Η Ελλάδα ανέλαβε σειρά ψηφιακών πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση των προκλήσεων και των φραγμών που προκλήθηκαν από την πανδημία COVID-19, χάρη στις οποίες επιταχύνθηκε ο ρυθμός του ψηφιακού μετασχηματισμού, κάτι που καταγράφεται από το DESI 2020.
Η απότομη στροφή προς τις ψηφιακές πλατφόρμες αποτέλεσε πλήγμα για τις υποδομές. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εξασφάλισε την ασφαλή πρόσβαση σε εικονικό ιδιωτικό δίκτυο (VPN) για την τηλεργασία στο πλαίσιο κρίσιμων δημόσιων υπηρεσιών (μεγέθους έως 10.000 εργαζομένων)· παρείχε σε όλους τους δημόσιους φορείς πλατφόρμες για τη διεξαγωγή υψηλής ποιότητας τηλεδιασκέψεις, με ασφάλεια· εξέδωσε κατευθυντήριες γραμμές για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, την καθοδήγηση για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και την αποφυγή προσπαθειών διαδικτυακής απάτης. Όσον αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας παρείχε μια ψηφιακή πλατφόρμα για τη ζωντανή διδασκαλία και την εργασία: mathainoumestospiti.gov.gr.
#DigitalSolidarityGR
Επίσης, σε συνεργασία με τον εθνικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό, παρείχε επεισόδια εκπαιδευτικής τηλεόρασης. Τα Υπουργεία Ψηφιακής Διοίκησης, Εσωτερικών, Υγείας και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης δημιούργησαν διαδικτυακές πλατφόρμες για τον εφοδιασμό, την αλληλεγγύη και την ενημέρωση των πολιτών και των επιχειρήσεων. Το #DigitalSolidarityGR δωρεάν ή χαμηλότερου κόστους προσφέρει ψηφιακές υπηρεσίες και προϊόντα από ιδρύματα, ιδιώτες και εταιρείες για την πρόσβαση των πολιτών σε εξ αποστάσεως εργασία, εκπαίδευση και ψυχαγωγία. Για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσης και τη στήριξη του συστήματος υγείας, δημιουργήθηκε μια πλατφόρμα για την ενημέρωση, την πρόληψη και θεραπεία της πανδημίας COVID-19. Αναπτύχθηκαν περαιτέρω υπηρεσίες ηλεκτρονικής υγείας, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση φαρμάκων που λαμβάνονται περιοδικά από τους πάσχοντες από χρόνιες παθήσεις, οι οποίοι αποτελούν τις πλέον ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης παρέχει πληροφορίες σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό για τις επιχειρήσεις και τις δυνατότητες χρηματοδότησης ψηφιακών λύσεων. Δημιούργησε επίσης πύλη εισόδου στις πλέον πρόσφατες επιστημονικές γνώσεις σχετικά με τη νόσο COVID-19.
Υποστήριξη εργαζομένων
Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εγκαινίασε διαδικτυακή υπηρεσία για την εφαρμογή του ειδικού μηχανισμού για υποστηρικτικά μέτρα που απευθύνονται σε εργαζομένους που πλήττονται από την κρίση. Η ψηφιοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών επιταχύνεται με την έναρξη της κυβερνητικής διαδικτυακής πύλης «gov.gr» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που παρέχει πάνω από 500 ηλεκτρονικές υπηρεσίες· κάθε νέα υπηρεσία που θα ψηφιοποιηθεί στο μέλλον, θα ενσωματωθεί σε αυτή. Όλες οι υπηρεσίες του οργανισμού για την καταπολέμηση της ανεργίας (ΟΑΕΔ), που απευθύνονται στους ανέργους και στους εργαζομένους, παρέχονται πλέον σε ψηφιακή μορφή, από την καταχώριση έως την υποβολή αίτησης για επιδόματα ανεργίας. Όσον αφορά το μέλλον, σε ό,τι αφορά τους δείκτες DESI, που είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για την οικονομική ανάκαμψη μετά την κρίση της νόσου COVID-19, η Ελλάδα δεν έχει διαθέσει ακόμη ραδιοφάσμα για υπηρεσίες 5G. Υστερεί ως προς την ανάπτυξη δικτύων πολύ υψηλής χωρητικότητας (VHCN) και παρουσιάζει χαμηλότερο ποσοστό από τον μέσο όρο της ΕΕ όσον αφορά τους δείκτες ψηφιακών δεξιοτήτων και την ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων. Οι δείκτες των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών κατέγραψαν αύξηση, αλλά παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ.