- Της Μαρίας Μόσχου
Η χώρα με τις λιγότερες κλοπές τροχαίου υλικού είναι η Βρετανία η οποία μετά από απώλειες εκατομμύριων ευρώ στο δίκτυό της προχώρησε σε «θωράκιση» της σιδηροδρομικής γραμμής.
Ειδικότερα εξαιτίας του τεράστιου κόστους για φύλαξη των εγκαταστάσεων από ανθρώπινο δυναμικό η Βρετανία προχώρησε σε εγκατάσταση οπτικής ίνας εκατέρωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής η οποία καταγράφει τους ήχους που πραγματοποιούνται. Οι ήχοι έχουν κωδικοποιηθεί ώστε να αναγνωρίζεται από τι προέρχεται. Έτσι αν υπάρχει παραβίαση γνωρίζουν αν είναι κάποιο ζώο, καιρικό φαινόμενο ή ανθρώπινη παρέμβαση.
Σύμφωνα με το σύστημα αυτό εφόσον σε απαγορευμένη περιοχή πλησιάσει άνθρωπος, αποστέλλεται άμεσα σήμα στην αστυνομία!
Το νέο αυτό σύστημα μείωσε τις περιπολίες της βρετανικής αστυνομίας η οποία κυκλοφορούσε με …τρένα «φαντάσματα» μέσα στη νύχτα για να περιορίσει το «πλιάτσικο» που γινόταν καθημερινά από τους κλέφτες μετάλλων!
Δεν είναι τυχαίο ότι το φαινόμενο στη Βρετανία είχε πάρει τέτοιες διαστάσεις που μυστικοί αστυνομικοί ταξίδευαν με ειδικές αμαξοστοιχίες στους νεκρούς χρόνους της νύχτας, σε μια προσπάθεια να συλλάβουν τους κλέφτες μετάλλων επ’ αυτοφώρω. Οι κλοπές είχαν απογυμνώσει εντελώς την σιδηροδρομική εταιρεία η οποία μέσα σε ένα χρόνο αναγκαζόταν να ακυρώσει πάνω από 3.000 λόγω κλοπών καλωδίων χαλκού σε όλο το αγγλικό δίκτυο.
Οι μηχανές – που ονομάστηκαν τραίνα φαντάσμα – ταξίδευαν με τα φώτα τους σβηστά και τους κινητήρες να λειτουργούν υπόκωφα ώστε να επιτρέπουν στους ειδικούς αξιωματικούς της αστυνομίας, που είναι εξοπλισμένοι με υπέρυθρες κάμερες, να εντοπίσουν και να συλλάβουν τους ανυποψίαστους εγκληματίες στην πράξη.
Και αυτό προκειμένου να περιοριστούν οι ζημιές της εταιρείας σιδηροδρομικής υποδομής Network Rail που ξεπερνούσαν τα 10 εκατ. από κλοπές μετάλλων, τα οποία και μετακύλησε στους επιβάτες μέσω της αύξησης των εισιτηρίων.
Τις ίδιες ανεξέλεγκτες διαστάσεις φαίνεται ότι έχει πάρει το φαινόμενο της κλοπής στην χώρα μας με τους «επιτήδειους» να κλέβουν τόσο σιδηροδρομική υποδομή όσο και τροχαίο υλικό που ακόμα και αν πωλούσε για σκραπ το ελληνικό Δημόσιο θα είχε έσοδα που θα ξεπερνούσαν τα 15 κατ. ευρώ!
Ωστόσο προς το παρόν «άριστα» οργανωμένες ομάδες, με διακριτούς ρόλους και πλήρη εξοπλισμό αφαιρούν περίτεχνα τμήματα ακόμα και μεταλλικών γεφυρών ακυρώνοντας δεκάδες δρομολόγια!
Οι κλοπές αφορούν κυρίως τα καλώδια της ηλεκτροκίνησης που είναι κατασκευασμένα από χαλκό αλλά οι κλέφτες δεν διστάζουν κατά καιρούς να αφαιρέσουν ακόμη και ράγες από το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ως προς τη ζημιά του ελληνικού δημόσιου μόνο σε τρεις πλήρως ταυτοποιημένες περιπτώσεις το 2017 η ζημιά που προκλήθηκε υπερβαίνει το 1.000.000 ευρώ, ενώ η εκτιμώμενη ποσότητα εκποιήσιμου υλικού υπερέβαινε τα 500.000 κιλά.