- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Σε 14 παρεμβάσεις για τη βιωσιμότητα των συγκοινωνιακών φορέων προχωρά το Υπουργείο Υποδομών μέσα στο 2021 με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και τον πιο αυστηρό έλεγχο των οικονομικών μεγεθών των ΜΜΜ.
Η προμήθεια νέων λεωφορείων και η αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο αναμένεται να οριστικοποιηθούν μέχρι το τέλος της εφετινής χρονιάς. Στόχος να αλλάξουν την εικόνα των ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, που απαιτούν πάνω από 150 εκατ. ετήσια χρηματοδότηση για να αντεπεξέρχονται στις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς τους εργαζόμενους, αλλά και τους προμηθευτές τους.
Ειδικότερα, προωθείται αλλαγή στο θεσμικό, ρυθμιστικό και οργανωτικό πλαίσιο αστικών συγκοινωνιών, ανάταξη συντήρησης και λειτουργίας, αναδιάρθρωση δικτύου των Οδικών Συγκοινωνιών Α.Ε. (ΟΣΥ ΑΕ), ανάταξη συντήρησης των Σταθερών Συγκοινωνιών Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ ΑΕ), χρηματοδότηση και συμβολαιοποίηση, έλεγχος εσόδων συγκοινωνιακών φορέων
Παράλληλα, προχωρά η προμήθεια λεωφορείων φυσικού αερίου, ηλεκτρικά και EURO 6 για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Επείγοντα έργα αστικών συγκοινωνιών
Από αυστηρό έλεγχο θα περνούν πλέον τα οικονομικά και ειδικότερα τα έσοδα ΟΑΣΘ, ΟΣΥ, και ΣΤΑΣΥ. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η ανάλυση, αναδιάταξη και κατάστρωση διαδικασιών ροής εισπράξεων και παράλληλα η θεσμική και χρηματοδοτική ανασυγκρότηση των μητροπολιτικών αστικών συγκοινωνιών.
Παράλληλα προωθούνται:
-
Προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάταξη και συντήρηση. Εκπόνηση προγράμματος συντήρησης και ανάταξης συρμών (in house & outsourcing) και τηλεματικής-Προκηρύξεις
-
Προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια διρρευματικών συρμών.
-
Προκήρυξη διαγωνισμού για το αμαξοστάσιο τραμ Πειραιά και Ελληνικού και το σταθμό Κοινών Ταμείων Εισπράξεων Λεωφορείων (ΚΤΕΛ) Αττικής, διερεύνηση υποδομών φυσικού αερίου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ)
-
Καθιέρωση θεσμικού πλαισίου κατ‘ εφαρμογή του Κανονισμού ΕΕ 1370/2007, για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές
-
Δημιουργία νέου θεσμικού πλαισίου για τον σχεδιασμό, την οργάνωση και λειτουργία δικτύων δημοσίων τακτικών υπεραστικών και αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών 3.1
-
Προσαρμογή εταιρικών σκοπών αστικών συγκοινωνιακών φορέων, καθιέρωση διεταιρικών και εποπτικών σχέσεων μεταξύ εταιρειών και με τρίτους (π.χ. ΚΤΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ), δημιουργία παρατηρητηρίου λειτουργίας μητροπολιτικών αστικών συγκοινωνιών
-
Εγκατάσταση αναδόχου για τη μελέτη εναλλακτικών λύσεων για τη στρατηγική λειτουργίας Μετρό Θεσσαλονίκης ΟΑΣΘ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ- Ανάταξη συντήρησης και λειτουργία
-
Εταιρική αναδιάρθρωση ΟΑΣΘ
-
Αμαξοστάσιο Τραμ (στο Ελληνικό) και γραμμής 1 Μετρό (στον Πειραιά)
Σταθμός ΚΤΕΛ
Μέσα στο 2021 θα προκηρυχθεί το μεγαλύτερο έργο αστικών μεταφορών, που θα αλλάξει την εικόνα της Αττικής, και αφορά την κατασκευή του ενοποιημένου σταθμού ΚΤΕΛ στο Ελαιώνα.
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για το 2021 μέσα στο έτος θα προχωρήσει η οριστικοποίηση τευχών παραχώρησης και η προκήρυξη του έργου μετά από μία δεκαετία που έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την κατασκευή του.
Ο νέος κεντρικός σταθμός, στον οποίο θα μετεγκατασταθούν τα ΚΤΕΛ από τον Κηφισό και την Λιοσίων, θα εξυπηρετεί ετησίως 16 εκατ. επιβάτες. Ειδικότερα σταθμοί Κηφισού και Λιοσίων, που εξυπηρετούν σήμερα την πρωτεύουσα, φιλοξενούν συνολικά 49 γραμμές και δέχονται έναν ημερήσιο φόρτο που κυμαίνεται από 24 – 44 χιλ. επιβάτες ή 12 εκατ, ετησίως. Στο νέο σταθμό θα δημιουργηθεί ένας συγκοινωνιακός κόμβος που θα φιλοξενεί και τις διεθνείς λεωφορειακές γραμμές αυξάνοντας τον ετήσιο φόρτο σε 16 εκατ. εοιβάτες.
«Ανάσα» για πολλές περιοχές
Ο νέος σταθμός θα ανακουφίσει τις περιοχές που στέγαζαν επί δεκαετίες τους σταθμούς των υπεραστικών λεωφορείων, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει σημαντικά την υποβαθμισμένη περιοχή του Ελαιώνα.
Μάλιστα θα υπάρχει αποσυμφόρηση:
- της οδού Λιοσίων
- της λεωφόρου Κηφισού καθώς
- της πλατείας Καραϊσκάκη
- Πεδίον του Άρεως
Στις περιοχές αυτές η κίνηση ήταν αυξημένη διότι δεν υπήρχε μέσο σταθερής τροχιά να φτάνει στα δύο ΚΤΕΛ ενώ παράλληλα όλα τα λεωφορεία γα τις διεθνείς γραμμές ήταν διασκορπισμένα προκαλώντας προβλήματα στην κίνηση.