Της Μαρίας Μόσχου
mariam@moved.gr
Με μία κοινή εταιρεία μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας η οποία θα συσταθεί μέσα στον Μάρτιο θα «τρέξει» ένα από τα πιο σημαντικά έργα διευρωπαϊκών δικτύων που έχει προσελκύσει παγκόσμιο ενδιαφέρον, και αφορά στον παλιό παραδοσιακό δρόμο του εμπορίου των Βαλκανίων, αυτόν που ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη, διανύει τα Σκόπια, τη Σερβία και καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη.
Αυτό αποκάλυψε χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης σε ομιλία του στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο Για Την Παραγωγική Ανασυγκρότηση: «Κεντρική Μακεδονία: Πόλος Ανάπτυξης – Πύλη Συνεργασίας» στην συνεδρία με θέμα: «Διασυνοριακή Ανάπτυξη και Διαβαλκανική Συνεργασία» προαναγγέλλοντας παράλληλα την άμεση δημοπράτηση και του εμπορευματικού κέντρου της Θεσσαλονίκης
Όπως τόνισε ο κ. Σπίρτζης μετά την ίδρυσή της η κοινή εταιρεία θα αναζητήσει χρηματοδότηση με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας αλλά και του ιδιωτικού τομέα σε Ελλάδα και Βουλγαρία.
«Στη συνέχεια ενιαία, θα διαχειριστεί και το έργο. Πρέπει να δούμε τι κάνει το Δημόσιο, τι κάνει ο ιδιωτικός τομέας και που μπορούμε να έχουμε τη βέλτιστη συνεργασία και σύμπραξη» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και συνέχισε:
«Εμείς, προγραμματίσαμε το έργο σύμφωνα με αυτά που είχαμε αναλάβει και τις υποχρεώσεις μας σαν χώρα τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, ήταν ένα έργο, σαν γέφυρα στην έρημο. Ήταν ένα έργο, που δε θα είχε πρόσβαση η χώρα μας σιδηροδρομικά, δεν θα είχε σύνδεση με την κεντρική Ευρώπη, πολύ απλά, γιατί η Βουλγαρία είχε επιλέξει να μην κάνει τα κάθετα σιδηροδρομικά δίκτυα και άξονες, αλλά τα οριζόντια. Επομένως με τον τρόπο αυτό, θα παρέκαμπτε τη δική μας χώρα, τα δικά μας λιμάνια, το δικό μας πλεονέκτημα».
Όπως είπε κ. Σπίρτζης η Ελλάδα ενέταξε στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, τον παλιό παραδοσιακό δρόμο του εμπορίου των Βαλκανίων, αυτόν που ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη, διανύει τα Σκόπια, τη Σερβία και καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη.
«Και με τη Βουλγαρία αυτό που κάναμε, ήταν να κάνουμε μία πολύ στενή συνεργασία. Μία συνεργασία, που θα έλυνε προβλήματα, αιώνων. Κι αυτό ήταν η παράκαμψη των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές. Αυτό μπορούσε να γίνει μόνο μέσα από μία σύγχρονη σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο. Και στη διαφάνεια που βλέπετε, αυτό καταφέραμε, με την επιμέλεια και την επίβλεψη του Πρωθυπουργού και τη συνδρομή του Υπουργού Εξωτερικών» επεσήμανε.
Υπενθύμισε ότι τον Σεπτέμβριο του 2017, υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για την ανάπτυξη νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στο Δούναβη.
«Θεωρούμε, ότι ,αυτό είναι πραγματικά ένα έργο που αναβαθμίζει τη χώρα μας σε σχέση με τις Συνδυασμένες Μεταφορές. Ποιο είναι όμως το επιχείρημα και γιατί είναι το έργο βιώσιμο; Στα Δαρδανέλια έχουμε μία πολύ μεγάλη συσσώρευση μεταφορών, έχουμε πολύ μεγάλο κόστος για να περάσουν τα πλοία από τα Δαρδανέλια και έχουμε και πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Άρα, είναι κάτι που πραγματικά όλες οι Παρευξείνιες χώρες, η Κίνα, και η Ρωσία, θα ήθελαν να γίνει αυτό το έργο. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η τεχνοοικονομική διερεύνηση και η μελέτη σκοπιμότητας του έργου. Ήδη και ο Πρόεδρος Γιούνκερ και άλλες δυνάμεις της Ευρώπης ενδιαφέρονται για να διευρυνθεί η συμφωνία που κάναμε με τη Βουλγαρία και να ενταχθεί και η Ρουμανία. Υπάρχει ενδιαφέρον, πραγματικά από όλο τον πλανήτη, για την υλοποίηση του έργου. Έχουν ενδιαφερθεί εταιρείες Ευρωπαϊκές, Αμερικάνικες, Κινέζικες, Ρωσικές, πραγματικά ο μισός πλανήτης, να μην πω όλος ο πλανήτης» ανάφερε χαρακτηριστικά.
Επίσης υποστήριξε ότι η γεωπολιτική σημασία του έργου είναι πολύ μεγάλη καθώς αναβαθμίζει και την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.
Εμπορευματικά κέντρα
Στις 20 Απριλίου ξεκινά ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης ενώ ακολουθούν της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών είναι εξαιρετικά μεγάλη η σημασία των εμπορευματικών κέντρων στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας που θα συνδέονται με τον διευρωπαϊκό αυτό διάδρομο.
«Καταλαβαίνετε, ότι αυτό το έργο δεν παρακάμπτει μόνο τα Δαρδανέλια, αλλά συνδέει και τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος και κυρίως της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας, -αυτό είναι ένα σχεδιασμός, όταν η Τουρκία αλλάξει λίγο μυαλά-, με μία τεράστια αγορά, με την Κωνσταντινούπολη, με αρκετά εκατομμύρια κόσμου» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
«Ώριμο από αυτό το έργο, είναι η γραμμή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ξάνθη. Δεν είναι ώριμο από το Νέστο, από τους Τοξότες, μέχρι τη Θεσσαλονίκη, γιατί θέλουμε να έχουμε μία νέα όδευση και να μην ανεβαίνουμε με τον παλιό σχεδιασμό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου πάνω στο Νευροκόπι για να φτάνουμε Θεσσαλονίκη» ανέφερε ενώ τόνισε ότι αυτό δεν σημαίνει εγκατάλειψη των υπόλοιπων γραμμών.