- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Το Internet καθορίζει το μέλλον και της συνδρομητικής τηλεόρασης, με το δορυφορικό πιάτο, που κάποτε ήταν απαραίτητος και μοναδικός εξοπλισμός, να… φεύγει σταδιακά από τις ταράτσες και τα μπαλκόνια.
Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνίων και Ταχυδρομείων για την συνδρομητική τηλεόραση, οι συνδέσεις μέσω Internet – οι ΟΤΤ – αυξάνονται δυναμικά έναντι της… δορυφορικής, την στιγμή που δύο ελληνικές πλατφόρμες, Cosmote TV και Nova, «τάραξαν τα νερά» με την ανακοίνωση της συμφωνίας για κοινό αθλητικό περιεχόμενο, προκειμένου να «χτυπήσουν» την πειρατεία.
Οι συνδρομητές στρέφονται όλο και περισσότερο στη θέαση περιεχομένου μέσω του διαδικτύου, με τις Οver The Top (OΤΤ) πλατφόρμες να μπαίνουν στην πρώτη θέση μια και δίνουν την δυνατότητα στον χρήστη να βλέπει το τηλεοπτικό περιεχόμενο μέσω διαδικτύου σε όποια συσκευή επιλέξει ο ίδιος, είτε μέσω της «έξυπνης» τηλεόρασης, είτε το κινητή ή το tablet. Επίσης επιλέγουν τι θα δούνε και πότε θα το δούνε ανάλογα το χρόνο και την διάθεσή τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ για το 2023, για πρώτη φορά την τελευταία τετραετία που υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία, οι συνδρομητές στις ΟΤΤ πλατφόρμες ξεπέρασαν για εκείνους που βρίσκονται στο δορυφορικό πιάτο. Ειδικότερα, σε σύνολο 1.303.858 συνδρομητών, οι 682.152 ήταν σε ΟΤΤ πλατφόρμες και οι 621.706 παρακολουθούν μέσω δορυφορικού πιάτου.
Το 2020 στην Ελλάδα, οι χρήστες μέσω ΟΤΤ πλατφόρμας ανέρχονταν στους 248.218 αντιπροσωπεύοντας το 23% της αγοράς, με τους συνδρομητές μέσω δορυφορικού πιάτου να φτάνουν τους 833.628, κατέχοντας το 77% της αγοράς σε σύνολο 1.081.846 συνδρομητών.
Το 2020 έκλεισε έχοντας 316.879 συνδρομητές σε ΟΤΤ πλατφόρμες και 797.007 σε δορυφορικό πιάτο σε σύνολο 1.113.886 συνδρομητών.
Συνδρομές Pay-TV λιανικής 2023 (Πηγή: ΕΕΤΤ)
Συνδρομές για την παροχή υπηρεσιών οπτικοακουστικού περιεχομένου (συνδρομητική τηλεόραση) | μέσω ευρυζωνικής σύνδεσης (δηλ. με χρήση πρωτοκόλλου IP), managed ή unmanaged (π.χ. IPTV, OTT-TV. Eξαιρείται το Mobile-TV) |
μέσω δορυφορικού δικτύου | Mobile TV | Λοιπές (π.χ. Cable-TV) | Σύνολο (χωρίς Mobile TV) |
Σύνολο | |
Συνδρομές pay-TV* | 682.152 | 621.706 | 0 | 0 | 1.303.858 | 1.303.858 |
* Εξαιρούνται συνδρομές, λογαριασμοί, ενεργοποιήσεις κ.λπ. που παρέχονται (δωρεάν ή επί πληρωμή) ως συμπληρωματικές υπηρεσίες (πχ ενεργοποιήσεις υπηρεσιών ‘on the go’, κ.λπ.) στις βασικές συνδρομές (τηλεόρασης)
Η συνδρομητική τηλεόραση σε αριθμούς
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τους 688.000 συνδρομητές της Cosmote TV, περισσότεροι από 450.000 βρίσκονται ήδη στην ΟΤΤ πλατφόρμα προτιμώντας να παρακολουθούν περιεχόμενο και μέσω ίντερνετ, με τον πάροχο να έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις για τη streaming πλατφόρμα.
Την ίδια στιγμή η Nova έχει φτάσει τους 400.000 συνδρομητές με την διοίκηση της εταιρείας να αναφέρει πως τα νούμερα για την πλατφόρμα ΕΟΝ συνεχίζουν να κινούνται θετικά.
Η Vodafone βρίσκεται στην τρίτη θέση έχοντας φτάσει τους 200.000 συνδρομητές, σημειώνοντας σημαντική άνοδο την τελευταία χρονιά, με το Disney+ να αποτελεί σημαντικό εφόδιο για την πλατφόρμα καθώς επίσης και η συνεργασία με το HBO.
Το Netflix, σύμφωνα με υπολογισμούς, καθώς η streaming πλατφόρμα δεν δημοσιεύει στοιχεία για τη χώρα μας, έχει περίπου 500.000 χρήστες. Αντίστοιχα το Disney+ μετράει περισσότερους από 200.000 χρήστες, και ακολουθούν πλατφόρμες όπως το Amazon Prime και το Apple TV.
Η ελληνική streaming πλατφόρμα Cinobo που θέλει να αναδείξει το ποιοτικό σινεμά, διαθέτοντας μια πλούσια συλλογή από βραβευμένες ταινίες κερδίζει και αυτή σταδιακά κομμάτι του ελληνικού κοινού.
Κοινό αθλητικό περιεχόμενο
Η πρώτη «συμφωνία» Cosmote TV – EON (Νova) για το αθλητικό περιεχόμενο ταυτόχρονα ανοίγει μία νέα προοπτική μεταξύ των ελληνικών συνδρομητικών τηλεοράσεων, που μέχρι σήμερα «κονταροχτυπιούνταν» για το ποιος θα κερδίσει περισσότερους συνδρομητές. Η δυνατότητα να μπουν σε αυτή και οι άλλες ελληνικές πλατφόρμες θα δημιουργήσει μία νέα πραγματικότητα στην ελληνική συνδρομητική τηλεόραση, αλλά και ένα «δυνατό» ανταγωνισμό στις ξένες πλατφόρμες που διεκδικούν και κερδίζουν σημαντικό κομμάτι της ελληνικής αγοράς.
Η κίνηση αυτή είναι το πρώτο βήμα που κάνουν οι δύο παίκτες της ελληνικής αγοράς ενώ πληροφορίες θέλουν να προετοιμάζονται και άλλες κινήσεις που θα βάλουν φραγή στην πειρατεία στην χώρα μας που έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις δημιουργώντας «μαύρη τρύπα» πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ σε παρόχους και κράτος.
Στην συμφωνία που θα ξεκινήσει να υλοποιείται από τις 23 Αυγούστου και θα έχει τριετή διάρκεια δίνοντας πρόσβαση στους συνδρομητές και των δύο πλατφορμών να μπορούν να παρακολουθούν όλους τους αγώνες της Super League, όπως και όλες τα ευρωπαϊκές διοργανώσεις σε ποδόσφαιρο και μπάσκετ, θα μπορούν να συμμετέχουν όλες οι συνδρομητικές πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Αυτό ανοίγει το δρόμο για είσοδο στην συμφωνία τόσο της Vadafone TV όσο και της inalan ή της ANT1+.
Πλέον ακόμα και με λιγότερο από 20 ευρώ ο συνδρομητής θα μπορεί να έχει πρόσβαση στο αθλητικό περιεχόμενο και των δύο πλατφορμών δημιουργώντας ένα … ανταγωνιστικό πακέτο στις πειρατικές συνδέσεις.