- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Περίπου 100 ώρες εξοικονόμησε για κάθε ενήλικα της χώρας μας το 2022 η αύξηση χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών. Συνολικά 5.000 διαδικασίες θα έχουν ψηφιοποιηθεί την ερχόμενη τετραετία ενώ άμεσα έρχεται το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι και έπεται η ηλεκτρονική ψήφος.
Όπως προανήγγειλε χθες, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο της εκδήλωσης για τα τρία χρόνια gov.gr η ψηφιοποίηση διαδικασιών θα ενταθεί και ανάμεσα σε αυτές θα είναι και η ηλεκτρονική ψήφος. Παράλληλα έχει ξεκινήσει και η δημιουργία του ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού που θα διευκολύνει σημαντικά όλους του πολίτες της ΕΕ για συναλλαγές με όλες τις χώρες – μέλη.
Το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι
Το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι είναι το επόμενο βήμα στο ψηφιακό αύριο της Ευρώπης όπου όλοι οι πολίτες των χωρών μελών θα μπορούν να τις χρησιμοποιούν σε όλες τις χώρες- μέλη. Μέσα από αυτή τη νέα εφαρμογή όλοι οι πολίτες της Ένωσης θα έχουν την δυνατότητα να διεκπεραιώνουν συγκεκριμένες διαδικασίες όπως η ενοικίαση αυτοκινήτου, τίτλοι σπουδών κλπ χωρίς κόπο και χρόνο.
Στις εργασίες που πραγματοποιούνται σε επίπεδο ΕΕ για την δημιουργία του ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού η συμμετοχή της Ελλάδας είναι ιδιαίτερα δυναμική καθώς ήδη έχει την εμπειρία του σχεδιασμού και της υλοποίησης του Govgr Wallet.
Την σχετική αποκάλυψη έκανε ο Πάνος Λουρίδας από το ΕΔΥΤΕ τονίζοντας ότι πρόκειται για μια ενιαία εφαρμογή που θα γίνει στο πρότυπο που δημιούργησε το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό COVID.
Από την πλευρά ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης είχε αναφέρει ότι έχουν προχωρήσει ήδη στην αποτίμηση της γενική γραμματείας ψηφιακής διακυβέρνησης και απλούστευσης διαδικασιών «μετρώντας» πάνω από 5.000 διαδικασίες, οι οποίες στην επόμενη τετραετία θα ψηφιοποιηθούν όλες.
Το gov.gr σε αριθμούς
Το 2022 οι ψηφιακές υπηρεσίες μέσω του gov.gr εξοικονόμησε για κάθε ενήλικα στη χώρα μας 100 ώρες περίπου. Στη συνέχεια ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε πως το 2022 είχαν ψηφιοποιηθεί πάνω από 1500 υπηρεσίες ενώ από 8,8 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές φτάσαμε τα 778 εκατομμύρια.
Ο υπουργός αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην προσθήκη των νέων υπηρεσιών στο gov.gr. Συγκεκριμένα επεσήμανε ότι τον Μάρτιο του 2020 η χώρα είχε 503 ψηφιακές υπηρεσίες ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 έχουμε φτάσει τις 1.514 ψηφιακές υπηρεσίες.
Από την πλευρά ο υφυπουργός, Θοδωρής Λιβάνιος αναφερόμενος στη μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών από τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες έδωσε στην δημοσιότητα στοιχεία από τις συναλλαγές με τα ΚΕΠ. Όπως αποκάλυψε το 2018, τα 1013 Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη είχαν εκδώσει 2.133.058 πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης. «Ο αριθμός αυτός είναι πιθανόν διπλάσιος αν υπολογίσουμε τα πιστοποιητικά που εκδόθηκαν απευθείας από τους δήμους.» είπε χαρακτηριστικά.
Ο αριθμός των πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης που εκδόθηκαν από τα ΚΕΠ το 2022, 4 χρόνια μετά ήταν μόλις 45.831. «Δηλαδή μείωση 97,8%. Δηλαδή 2,1 εκατομμύρια πολίτες δεν πήγαν σε ένα ΚΕΠ για να εκδώσουν το πιστοποιητικό αυτό γιατί είτε παρέχεται ψηφιακά από το gov.gr είτε τα στοιχεία αντλούνται από την αρμόδια υπηρεσία απευθείας από το μητρώο πολιτών», είπε με νόημα.
Η Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών ΕΜΔΔ – Μίτος
Η καταγραφή των δημόσιων υπηρεσιών είναι μια καινοτομία που ξεκίνησε η ελληνική κυβέρνηση, όπως σημειώσε ο κ. Πιερρακάκης. Ο Μίτος είναι το εθνικό αποθετήριο, όπου καταγράφονται και συγκεντρώνονται όλες οι διαδικασίες του Κράτους, φυσικές ή ψηφιακές.
Παρουσιάστηκε πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2022 στα Βραβεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τον θεσμό που καθιερώθηκε από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχοντας καταγράψει τότε περί τις 1.400 διαδικασίες και σήμερα έχει ξεπεράσει τις 2.500 διαδικασίες, με μια δυναμική να ξεπεράσει τις 4.000 ολοκληρωμένες καταχωρίσεις.
Οι δημοσιευμένες διαδικασίες εμπίπτουν σε κάποια από τις 11 κατηγορίες – τομείς, όπως Επιχειρηματική δραστηριότητα, Εργασία και Ασφάλιση, Εκπαίδευση, Δικαιοσύνη κ.α.