Το 2019 δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως μία καλή χρονιά για τους Έλληνες οδηγούς καθώς προκάλεσαν περισσότερα ατυχήματα σε σχέση με το 2018.
Πάραυτα καταγράφηκε μείωση του συνολικού αριθμού των παθόντων κάτι που δίνει ελπίδες για βελτίωση της κατάστασης στην χώρα μας η οποία κάθε χρόνο πληρώνει … βαρύ φόρο αίματος θρηνώντας πάνω από 700 θύματα στους ελληνικούς δρόμους. Συγκεκριμένα το 2019 καταγράφηκαν 38 επιπλέον τροχαία ατυχήματα και το ποσοστό των παθόντων μειώθηκε κατά 1% περίπου.
Πάντως όπως όλα δείχνουν ο νέος ΚΟΚ που εφαρμόστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν φαίνεται να βοήθησε καθόλου στην συμμόρφωση των οδηγών μια και σύμφωνα με τις παραβάσεις που άγγιξαν τις 492.338 προκύπτει ότι κάθε μέρα γίνονται 1.348 παραβάσεις και κάθε ώρα κατά μέσο όρο 52 παραβάσεις δηλαδή σχεδόν μία παράβαση ανά λεπτό!!!
Πιο αναλυτικά, το 2019 σε σύγκριση με την τελική αποτίμηση του 2018 σημειώθηκαν σε όλη την επικράτεια:
-
665 θανατηφόρα ατυχήματα έναντι 655 το 2018
(10 επιπλέον, αύξηση σε ποσοστό 1, 5 %) -
550 σοβαρά ατυχήματα έναντι 601 το 2018
(51 λιγότερα, μείωση σε ποσοστό 8,5 %) -
9.525 ελαφρά ατυχήματα έναντι 9.377 το 2018
(148 επιπλέον, αύξηση σε ποσοστό 1,6 %)Επίσης, το 2019 σε σχέση με την τελική αποτίμηση του 2018, σε όλη την επικράτεια καταγράφηκαν:
-
701 θάνατοι από ατυχήματα έναντι 709 το 2018 (8 λιγότεροι )
-
642 σοβαρά τραυματίες έναντι 701 το 2018 (59 λιγότεροι)
-
12.026 ελαφρά τραυματίες έναντι 12.073 το 2018 (47 λιγότεροι)
Ειδικότερα, ως προς τα αίτια των θανατηφόρων ατυχημάτων οι «επικίνδυνες» παραβάσεις εξακολουθούν να αποτελούν τις βασικότερες αιτίες για την πρόκλησή τους. Τα 665 θανατηφόρα ατυχήματα έχουν ως κύρια αίτια:
-
44 σχετίζονται με τους πεζούς
-
39 την κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
-
31 την απόσπαση προσοχής
-
26 την υπερβολική ταχύτητα
-
24 την παραβίαση προτεραιότητας
-
13 την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
-
1 το αντικανονικό προσπέρασμα
-
487 λοιπά αίτια που σχετίζονται με οδηγική συμπεριφορά (μέθη, σύνεση-προσοχή, κ.λπ.)
Επίσης, από την ανάλυση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, προκύπτει ότι οφείλονται (κατά είδος) :
-
214 σε σύγκρουση
-
217 σε εκτροπή
-
155 σε παράσυρση πεζού
-
58 σε πρόσκρουση
-
21 σε ανατροπή
Από τα θανατηφόρα ατυχήματα 19 συνέβησαν στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών– Θεσσαλονίκης, 16 στην Εγνατία Οδό, 6 στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Πατρών, 238 στις κατοικημένες περιοχές και 386 στο λοιπό οδικό δίκτυο.
Τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα συνέβησαν κατά τις ώρες 24.00΄ έως 07.00΄ (155 ατυχήματα) και ακολούθως κατά τις ώρες 09.00΄ έως 13.00΄ (147 ατυχήματα) και 13 .00΄ έως 17.00΄ (119 ατυχήματα).
Επιπλέον, κατά το έτος 2019, από τις Υπηρεσίες Τροχαίας, βεβαιώθηκαν συνολικά 492.338 παραβάσεις σε όλη την Επικράτεια. Οι παραβάσεις, που βεβαιώθηκαν αφορούν:
-
234.169 παραβάσεις ταχύτητας,
-
52.089 μη χρήση κράνους,
-
50.456 στέρηση άδειας ικανότητας οδηγού,
-
34.594 μη χρήση ζώνης ασφαλείας,
-
31.557 οδήγηση υπό την επήρεια μέθης,
-
23.594 παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ),
-
15.746 παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου,
-
14.899 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη,
-
11.711 κίνηση στο αντίθετο ρεύμα,
-
7.602 αντικανονικοί ελιγμοί,
-
6.181 αντικανονικό προσπέρασμα,
-
5.998 φθαρμένα ελαστικά,
-
2.236 παραβίαση προτεραιότητας,
-
1.048 μη χρήση παιδικών καθισμάτων,
-
458 κίνηση στην αριστερή λωρίδα – μη κίνηση στο δεξιό άκρο.
Παράλληλα, στο πλαίσιο των παραβάσεων διαπιστώθηκε ότι (22.156) οχήματα διαφόρων τύπων (αυτοκίνητα – φορτηγά – μοτοσικλέτες) κυκλοφορούσαν χωρίς να διαθέτουν την απαραίτητη από το νόμο ασφαλιστική κάλυψη.