- Της Μαρίας Μόσχου
Την εγκατάσταση συστήματος ενοποιημένου ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα
αστικά ΚΤΕΛ της Περιφέρειας προβλέπει απόφαση που ενέκρινε ο Υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Πρόκειται για την υλοποίηση της πρότασης της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΣ) που εκπροσωπεί τα 32 Αστικά Κ.Τ.Ε.Λ. της περιφέρειας Ελλάδος, δηλαδή της ηπειρωτικής Ελλάδος εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Το έργο αποσκοπεί στην αναβάθμιση των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό και στον καλύτερο έλεγχο των εσόδων και της επιδοματικής πολιτικής στις αστικές συγκοινωνίες των πόλεων της περιφέρεια.
Σύμφωνα με την απόφαση θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ειδικού Λογαριασμού Εισφοράς 1% από τις ακαθάριστες εισπράξεις των ΚΤΕΛ, με διάθεση ποσού 745.023 ευρώ και αφορά στη δημιουργία των ψηφιακών υποδομών, ώστε να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα Αστικά ΚΤΕΛ της επικράτειας.
Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη της μηχανογράφησης και του
απαιτούμενου τεχνικού εξοπλισμού, καθώς και την άδεια χρήσης του
λογισμικού για τη διαχείριση της βάσης δεδομένων.
Σύμφωνα με την οικονομοτεχνική μελέτη της ΠΟΑΣ, το έργο αναλύεται σε δύο υποέργα:
α) Την δημιουργία συστήματος υποδομών ιδιωτικού νέφους (Private Cloud) για τη διαχείριση συστήματος του ενοποιημένου ηλεκτρονικού εισιτηρίου όλων των αστικών ΚΤΕΛ ΑΕ και αστικών ΚΤΕΛ της χώρας, που θα περιλαμβάνει:
α1. Μηχανογραφικό εξοπλισμό Server HPE Synergy 12000, HPE Nimble Storage HF60, StoreOnce 3620, και παρελκόμενων δικτύου (Aruba 381
0M switches), προϋπολογισμού 572.415,00 € με ΦΠΑ.
α2. Άδεια χρήσης λογισμικού διαχείρισης βάσεων δεδομένων (SQLSvrStdCore SNGL LicSAPk OLP 2Lic NL CoreLic Olfd), προϋπολογισμού 84.940,00 € με ΦΠΑ.
α3. Διετή ανανέωση άδειας χρήσης λογισμικού διαχείρισης βάσεων δεδομένων (SQLSvrStdCore SNGL LicSAPk OLP 2Lic NL CoreLic Olfd), προϋπολογισμού 30.132,00 € με ΦΠΑ.
α4. Διαδικτυακό εξοπλισμό Mikrotik CCR 1000 series, προϋπολογισμού 3.968,00 € με ΦΠΑ.
β) Την εγκατάσταση και φιλοξενία του συστήματος (Colocation Services) σε Tier III Data Center, που θα περιλαμβάνει:
β1. Τριετές συμβόλαιο για φιλοξενία του συστήματος σε Tier III Data Center της εταιρείας Lamda Helix σε ιδιωτικό rack, παροχή ρεύματος, σύστημα ψύξης, και ευρυζωνικό Internet, προϋπολογισμού 1.200,00 € μηνιαίο μίσθωμα για τρία χρόνια συνολικής αξίας 53.568,00 € (1.200,00 € x 12 x 3 = 43.200,00 € + 10.368,00 € ΦΠΑ).
Υπενθυμίζεται ότι στο σχέδιο νόμου για τα υδροπλάνα επαναλαμβάνεται η διάταξη για την υποχρέωση των εταιρειών ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης να εγκαταστήσουν συστήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τα οποία θα πρέπει να είναι συμβατά με τα αντίστοιχα συστήματα του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ.
Στην Αττική λειτουργεί ήδη σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ στη
Θεσσαλονίκη έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την
ανάδειξη αναδόχου τόσο στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, όσο και στο μετρό το
οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος του 2023.
Τα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένα να ολοκληρώσουν την εγκατάσταση τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε διάστημα
τεσσάρων μηνών από την ψήφιση του νόμου.
Η εγκατάσταση των δύο συστημάτων είναι μείζονος σημασίας σε ό,τι αφορά
την ανάθεση έργου από τους δημόσιους συγκοινωνιακούς φορείς.
Ειδικά η λειτουργία συστήματος τηλεματικής είναι απαραίτητη
προκειμένου να μπορούν ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΕΘ να εποπτεύουν τις εταιρείες
ΚΤΕΛ σε ό,τι αφορά την εκτέλεση των δρομολογίων που θα τους ανατεθούν.
Στην παρούσα φάση συστήνεται ειδική ομάδα εργασίας, η οποία εντός των
επόμενων ημερών θα διευθετήσει τα τεχνικά ζητήματα που εκκρεμούν, ώστε
να είναι όλα έτοιμα για να υλοποιηθεί άμεσα η σύμβαση με την οποία
ανατίθενται στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης 25 περιαστικές γραμμές του ΟΑΣΘ για
περίοδο δύο χρόνων. Εργο της επιτροπής θα είναι, μεταξύ άλλων, να
ρυθμίσει τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα τοποθέτησης εκδοτικών και
ακυρωτικών μηχανημάτων εντός των λεωφορείων των ΚΤΕΛ, αλλά και της
λειτουργίας του συστήματος τηλεματικής κατά τον πληρέστερο τρόπο.