Οι επενδύσεις του αγροδιατροφικού τομέα στην τεχνολογία θα εκτιναχθούν από 5,2 δισ. δολάρια το 2016, στα 240 δισ. δολάρια το 2050.
της Νατάσας Φραγκούλη
Μέχρι το 2050, ο αγροδιατροφικός τομέας θα πρέπει να τρέφει 50% περισσότερους ανθρώπους στον πλανήτη και να έχει αυξήσει την παραγωγή τροφίμων κατά 70%. Και αυτό τη στιγμή που η καλλιεργήσιμη γη θα έχει αυξηθεί κατά μόλις 10% και ενώ ήδη σήμερα ο αγροδιατροφικός τομέας παράγει 250% περισσότερα τρόφιμα σε σχέση με το 1950, χρησιμοποιώντας 5% λιγότερους πόρους.
Τι σημαίνει όλο αυτό; Ότι ο πλανήτης πιθανότατα τις επόμενες δεκαετίες θα πεινάσει. Υπάρχει λύση στο διατροφικό πρόβλημα της ανθρωπότητας; Η τεχνολογία απαντάει θετικά και φαίνεται να αποτελεί παράγοντα-κλειδί για τη σίτιση του παγκόσμιου πληθυσμού.
Το Internet of Things, η Τεχνητή Νοημοσύνη, τα data analytics, το blockchain, οι αισθητήρες έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους σε όλες τις φάσεις της αγροτικής παραγωγής. Παράλληλα δε με την εισαγωγή αυτόνομων οχημάτων και την εμφάνιση των «έξυπνων» εργοστασίων αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά την παραγωγικότητα του αγροδιατροφικού τομέα.
Drones
Ήδη τα προγράμματα λογισμικού, οι ψηφιακές εφαρμογές (apps) και τα drones εξελίσσονται σε βασικούς συντελεστές της αγροτικής παραγωγής, παράλληλα με τους σπόρους, τα λιπάσματα και τον παραδοσιακό γεωργικό εξοπλισμό. Στα επόμενα χρόνια, η ψηφιακή τεχνολογία θα μετασχηματίσει περαιτέρω όλη την αλυσίδα αξίας του τομέα – από την αγροτική παραγωγή, τη διαλογή και τη μεταποίηση, ως τη διάθεση των αγαθών και τις σχέσεις με τον καταναλωτή.
Την ίδια ώρα, η πληθώρα των ψηφιακών δεδομένων θα βοηθήσουν στην πρόβλεψη και διάγνωση ασθενειών, στη μείωση και τη διαχείριση των κινδύνων, αλλά και την αυτοματοποίηση του μάρκετινγκ, των logistics και της εμπειρίας του καταναλωτή.
Επενδύσεις
Το μεγάλο ερώτημα είναι βέβαια εάν ο αγροδιατροφικός τομέας είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις του αύριο. Η απάντηση βρίσκεται στην τεχνολογία και τον μετασχηματισμό των επιχειρήσεων του τομέα της διατροφής.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε στο συνέδριο Olympia Forum ο επικεφαλής του Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY Ελλάδος κ. Θάνος Μαύρος, οι επενδύσεις του κλάδου στην τεχνολογία αναμένεται να εκτιναχθούν από 5,2 δισ. δολάρια το 2016, στα 240 δισ. δολάρια το 2050.
Παράλληλα, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν στα μεταβαλλόμενα δεδομένα της αγοράς. Η σταθεροποίηση της ζήτησης στις ανεπτυγμένες χώρες, θα υπερκαλυφθεί από τη ραγδαία αύξησή της στις αναδυόμενες οικονομίες. Για να ανταποκριθούν, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βελτιστοποιήσουν το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων τους και να αναδιοργανώσουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες.
Συγχρόνως, οι καταναλωτές επιζητούν προσωποποιημένη διατροφή και ταχύτερη εξυπηρέτηση, με παράδοση – ει δυνατόν – στην πόρτα τους, και τη δυνατότητα να παραγγέλνουν από οπουδήποτε, με οποιοδήποτε μέσο και οποιαδήποτε στιγμή. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες, τα παραδοσιακά κανάλια μάρκετινγκ και πωλήσεων φαίνεται να χάνουν την αξία τους, καθώς οι επιχειρήσεις καλούνται, όλο και περισσότερο, να επικοινωνήσουν με τους καταναλωτές μέσω ψηφιακών καναλιών.
«Για να ανταποκριθούμε, πρέπει να προχωρήσουμε στον εμπορικό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων και τη μετατροπή του λειτουργικού τους μοντέλου, στην επανεφεύρεση της εφοδιαστικής αλυσίδας και στην εκτεταμένη υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας» κατέληξε ο κ. Μαύρος.