Σάρκα και οστά φαίνεται να παίρνει ένα από τα πιο σημαντικά έργα που θα αλλάξει τα μεταφορικά δεδομένα στις παγκόσμιες εμπορευματικές μεταφορές καθώς αποτελεί μια συμφέρουσα οικονομικά αλλά και χρονικά εναλλακτική διαδρομή Μεσογείου – Ευξείνου Πόντου πέραν αυτής των Δαρδανελίων.
Πρόκειται για το μεγάλο έργο της υλοποίησης του σιδηροδρομικού άξονα που θα συνδέει τα λιμάνια του βορείου Αιγαίου στην Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) με τα λιμάνια του Ευξείνου Πόντου και του Δούναβη στην Βουλγαρία (Bourgas, Varna, Ruse).
Στο πλαίσιο αυτό την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2018 έγινε στη Σόφια η τέταρτη συνάντηση της Ομάδας Εργασίας (Task Force) που έχει ορισθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Μνημόνιο Συνεργασίας που υπέγραψαν οι Υπουργοί Υποδομών – Μεταφορών Ελλάδας και Βουλγαρίας τον Σεπτέμβριο 2017 στην Καβάλα.
Στη συνάντηση παρουσιάσθηκαν τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της Μελέτης που έχουν αναλάβει Τεχνικοί και Νομικοί Σύμβουλοι για το έργο, από τα οποία αποδεικνύεται η μεγάλη δυναμική του σχεδίου που προωθούν οι δύο χώρες και η μεγάλη απήχηση που μπορεί να έχει στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών και logistics.
Το σχέδιο έχει ήδη προσελκύσει όχι μόνο το Ευρωπαϊκό αλλά και το ευρύτερο διεθνές ενδιαφέρον. Οι δύο χώρες θα έχουν συνομιλίες σε ανώτατο επίπεδο την επόμενη εβδομάδα με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα αυτό στις Βρυξέλλες.
Η ΕΡΓΟΣΕ συμμετέχει εξ αρχής στην προώθηση του σχεδίου, προσφέροντας σε συνεργασία με το Υπουργείο και τους Συμβούλους την αναγκαία τεχνογνωσία για τα θέματα σιδηροδρομικών έργων.
Απευθείας σύνδεση
H απευθείας σύνδεση με Βάρνα θα λειτουργήσει σαν εναλλακτικό πέρασμα των προϊόντων από τον Βόσπορο, μειώνοντας τις περίπου 2,5 ημέρες που χρειάζεται σήμερα η μεταφορά σε περίπου 6 ώρες.
H σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης με το διεθνές δίκτυο θα καταστήσει το λιμάνι υψίστης στρατηγικής σημασίας, με τον σιδηροδρομικό άξονα Mπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, μέσω του οποίου θα παρακάμπτονται τα στενά του Βοσπόρου, για διάφορα φορτία και κυρίως κοντέινερ.
Όπως αναφέρεται από την ΕΡΓΟΣΕ, το έργο αυτό αποτελεί μεγάλη αναπτυξιακή παρέμβαση για τη Θράκη και για τη χώρα ολόκληρη. Mε το έργο αυτό αναβαθμίζεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ισχυροποιείται η θέση της χώρας ως είσοδος των εμπορευματικών μεταφορών προς την Ευρώπη. H νέα σύνδεση θα αυξήσει την εμπορευματική κίνηση και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
H διαδρομή σήμερα
Σήμερα, η σύνδεση του Αιγαίου με τη Μαύρη Θάλασσα πραγματοποιείται μέσω των στενών του Βοσπόρου. H σύνδεση αυτή, όμως, λόγω της μοναδικότητας αλλά και της γεωγραφίας της (περιορισμένο πλάτος σε πολλά σημεία), συνοδεύεται από σειρά προβλημάτων.
Μεταξύ αυτών, τα σημαντικότερα είναι το υψηλό κόστος (είτε με τη μορφή τελών διέλευσης είτε με τη μορφή αυξημένου χρόνου διέλευσης) και ο αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων (θέματα ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος), ως αποτελέσματα της υψηλής συμφόρησής της. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι ο νέος διάδρομος θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εναλλακτική διαδρομή της διάσχισης των στενών του Βοσπόρου για συγκεκριμένους τύπους φορτίων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σήμερα για τη διέλευση ενός φορτίου από τον Βόσπορο που ξεκινά από Πειραιά για Τσεχία απαιτούνται περίπου 120.000 χιλ. ευρώ, ενώ η ανάλογη μετακίνηση με το τρένο θα κόστιζε για ένα κοντέινερ 60.000 ευρώ!
H σημασία του λιμανιού
H σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το εθνικό και ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο δημιουργεί έναν νέο κόμβο μεταφορών στη νοτιοανατολική Μεσόγειο με δυνατότητα να αλλάξει ροές παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων στρατηγικής σημασίας.
Καθημερινά πλέον των 150 εμπορικών πλοίων διέρχονται τα στενά των Δαρδανελίων από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, εξυπηρετώντας τα λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνα), της Ρουμανίας (Κωστάντζα), της Ουκρανίας (Οδησσός), της Ρωσίας (Νοβοροσίσκ, Καφκάζ) και άλλων Παρευξείνιων Κρατών. H διέλευση των στενών απαιτεί πολλές φορές 3-4 ημέρες, ανάλογα με τον καιρό, και υψηλά κόστη διέλευσης των πλοίων, που πολλές φορές ανέρχονται σε 100 χιλ. δολάρια η διέλευση.
H σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης παρέχει τη δυνατότητα στους διαχειριστές αυτών των εμπορευματικών ροών να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να διοχετεύουν τα προϊόντα τους σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλκανικής σε λιγότερο από μία ημέρα! Άνθρωποι της αγοράς LOGISTICS εκτιμούν ότι δεδομένης της συγκεκριμένης στρατηγικής υποδομής σε σύντομο διάστημα θα δημιουργηθούν οι υπηρεσίες και δυνατότητες (σιδηροδρομικές και αποθηκευτικές) στη Θράκη που θα καταστήσουν τις ροές μέσω του λιμένα και του δικτύου τον ΟΣΕ ιδιαίτερα ανταγωνιστικές.
Μια μεγάλη επίσης αγορά της Νοτιανατολικής Μεσογείου είναι η Τουρκία και ιδιαίτερα οι περιοχές της Σμύρνης και Μυρσίνης, που έχουν μεγάλες ροές (πλέον των 20 εκατ. τόνων ετησίως) από και προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, κυρίως με βιομηχανικά προϊόντα δυτικοευρωπαϊκών εταιρειών. Οι ροές από αυτές τις περιοχές προς τη Γερμανία και την Αυστρία εξυπηρετούνται είτε σιδηροδρομικά μέσω όμως θαλάσσιας διέλευσης του Βοσπόρου (μια ιδιαίτερα υψηλού κόστους μεταφορά) ή μέσω των λιμανιών της Αδριατικής και από εκεί σιδηροδρομικά προς τις ευρωπαϊκές χώρες.
Άλλες αγορές υψηλού ενδιαφέροντος είναι επίσης αυτές του Ισραήλ και της Αιγύπτου, που έχουν σημαντικές εμπορευματικές δραστηριότητες τόσο με τη Ρωσία όσο και με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.