

Το έργο δημοπρατείται με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου μέσα από τον διάλογο με τους υποψηφίους, θα προκύψει και η τελική επιλεγείσα λύση (ως προς την χάραξη και ως προς την χωροθέτηση των στάσεων) λαμβάνοντας υπόψη των προαναφερθέντων υφιστάμενων μελετών.

Σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς και στάσεις προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται  ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης με δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο ή με άλλο τοπικό μέσο μαζικής μεταφοράς.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες, έχουν εξετασθεί δύο εναλλακτικές χαράξεις:

  1. Κατασκευή εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής, ως επέκταση της υφιστάμενης γραμμής από τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, μέχρι τον Λιμένα Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού στο Λιμένα Ραφήνας. Περιλαμβάνονται  πέντε νέες Σιδηροδρομικές Στάσεις (Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων,  Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας)
  2. Σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμένα Ραφήνας από την περιοχή Γέρακα αρχικά κατά μήκος της ζώνης της παλιάς γραμμής Λαυρίου και στη συνέχεια σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Σταυρού – Ραφήνας με χρήση της (κατασκευασμένης σε ένα τμήμα) νησίδας. Περιλαμβάνονται πέντε νέες Σιδηροδρομικές Στάσεις (Γέρακα, Αγ. Γερασίμου,  Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας).

Τι θα προσφέρει το έργο

  • Υποστήριξη και αξιοποίηση των υποδομών του λιμένα Ραφήνας
  • Υποστήριξη ανάπτυξης της τουριστικής βιομηχανίας. Συνδυασμένες Μετακινήσεις (Μετεπιβίβαση) – Σύνδεση αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος με λιμένα Ραφήνας
  • -Βελτίωση πρόσβασης – εξυπηρέτησης οικισμών ανατολικής Αττικής
  • -Υποστήριξη ανάπτυξης παράκτιας ζώνης και γενικότερα ανατολικής Αττικής
  • Συμβολή στη Βιώσιμη Κινητικότητα. Ο προαστιακός σιδηρόδρομος υποστηρίζει ιδιαιτέρως την περιβαλλοντική, την κοινωνική και την οικονομική συνιστώσα των μετακινήσεων
  • Βελτίωση ποιότητας κυκλοφοριακής ροής – Επιπέδου Εξυπηρέτησης. Δραστική μείωση χρόνου διαδρομής
  • Περιορισμός δαπανών χρήσεως και γενικότερα κόστους μετακινήσεων
  • Περιορισμός των δαπανών μεταφοράς αγαθών
  • Βελτίωση της ασφάλειας των Μεταφορών και περιορισμός του κόστους ατυχημάτων
  • Περιορισμός εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (CO2, N2O, CH4)
  • Περιορισμός ατμοσφαιρικής ρύπανσης (NOX, SO2, CO, VOC κλπ)
  • Ανάπτυξη και απασχόληση από την κατασκευή και λειτουργία των συγκοινωνιακών Έργων

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Ο πάροχος που κάνει «άλμα» και αλλάζει τα δεδομένα της κινητής τηλεφωνίας

Ποια είναι μία από τις σημαντικότερες ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών, όσον αφορά τη χρήση του smartphone; Τι είναι αυτό για το οποίο διαρκώς αγωνιούν...

Intrakat: Σύμβαση €9,75 εκατ. με την Κοινωνία της Πληροφορίας για την ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης

Σε συνέχεια διεθνούς διαγωνισμού, η Intrakat υπέγραψε εκτελεστική σύμβαση συμφωνίας – πλαισίου, διάρκειας 3 ετών, με την δημόσια εταιρεία «Κοινωνία της Πληροφορίας», προϋπολογισμού ύψους...

Mastercard Fintech Forum: Μεγάλος νικητής η καινοτομία – Coriunder και Moveo.ai είναι οι δύο fintech που ξεχώρισαν

Η Mastercard στέκεται αρωγός στην ανάδειξη των νεοφυών επιχειρήσεων στον χρηματοοικονομικό κλάδο, υλοποιώντας για ακόμα μία φορά την επιτυχημένη εκδήλωση για το οικοσύστημα του...

Η Salesforce λανσάρει τεχνητή νοημοσύνη νέας γενιάς για το Slack

Η Salesforce ανακοίνωσε την κυκλοφορία του Slack AI, μιας εύκολης και αξιόπιστης δημιουργικής ΤΝ (AI) που διατίθεται εγγενώς στο Slack, ως «απάντηση» στις ανάγκες...

Η Nova επιστρέφει στην πόλη, επενδύοντας σε βιώσιμα κτίρια

Η νέα Nova, συμπληρώνοντας ένα χρόνο επιτυχημένης λειτουργίας, μετεγκαθίσταται στη Λεωφόρο Αθηνών, η οποία είναι πλέον η νέα έδρα της εταιρείας, και σε τρεις...