Της Μαρίας Μόσχου
Τρία σενάρια εξετάζει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ προκειμένου να αξιοποιήσει το τροχαίο υλικό που ουσιαστικά θα μείνει αδρανές με την πλήρη ηλεκτροκίνηση της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Ήδη βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με εταιρείες τροχαίου υλικού εξετάζοντας:
- Την ενοικίαση ηλεκτροκίνητων μηχανών
- Την ανταλλαγή ντιζελοκίνητων με ηλεκτροκίνητες που θα περισσέψουν από την πλήρη ηλεκτροκίνηση της γραμμής
- Μετατροπή ντιζελοκίνητων σε ηλεκτροκίνητα
Παράλληλα η εταιρεία υλοποιεί ένα φιλόδοξο σχέδιο ανακατασκευής τροχαίου υλικού, με στόχο την ενοικίασή τους σε εταιρείες που θα εκτελούν σιδηροδρομικές μεταφορές.
Ήδη έχει προκηρυχθεί ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για την ανάταξη και ανακατασκευή 24 μηχανών που θα δοθούν προς ενοικίαση.
Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι να προσελκύσει και νέους πελάτες εκτός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα της εξασφαλίσουν μία υγιή οικονομική πορεία αλλά και την απόσβεση της συγκεκριμένης επένδυσης μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη καταρτίσει πρόγραμμα αναβάθμισης του τροχαίου υλικού για την επόμενη τετραετία έχοντας εξασφαλίσει κονδύλια ύψους 40 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των συρμών.
Παράλληλα σχεδιάζει και νέες δράσεις, προκειμένου το τροχαίο υλικό που ανήκει στο κράτος να εκσυγχρονιστεί και να γίνει ανταγωνιστικό. Η ΓΑΙΑΟΣΕ ευελπιστεί, μετά από τρία χρόνια, το υπάρχον τροχαίο υλικό να είναι σε αντίστοιχο επίπεδο του μέσου όρου των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών.
Το τροχαίο υλικό
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, ως διαχειριστής και επικαρπωτής του τροχαίου υλικού του ελληνικού δημοσίου, έχει υπό την εποπτεία της 3.800 μηχανές και βαγόνια.
Από αυτά, τα 1.160 είναι μισθωμένα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ τα υπόλοιπα είναι σε ακινησία.
Το 50%-60% των μακράς ακινησίας τα οποία είναι πλέον κατεστραμμένα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν θα πάει για σκραπ ώστε να επιφέρει έσοδα στην εταιρεία.
Το υπόλοιπο τροχαίο υλικό θα ομαδοποιηθεί προκειμένου να φυλάσσεται με πιο σύγχρονες μεθόδους.
Αξιολόγηση τροχαίου υλικού
Κατόπιν αξιολόγησης που πραγματοποιήθηκε το 2016 από εταιρία συμβούλων προκύπτει:
– από σε σύνολο 226 τα οποία αφορούν αυτοκινούμενο ή μέρη αυτοκινούμενου τροχαίου υλικού (Α/Α) μόνο 3 χρειάζονται εκτεταμένες επισκευές για να ξαναμπούν σε κυκλοφορία
– τα 32 χρήζουν εργασιών συντήρησης
– τα 191 είναι σε πλήρη λειτουργική κατάσταση
Η ηλικία του Τροχαίου Υλικού
Τα DESIRO το μεγαλύτερο μέρος έχουν αποκτηθεί μετά το 2004, τα Hellas Sprinter μετά το 2006, και τα Kat 2000 2δυμα MAN έχουν ημερομηνία κτήσης το 2004 και μετά, τα M.L.W ανακατασκευασμένες πλήρως σε συνεργασία με τον αμερικανικό οίκο MLW περίπου το 2005 και τα RailBus με έτος κυκλοφορίας το 2003 και 2004.
Απ ό, τι φαίνεται το τροχαίο υλικό αιχμής είναι ηλικίας από 10-15 ετών ηλικία, η οποία θεωρείται μικρή, ενώ ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τεχνολογικές αντιλήψεις σχετικές με τη σιδηροδρομική λειτουργία.
Όπως είπε μιλώντας στο moved.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Α. Σχίζας «θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει είναι λιγότερα από τη μέση χρήση η οποία αντιστοιχεί στα χρόνια λειτουργίας τους».