Έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για την αγορά και τις συνθήκες εργασίας των οδηγών ταξί δείχνει ότι η… ταρίφα είναι δύσκολη.
Σύμφωνα με την έρευνα, επτά στους δέκα οδηγούς στην Αττική και σχεδόν εννιά στους δέκα οδηγούς στην υπόλοιπη Ελλάδα εργάζονται τουλάχιστον 10 ώρες την ημέρα και τουλάχιστον 6 ημέρες την εβδομάδα. Το στοιχείο αυτό είναι χαρακτηριστικό της ανάγκης για εκσυγχρονισμό του κλάδου, προκειμένου να επέλθει ισορροπία της προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, καθώς τα αυξημένα κόστη πιέζουν τους οδηγούς να εργάζονται περισσότερο για να τα βγάλουν πέρα.
Η έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Κ. Κεπαπτσόγλου σχετικά με τον κλάδο των ταξί στην Ελλάδαγια λογαριασμό της Freenow, επιβεβαιώνει ότι οι ψηφιακές εφαρμογές όχι μόνο τυγχάνουν σημαντικής ζήτησης από τους επιβάτες, αλλά συμβάλλουν καθοριστικά στη βελτίωση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας των οδηγών ταξί. Επιπρόσθετα, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, ο αριθμός των ταξί στις ελληνικές πόλεις καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών, με το αναγκαίο ζητούμενο να είναι η αύξηση των διαδρομών ανά όχημα σε περιόδους αιχμής.
Το προφίλ των οδηγών
Σκιαγραφώντας το προφίλ των οδηγών, η έρευνα αποκαλύπτει πληροφορίες για τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της αγοράς ταξί υπογραμμίζοντας τις ποικίλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Σήμερα στην Αττική, το 54% δηλώνει πως οδηγεί και έχει στην ιδιοκτησία του ταξί, με το 46% να είναι οδηγοί. Τρεις στους πέντε οδηγούς στην Αττική έχουν επαγγελματική εμπειρία ως οδηγοί ταξί από 6 έως 20 χρόνια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην υπόλοιπη Ελλάδα έχει εμπειρία από 16 έως 30 χρόνια. Στην Αττική, το 65% των οδηγών εργάζεται τουλάχιστον 10 ώρες την ημέρα, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό αγγίζει το 88%. Ανεξαρτήτως γεωγραφικής κατανομής σχεδόν εννιά στους δέκα οδηγούς ταξί εργάζονται τουλάχιστον 6 ημέρες την εβδομάδα με το 46% στην Αττική και το 44% στην υπόλοιπη Ελλάδα να εργάζεται 7 ημέρες την εβδομάδα.
Ο όγκος δουλειάς
Έξι στους δέκα οδηγούς διανύουν καθημερινά στην Αττική από 150 έως 220 χιλιόμετρα, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 15% διανύει από 220 έως 250 χιλιόμετρα. Στην υπόλοιπη Ελλάδα οι περισσότεροι οδηγοί (περίπου 70%) δεν ξεπερνούν τα 150 χιλιόμετρα ημερησίως. Κατά δήλωση των οδηγών, στην Αττική, οι κούρσες που αναλαμβάνονται είναι περισσότερες συγκριτικά με την υπόλοιπη Ελλάδα, αφού ένας στους δύο οδηγούς αναλαμβάνει 10 με 14 κούρσες, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ελλάδα που ένα αντίστοιχο ποσοστό οδηγών αναλαμβάνει μόλις 5 με 9 κούρσες.
Αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το μοντέλο λειτουργίας του ταξί στην Ελλάδα, οι οδηγοί δείχνουν να στηρίζουν τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας, προς μια κατεύθυνση αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ειδικότερα:
- Το 93% των οδηγών στην Αττική και το 61% στην υπόλοιπη Ελλάδα δε θα δέχονταν διαδρομές με χαμηλότερη τιμή από το υφιστάμενο κόμιστρο, προκειμένου να αυξήσουν το τζίρο τους.
- Το 63% των οδηγών στην Αττική και το 73% στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι υπέρ της ελάχιστης χρέωσης.
- Αρνητική άποψη κυριαρχεί ανάμεσα στους οδηγούς για την ύπαρξη μέγιστης χρέωσης ανά διαδρομή. Το 66% των οδηγών στην Αττική είναι αρνητικό στην επιβολή μέγιστης χρέωσης ανά διαδρομή, με το 15% να υποστηρίζει την ύπαρξη της. Αντίστοιχα, το 49% τάσσεται υπέρ της απουσίας μέγιστης χρέωσης ανά διαδρομή, με το 37% να τάσσεται κατά.
- Μία σχετικά μεγάλη μερίδα οδηγών (34% στην Αττική και 43% στην υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχα) δεν απορρίπτουν το ενδεχόμενο η εφαρμογή δυναμικής τιμολόγησης, να συνεισφέρει θετικά στον κλάδο.
- Το 59% στην Αττική και 68% στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι υπέρ της επιδότησης κομίστρου με κάθε νόμιμο τρόπο ως κάτι θετικό για τον κλάδο.
Τα ταξί στη Ελλάδα αποτελούν κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα των αστικών μεταφορών
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, η Άσπα Τοπαλίδου, Γενική Διευθύντρια της FREENOW Ελλάδας σημείωσε: «Τα ταξί στη Ελλάδα αποτελούν κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα των αστικών μεταφορών και οφείλει η Πολιτεία να είναι δίπλα τους, απέναντι σε κάθε προσπάθεια αθέμιτου ανταγωνισμού. Ως η Νο.1 πλατφόρμα εύρεσης ταξί στηρίζουμε και επενδύουμε στον κλάδο, υποστηρίζοντας κάθε ρυθμιστικό μέτρο που θα βελτιώσει την εμπειρία του επιβάτη και τα εισοδήματα των οδηγών».
Ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, Καθηγητής Τομέα Έργων Υποδομής και Αγροτικής Ανάπτυξης και επικεφαλής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου τόνισε: «Τα ταξί δέχονται τελευταία έντονο ανταγωνισμό από τις επιχειρήσεις ψηφιακής διαμεσολάβησης που χρησιμοποιούν ιδιώτες οδηγούς ή επιχειρήσεις δικτύου μεταφορών. Το ρυθμιστικό πλαίσιο διεθνώς δεν επαρκεί στο να διαχειριστεί επαρκώς την δραστηριότητα των ανταγωνιστικών στα ταξί υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να έχουν κερδίσει μερίδιο αγοράς. Η εφαρμογή ενός κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου γύρω από αυτές τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες είναι αναγκαία για την επίτευξη θεμιτού ανταγωνισμού, θα πρέπει όμως να συνοδευτεί και από μία ανανέωση του αντίστοιχου πλαισίου γύρω από τα ταξί, προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητά τους. Η ενσωμάτωση των ψηφιακών εφαρμογών στην λειτουργία των ταξί όχι μόνο αποτελεί απαίτηση των επιβατών, αλλά έχει και τη δυνατότητα να διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό την επαγγελματική δραστηριότητα των οδηγών».