Οι περισσότεροι οργανισμοί και στη χώρα μας έχουν πλέον μπει σε πορεία ψηφιακού μετασχηματισμού, είναι όμως όσο ψηφιακά ώριμοι χρειάζεται για να φτάσουν τον στόχο τους και, έχουν χτίσει την κατάλληλη εταιρική κουλτούρα για να το καταφέρουν; Για έκτη συνεχή χρονιά, το Found.ation με την υποστήριξη του ευρωπαϊκού οργανισμού EIT Digital, παρουσιάζει το Digital Transformation in Greece report, που αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Οι αριθμοί σε όλο τον κόσμο, αλλά και στη χώρα μας, συμφωνούν στο ότι οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι δεν λαμβάνουν επαρκή εκπαίδευση από τους εργοδότες τους σε τομείς που τους ενδιαφέρουν. Είναι, λοιπόν, κοινή παραδοχή το ότι η έλλειψη δεξιοτήτων μετατρέπεται σε πρόβλημα που χρειάζεται επείγουσες λύσεις. Δεν αποτελεί συγκυρία το ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να ανακηρύξει το 2023 Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων, εφιστώντας την προσοχή τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα σε ενέργειες που πρέπει να γίνουν άμεσα.
Και από ψηφιακή ωριμότητα;
Το 75% από τους ερωτηθέντες της έρευνας αναφέρει ότι οι οργανισμοί για τους οποίους εργάζονται εφαρμόζουν ήδη προσπάθειες ψηφιακού μετασχηματισμού. Ωστόσο, από τις απαντήσεις τους φαίνεται πως το επίπεδο ωριμότητας σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν είναι το ιδανικό. Ο προσδιορισμός αυτού του επιπέδου αποτελεί μία απαραίτητη “άσκηση”, καθώς βοηθά να δημιουργηθεί ένας χάρτης για μελλοντικές δράσεις.
Επιλογή για υβριδική εργασία
Το 2021, το 62,8% των επιχειρήσεων παρείχε ως επιλογή την υβριδική εργασία, ενώ, φέτος, το 43% διατήρησε μοντέλα υβριδικής ή πλήρως απομακρυσμένης εργασίας. Αυτό δεν θα μπορούσε να ήταν εφικτό αν δεν υπήρχαν τα ψηφιακά εργαλεία που έφεραν επανάσταση στον εργασιακό χώρο. Η ύπαρξή τους όχι μόνο διασφαλίζει την πρόοδο, αλλά, σε συνδυασμό με τις πολιτικές της εταιρείας και τις προτιμώμενες πρακτικές, μπορεί να οδηγήσει σε μία σημαντική τομή στην εργασία. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το να αναβαθμιστεί από ένα βασικό επίπεδο σε έναν ευέλικτο οργανισμό, μία εταιρεία αρκεί να ξοδέψει 70€ επιπλέον ανά χρήστη ανά μήνα σε συνδρομές ψηφιακών εργαλείων.
Οι εργαζόμενοι πρέπει να ενθαρρυνθούν ώστε να κατανοήσουν τις δυνατότητες των αναδυόμενων τεχνολογιών, πριν οραματιστούν καινούριες και χρήσιμες εφαρμογές τους. Αν και οι περισσότερες επιχειρήσεις τους παρέχουν κατάρτιση (κυρίως σε προγράμματα παραγωγικότητας και τεχνικές δεξιότητες), οι εργαζόμενοι προτιμούν να επικεντρώνονται σε δεξιότητες που σχετίζονται με την ηγεσία, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για νέες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα Big Data ή ακόμη και το Blockchain.
Οι δεξιότητες βρίσκονται, σε κάθε περίπτωση, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των οργανισμών σε πολλά επίπεδα. «Περνώντας δύο χρόνια γεμάτα προκλήσεις, έχουμε περισσότερες από αρκετές αποδείξεις ότι δεν υπάρχουν δεξιότητες που δεν μπορούν να θεωρηθούν ξεπερασμένες. Επιπλέον, υπάρχουν πολλές διαφορετικές κατηγορίες δεξιοτήτων και δεν είναι όλες ισότιμες όταν πρέπει να μιλήσουμε για την ψηφιακή ωριμότητα των εταιρειών. Ο εντοπισμός και η ανάπτυξη των σωστών είναι κάτι όχι τόσο εύκολο όσο μπορεί να φαίνεται.» αναφέρεται στον πρόλογο που υπογράφει ο Φίλιππος Ζακόπουλος, Managing Partner του Found.ation.
Το Digital Transformation in Greece 2022/2023 report αποτελεί πρωτότυπη μελέτη του Found.ation, που φέτος υλοποιείται με την υποστήριξη των Deloitte, Cardlink και Stanton Chase.