- Της Μαρίας Μόσχου
Μια εκτεταμένη αναβάθμιση του τροχαίου υλικού που διαχειρίζεται επιχειρεί η ΓΑΙΑΟΣΕ προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετήσει τόσο την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και τους ανταγωνιστές που εκτελούν σιδηροδρομικό έργο στο ελληνικό δίκτυο.
Με απόφαση που δημοσιεύτηκε στο Διαύγεια η εταιρεία προχώρησε στην Έγκριση του Πρακτικού της επιτροπής του διαγωνισμού «Παροχή υπηρεσιών επιθεώρησης και πιστοποίησης των εργασιών εκτεταμένης συντήρησης 369 μονάδων σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού».
Πρόκειται για τροχαίο υλικό το οποίο αν και βρίσκεται σε κακή κατάσταση κρίθηκε ότι μπορεί – με σημαντικές παρεμβάσεις- να μπει σε … τροχιά και να δοθεί προς ενοικίαση τόσο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και στους ανταγωνιστές της.
Η εγκατάλειψη του τροχαίου υλικού ήταν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ. Χιλιάδες βαγόνια και μηχανές τρένων που κόστισαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σαπίζουν, λεηλατούνται και καταστρέφονται. Τα; Νούμερα προκαλούν πονοκέφαλο…Από περίπου 3.800 σιδηροδρομικά οχήματα που διέθετε ο ΟΣΕ μόνον τα 1.200 αξιοποιούνται σήμερα. Μεγάλο μέρος από το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ βρίσκεται σε μακρά ακινησία και κατά συνέπεια κρίνεται μη αξιοποιήσιμο για την εκτέλεση δρομολογίων.
Ειδικότερα περίπου 1.000 κομμάτια από αυτό το τροχαίο υλικό μετά από συμφωνία ΟΣΕ-ΓΑΙΟΣΕ αναμένεται να πωληθεί για scrap, ώστε να επιφέρουν κάποια έσοδα στον Οργανισμό.
Περίπου 600-700 θα μπουν σε πρόγραμμα ανάταξης, από την ΕΕΣΣΤΥ ενώ 1.200 προορίζονται για ένταξη σε πρόγραμμα εκτεταμένης συντήρησης, το οποίο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2017 αλλά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ επίσης έχει προϋπολογίσει δαπάνες ύψους 700.000 ευρώ, με στόχο να βρεθεί χώρος φύλαξης, σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και φυσικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα κληθεί να μετακινήσει το υλικό.
Ήδη από κοινού ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ έχουν προχωρήσει στον ορισμό Επιτροπής Κρίσης Τροχαίου Υλικού προχωρούν προκειμένου να γίνει καταγραφή της κατάστασης και να εκπονηθεί πρόγραμμα εκποίησης του τροχαίου υλικού που δεν είναι πλέον σε κατάσταση να τροχοδρομείται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Αντικείμενο της Επιτροπής είναι:
1) Η οριστική κρίση του ήδη χαρακτηρισμένου τροχαίου υλικού ως 1 και 2 (όπου ο χαρακτηρισμός 1 σημαίνει τροχαίο υλικό προς εκποίηση και ο χαρακτηρισμός 2 σημαίνει όχημα που έχει ελλείψεις σημαντικών εξαρτημάτων και είναι εκτός συντήρησης), σύμφωνα
με προτάσεις εταιρειών συμβούλων. Οι αυτοψίες θα πραγματοποιηθούν σε όλες τις περιοχές που είναι συγκεντρωμένα οχήματα, εκτός από αυτές που έχουν
ήδη πραγματοποιηθεί, δηλαδή τη Θεσσαλία και τις περισσότερες περιοχές της Θεσσαλονίκης.
2) Η εξεύρεση χρήσιμων ανταλλακτικών ή μηχανισμών στα κριθέντα οχήματα προς εκποίηση.
3) Η σύνταξη Πρακτικού, στο οποίο θα αναγράφονται:
• Κάθε στοιχείο που μπορεί να προσδιορίσει την ταυτότητα του τροχαίου υλικού π.χ. Κωδικός αριθμός, Κατασκευαστικός αριθμός, Τύπος, Έτος κατασκευής κ.λ.π.
•Το βάρος κατά προσέγγιση.
• Ο χώρος που βρίσκεται το άχρηστο τροχαίο υλικό.