της Νατάσας Φραγκούλη
«Χαμηλό βαρομετρικό» επικρατεί στην παγκόσμια αγορά tablets, με τις πωλήσεις να κινούνται πλέον -σε επίπεδο τεμαχίων- κάτω από τα προ πανδημικά επίπεδα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας Canalys, οι πωλήσεις tablet, διεθνώς, μειώθηκαν κατά 18% -σε ετήσια βάση- το πρώτο τρίμηνο του 2023 και διαμορφώθηκαν στα 31,7 εκατ. μονάδες.
Πρόκειται για τον χαμηλότερο όγκο πωλήσεων από την έναρξη της πανδημίας το 1ο τρίμηνο του 2020, όταν τόσο ο ανεφοδιασμός της αγοράς όσο και τα κανάλια διανομής αντιμετώπιζαν δομικές αρρυθμίες. Πάντως, οι αναλυτές της Canalys δηλώνουν σχετικά αισιόδοξοι για την πορεία της παγκόσμιας αγοράς tablets σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η συνολική ζήτηση για tablet αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και να επιταχυνθεί το 2024, με τις αποστολές να κινούνται πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.
«Ενώ οι πωλήσεις κυμαίνονται κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα βραχυπρόθεσμα, σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η αγορά θα επωφεληθεί τόσο από τις ευκαιρίες που υπάρχουν στις συσκευές για προσωπική χρήση όσο και από την αυξημένη ζήτηση για επαγγελματικά tablets.
Σε κάθε περίπτωση, η μεγάλη πτώση τους τρεις πρώτους μήνες του 2023 ήρθε ως συνέχεια του τελευταίου τριμήνου του 2022 κατά το οποίο η έντονη διαφημιστική δραστηριότητα συνέβαλε στη διατήρηση της αγοράς σε ανάπτυξη 1%.
«Είθισται να σημειώνεται πτώση της ζήτησης μετά από μια εορταστική περίοδο. Φέτος αυτή είναι μεγαλύτερη, καθώς η μείωση των καταναλωτικών δαπανών, εν μέσω υψηλού πληθωρισμού, επέφερε μεγαλύτερο πλήγμα» σχολιάζει η Canalys.
Οι κατασκευαστές
Η Apple παρέμεινε στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς tablets το α΄ τρίμηνο του 2023, με πωλήσεις 12,4 εκατ. τεμαχίων, μειωμένες κατά 17% από έτος σε έτος. Η Samsung, από την πλευρά της, κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 6,7 εκατ. συσκευές, σημειώνοντας πτώση 14%.
Η Amazon στην τρίτη θέση απέστειλε 2,5 εκατ. μονάδες, σημειώνοντας πτώση 30% από έτος σε έτος, ενώ η Lenovo εξασφάλισε οριακά την τέταρτη θέση, αντιμετωπίζοντας, ωστόσο, τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των πέντε κορυφαίων προμηθευτών, με τις αποστολές tablet της να μειώνονται κατά 37% στα 1,9 εκατ. μονάδες.
Η Huawei, τέλος, τερμάτισε πέμπτη με σχετικά μέτρια πτώση 4%, ενισχυμένη από την ισχυρή ζήτηση στην εγχώρια αγορά της, την Κίνα.
Οι αναβαθμίσεις αυξάνουν τη ζήτηση
Στα θετικά σημεία για τη μελλοντική πορεία της παγκόσμιας αγοράς tablets πρέπει να προσμετρηθεί το γεγονός ότι η παγκόσμια εγκατεστημένη βάση των tablets αυξήθηκε μαζικά τα τελευταία δύο χρόνια. Eπομένως θα πρέπει να αναμένεται το επόμενο διάστημα ένα σημαντικό κύμα αναβαθμίσεων αυτών των συσκευών.
Προς αυτή την κατεύθυνση, δεν είναι τυχαίο ότι οι κατασκευαστές παρουσιάζουν πλέον προϊόντα, που προσφέρουν περισσότερες premium εμπειρίες χρήστη, μέσω της καινοτομίας των chipset, των καλύτερων οθονών για κατανάλωση περιεχομένου ή των βελτιωμένων λειτουργιών παραγωγικότητας.
Ένα ακόμη ευοίωνο στοιχεία για την παγκόσμια αγορά tablet είναι η αναμενόμενη επανεκκίνηση των προμηθειών για δημόσιους φορείς και επιχειρήσεις παγκοσμίως. «Υπήρξε κάποια στασιμότητα στις προμήθειες από τις επιχειρήσεις και τον δημόσιο τομέα εν μέσω οικονομικών προκλήσεων. Ωστόσο, η αναθέρμανση των εταιρικών προϋπολογισμών και η κινητικότητα από πλευράς Δημοσίου μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά για τη ζήτηση» προσθέτει η Canalys.