Το 2023 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 55,7% έναντι του 2023
- Γράφει η Νατάσα Φραγκούλη
Ραγδαία ανάπτυξη, παρά τις υφιστάμενες δυσκολίες, καταγράφει η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα με τη διείσδυση των Electric Vehicles (EVs) στη χώρα μας να βαίνει αυξανόμενη στην αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων τα τελευταία έτη.
Μόνο το 2023 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηevκαν κατά 55,7% σε σχέση με το 2022, καταλαμβάνοντας μερίδιο 11,3% στο σύνολο των καινούργιων επιβατικών. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της ICAP CRIF, το αντίστοιχο ποσοστό για το 2022 δεν ξεπερνούσε το 6,9%.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι το 58% των ηλεκτρικών οχημάτων, που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα το 2023, ήταν βενζινοκίνητα υβριδικά αυτοκίνητα (Plug In Electric Vehicles), ενώ το 42% εξ αυτών ήταν ηλεκτροκίνητα (Battery Electric Vehicles).
Η έρευνα της εταιρείας μελετών δείχνει ότι -συνολικά- ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων (επιβατικά, φορτηγά και λεωφορεία) αυξάνεται σταθερά στην Ελλάδα από το 2015 και έπειτα, ανερχόμενος σε 7.325 χιλ. οχήματα το 2023, εκ των οποίων τα μισά περίπου (49,6%) κυκλοφορούν στο νομό Αττικής. Η ίδια έρευνα διαπιστώνει ότι τα επιβατικά οχήματα αποτελούν το 80% του συνολικού στόλου στην Ελλάδα.
Ρυθμός αύξησης
Στο μεταξύ, από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται υψηλότερος ρυθμός αύξησης των καινούργιων οχημάτων έναντι των μεταχειρισμένων, καθώς την τριετία 2021-2023 τα καινούργια οχήματα αυξήθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 19%, έναντι 7% των μεταχειρισμένων.
Ο μέσος ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή για τα καινούργια αυτοκίνητα σημείωσε αύξηση της τάξεως του 10% το 2022, τάση η οποία συνεχίστηκε και το 2023, καταγράφοντας επιπλέον άνοδο 5% περίπου.
Ταξινομήσεις νέων οχημάτων
Σύμφωνα την ICAP CRIF, η εγχώρια αγορά (ταξινομήσεις) καινούργιων αυτοκινήτων κινήθηκε έντονα ανοδικά το 2023, έπειτα από μία ήπια αύξηση το 2022. Η αδυναμία ικανοποίησης της ραγδαίας αυξανόμενης ζήτησης, απόρροια των ελλείψεων πρώτων υλών (ημιαγωγοί) στις αυτοκινητοβιομηχανίες του εξωτερικού οδήγησε σε μικρότερη αύξηση (3,3%) των ταξινομήσεων το 2022/21.
Ωστόσο, το 2023 άρχισε να επέρχεται σταδιακή αποκατάσταση των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων να καταγράφουν αύξηση της τάξεως του 26% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Τα επιβατικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 92,4% των ταξινομήσεων του 2023.
Όσον αφορά τις ταξινομήσεις επιβατικών οχημάτων το 2024, φαίνεται πως διατηρείται η έντονα ανοδική τάση του προηγούμενου έτους, καθώς το πρώτο τετράμηνο του 2024 καταγράφεται αύξηση κατά 13,9% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.